بر اساس بخشنامه ای که علی عسگری رییس کل سازمان امور مالیاتی ارسال کرده است، مواردی چون بهای فروش مبنای محاسبه مالیات نقل و انتقال انواع خودرو، مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی خودروهای وارداتی و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع وانت، بر اساس نرخ سال 93 یا 2014 به چشم می خورد.
بر اساس ماده 42 قانون ارزش افزوده مالیات نقل و انتقال انواع خودرو به استثناء ماشین های راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی، شناورها، موتورسیکلت و سه چرخه موتوری اعم از تولیدداخل یا وارداتی، حسب مورد معادل یک درصد 1 درصد قیمت فروش کارخانه (داخلی) و یا یک درصد مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی آنها تعیین می شود.
از سوی دیگر عوارض سالیانه انواع خودرو های سواری و وانت دو کابین اعم از تولید داخل یا وارداتی حسب مورد معادل یک در هزار قیمت فروش کارخانه ( داخلی) و یا یک در هزار مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی آنها خواهد بود.بنا بر این تکلیف قانونی، سازمان امور مالیاتی هر ساله اقدام به ارائه قیمت مصوب انواع خودروهای خارجی و داخلی می کند تا در نقل و انتقال خودروها ملاک قرار گیرد. نکته مهم در این فهرست قیمتی، نزدیک بودن آن به قیمت های واقعی موجود در بازار است تا ملاک عمل قرار گرفتن آنها، با شرایط عمومی قیمت ها همخوانی داشته باشد.
بر اساس بخشنامه ای که علی عسگری رییس کل سازمان امور مالیاتی خطاب به روسای امور مالیاتی شهر تهران و مدیران کل امور مالیاتی استانهای مختلف ارسال و صبحانه به نسخه ای از آن دست پیدا کرده است، مواردی چون بهای فروش مبنای محاسبه مالیات نقل و انتقال انواع خودرو، مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی خودروهای وارداتی و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع وانت، بر اساس نرخ سال 93 یا 2014 به چشم می خورد.در این میان قیمت ارزان ترین خودرو را می توان بهای انواع پیکان دانست که مجموعا بهای انواع آن، 6 میلیون تومان ارزشگذاری شده است و در عین حال، بنز اس ال 65 با نرخ مصوب 1 میلیارد و 200 میلیون تومان، مازراتی کواتروپورته با 1 میلیارد تومان، شورلت تاهوئه با 1 میلیارد تومان، فراری 458 با 1 میلیارد تومان و هامر با 800 میلیون تومان صدرنشین قیمتهای مصوب سازمان مالیاتی هستند.
قهر خریداران نتیجه گران فروشی فروشندگان
اگر قیمت خودروها در شش ماهه دوم سال گذشته روز به روز افزایش یافته و به موازات آن مراجعه خریداران به بازار خودرو بیشتر میشد در سال جاری این روند معکوس شده و با وجود افت اندک قیمت خودروها مراجعه خریداران به این بازار نیز به شدت کاهش یافته است.
در این میان اگرچه کارشناسان معتقدند افزایش شدید قیمت خودرو موجب افت قدرت خرید مصرفکنندگان شده است اما از آن سو نیز برخی دیگر از کارشناسان دلیل رکود بازار خودرو را قهر خریداران از این بازار میدانند.یکی از فعالان بازار خودرو در این زمینه میگوید: سال گذشته فروشندگان خودرو قیمت این محصولات را روز به روز و به موازات رشد نرخ ارز افزایش میدادند.وی با بیان اینکه در آن زمان دلیل منطقی برای رشد روزانه قیمت خودروها وجود نداشت، خاطرنشان میکند: بنابراین بسیاری از خریداران خودرو در آن زمان با رفتار غیر منطقی و سودجویانه فروشندگان خودرو مواجه بودند.
این فعال بازار خودرو ادامه میدهد: به موازات این وضعیت تولیدکنندگان خودرو نیز از عرضه نقدی محصولات خود با قیمتهای منطقی خودداری کرده و بسیاری از مصرفکنندگان موفق به خرید مستقیم از خودروسازان نمیشدند.وی اضافه میکند: در نتیجه رشد غیر منطقی قیمتها در بازار آزاد خودرو در نهایت کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان و در نتیجه افت خرید در این بازار را به دنبال داشته است.این فعال بازار خودرو تصریح میکند: علاوه بر آن بخشی از مصرفکنندگان نیز از رفتار سودجویانه فروشندگان خودرو ناراضی بوده و تا حد ممکن از خرید این محصول خودداری میکنند.