برجهای دوقلویی که شهرداری قصد دارد کنار برج میلاد بسازد و حتی گودبرداری آن را انجام داده، به گفتهی مدیران وزارت راه و شهرسازی هنوز مراحل قانونی تصویب را طی نکردهاند.
به گزارش ایران جیب به نقل از ایسنا، شهرداری تهران قصد دارد در کنار برج میلاد دو برج موسوم به برجهای دوقلو بسازد اما مسوولان وزارت راه و شهرسازی می گویند شهرداری در این خصوص عجله کرده است؛ چرا که هرگونه اقدام برای ساخت و ساز این برجها باید طرحهای مصوب شورای عالی شهرسازی را طی کند.
کارشناسان وزارت راه و شهرسازی معتقدند محوطه ۱۲۰ هکتاری مجموعه ارتباطات بین المللی تهران (برج میلاد) توان و ظرفیت ساخت برجهای دوقلوی جدید را ندارد. مضافا اینکه برجهای دوقلو میتواند بر زیبایی و نمادین بودن برج میلاد تاثیر منفی بگذارد. تمام این موارد باید ابتدا از فیلترهای فنی و قانونی عبور کند و سپس برای ساخت و ساز اقدام شود.
در این زمینه مدیرکل معماری، طراحیشهری و بافتهای واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر در ۱۲۰ هکتار پیرامون برج میلاد، مرکز انتقال خون، دانشگاه علوم پزشکیایران و بیمارستان میلاد با وضعیت نابسامان پارکینگ و دسترسیها به شبکه بزرگراهی پیرامونی مواردی است که بر یکپارچگی فضایی در این اراضی خدشه وارد کرده است و صرفا ملاک عمل بودن میزان سطح اِشغال و تراکم، طبق مصوبه کمیسیون ماده۵ سال ۱۳۷۸ جهت بارگذاری که در آن زمان هیچیک از کاربری های پیرامونی مذکور شکل نگرفته بودند و عدم توجه به آسیب شناسی وضع موجود قابل پذیرش نیست.
گودبرداری برجهای دوقلو در کنار برج میلاد
فرزانه صادق مالواجرد ادامه داد: تصمیمی که در شورایعالی گرفته شد این بود که به دلیل ویژگیها، عوامل درونی و بیرونی همچون مساله عدمتعادل در سازمان فضایی برج میلاد، نقش نمادین برج میلاد، تاثیر ویژه بناهای سایت در سیما و منظر، مقیاس فرامنطقهای، برقراری تعادل در همجواریها، عوارض طبیعی و موقتی گسلهای داودیه و باغ فیض در این اراضی، طرح ویژهای با تاکید بر یکپارچگی سازمان فضایی در عرصه ۱۲۰ هکتاری توسط شهرداری طی مدت ۲ ماه تهیه و به کمیته تخصصی شورایعالی شهرسازی و معماری ارجاع شود تا پس از بررسی آن، نتیجه به شورایعالی اعلام شود.
مدیرکل معماری، طراحیشهری و بافتهای واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی با اشاره به گودبرداریهای موجود گفت:. در حالحاضر، دو گودبرداری پیرامون برج میلاد داریم که خطرناک هستند و یکی از این گود ها عمقی به میزان ۴۰ متر دارد که اینها نه بر اساس کمیسیون ماده ۵ سال ۷۸ که بر اساس نتیجه مسابقه و بدون هیچ مصوبه قانونی انجام شده است.