پدال- کیا با ساختن سراتو توجهات زیادی را به خود معطوف نمود و تحسین کارشناسان را برانگیخت. حال سراتوی 2017 تر و تازه شده و با تجهیزات ایمنی بیشتر، نمای خارجی و داخلی بهبود یافته و همان قیمت رقابتی قبل پا به میدان نهاده است.
در دو بررسی اخیری که انجام دادهایم، کیا سراتو نمرهی کلی 8 و 7.5 را به دست آورده که حاکی از رتبهی بالای این خودرو است. قیمت خودرو نسبت به قبل بدون تغییر مانده و کیا به جایگاه رقابتی این خودرو امیدوار است. معنی گفتههایمان این است که شما میتوانید سراتوی اتوماتیک را با 19990 دلار استرالیا صاحب شوید. سراتو در دو نوع بدنه عرضه میشود، چهار درب سدان و پنج درب هاچبک. تریم های چهارگانهی این خودرو نیز عبارتاند از S،S پریمیوم،Si و SLi. تنها یک پیشرانهی 2 لیتری و هر دو گیربکس اتوماتیک و دستی برای این خودرو در دسترس است.
مشهودترین تغییرات سراتو به ریزهکاریهای سبک خارج خودرو مربوط است که نمای دینامیکتری را به ارمغان آورده و از مشی طراحی کنونی این خودروساز کرهای تبعیت میکند. حالا جلوپنجرهی برجستهتری وجود دارد که اساساً بالاتر قرار گرفته و بنابراین سراتو خشنتر به نظر میآید. این یک تغییر کوچک است اما وقتی نسل قدیم و جدید را کنار هم بگذارید این تغییر بیشتر به چشم خواهد آمد.
چراغهای جلو بلند و باریک هستند و بیشتر به طرفین کشیده شدهاند. ورودی هوای پایینی باز طراحی شده و مه شکنها را در خود جای داده است. در عقب، چراغهای دوباره طراحی شده به چشم میخورند که احساس گرانتر بودن را منتقل میکنند. بسته به مدل خودرو، رینگهای فولادی 16 اینچی با قالپاق، 16 و 17 اینچی آلیاژی عرضه میشوند.
کیا تِم تیرهی اروپایی کابین سراتو را حفظ کرده و مواد جدیدی در داشبورد، تریم های درب و کنسول به چشم میخورند. تغییرات داخلی باعث ایجاد نما و احساس با کیفیتی شدهاند. کیا میگوید که ساختار صندلیها همانند مدل قبلی است اما پوشش آنها جدید بوده و برای مدلهایی که پوشش چرم استاندارد ندارند از طرح پوشش سخت استفاده کرده است. سراتوی پایه دوربین عقب ندارد اما از حسگرهای پارک جلو و عقب بهره مند است.
درحالیکه مدل پایهی سراتو از سیستم صوتی ابتدایی استفاده میکند اما هنوز هم پورت USB و iPod به همراه بلوتوث وجود دارد و دکمههای تنظیم آن روی فرمان قرار گرفته است. خریداران مدل S و اتوماتیک میتوانند سیستم صفحه لمسی 7 اینچی با اندروید اتو را سفارش دهند. سیستم اپل کارپلی نیز بعداً عرضه خواهد شد. دیگر تریم های سراتو بهصورت استاندارد از این صفحهنمایش 7 اینچی و سیستم ناوبری استفاده میکنند.
زیر کاپوت خودرو یک پیشرانهی 4 سیلندر دو لیتری با زمانبندی متغیر سوپاپها وجود دارد. این پیشرانهی 4 سیلندر توانایی تولید 150 اسب بخار قدرت و 192 نیوتون متر گشتاور را دارد و در سیکل ترکیبی تنها 7.1 لیتر سوخت مصرف میکند.
یک گیربکس 6 سرعته دستی (فقط در مدل S در دسترس است) و یک نسخهی 6 سرعته ی اتوماتیک (در همه ی تریم ها) وجود دارد. سراتوهای اتوماتیک از سیستم انتخاب حالت رانندگی سود میبرند که تنظیمات نرمال، اکو و اسپورت را فراهم میکند. سراتو SLi همچنین از شیفترهای تعویض دنده روی فرمان استفاده میکند. این شیفترها عملکرد خوبی دارند اما تصور نمیکنیم که خریداران زیادی از این ویژگی استفاده نمایند.
بخش اعظمی از ارزش متقاعدکنندهی سراتو به تجهیزات ایمنی آن مربوط میشود. همهی سراتوها از 6 ایربگ و پنچ ستاره ایمنی سود میبرند. تریم Si سیستمهای تشخیص نقاط کور و هشدار ترافیک عقب را دریافت میکند و به تریم SLi سیستمهای هشدار خروج از خط و هشدار برخورد جلو اضافه میشود. سیستم خروج از خط میتواند توسط سوئیچ قرار گرفته در داشبورد غیرفعال شود. دستیار صعود از تپه و کنترل پایداری بهصورت استاندارد در همهی مدلها وجود دارد.
ما طراحی و ارگونومی کابین را دوست داریم و حسی از کیفیت در کابین وجود دارد که لذت رانندگی طولانیتری را ایجاد میکند. موقعیت صندلی عالی است و فضای زیادی در ردیف دوم وجود دارد. ستونهای خودرو ضخیم نیستند اما ستون A در برخی پیچها باعث اختلال در دید میشود. اکثر دکمهها و کنترلرها از موقعیت بسیار خوبی برخوردار هستند.
درحالیکه استایل طراحی خارجی خودرو و بهروزرسانیهای کابین قطعاً باعث بهبود سراتو شدهاند اما تغییرات واقعی سراتو به تنظیمات سیستم تعلیق آن مربوط میشود. کیا سیستم تعلیق خودرو را در جادهها و موقعیتهای متفاوتی آزمایش کرده و کیفیت سواری خودرو در جادههای پردستانداز قابلتوجه است. آنچه بیشتر قابل ذکر است، حتی در مدل پایه، بالانس خوب سراتو در سرعتهای بالا است و این خودرو دست اندازهای بزرگتر را به خوبی جذب میکند.در حقیقت، رینگهای 16 اینچی سراتو رانندگی نرمتری را نسبت به نسخههای دیگر ارائه میدهند. نسخهی گرانتر با رینگهای 17 اینچی هنوز هم نرم و راحت است اما به خونسردی و آرامش مدلهای پایه با رینگهای 16 اینچی نمیرسد.
در جلو فنرهای محکمتری بکار رفته که بنا به ادعای کیا، پاسخهای تیزی را در دور زدنها نشان میدهد. متأسفانه کیا از لاستیکهای نکسن در سراتو استفاده کرده و لاستیکهای کانتیننتال دیگر در دسترس نیست. فنرهای جلوی سراتو باز تنظیم شده و بالانس بهتری را ایجاد میکنند و بوشهای سختتری نیز به آن اضافه شده است.
چیزی که ما قطعاً حس کردیم آن است که سراتو پس از رد کردن دستاندازی بزرگ سریعاً خود را باز مییابد اما هیچ ناهنجاری و ناراحتی در داخل کابین حس نمیشود و راحتی خودرو آن چیزی نیست که از خودروی با این هندلینگ تیز انتظار داشته باشید.
پیشرانهی 2 لیتری سراتو نیز کارایی بالایی دارد اما به تلاش بیشتر برای رسیدن به دورهای بالا نیاز است. صدای پیشرانه در دورهای بالاتر کمی خشن و زننده بوده اما انتقال قدرت آن همیشه نرم و روان صورت میپذیرد. چند سال پیش کسی فکر نمیکرد که گیربکس اتوماتیک در این خودروها مشتری داشته باشد اما اکنون گیربکس 6 سرعته ی اتوماتیک سراتو انتخابی عالی است.
در زمانهای که هر یک دلار ارزش بالایی دارد، گارانتی کیا موجب اطمینان خاطر شماست. گارانتی 7 ساله به همراه پوشش کامل جادهای پیشنهادی وسوسهانگیز است و رد کردن آن کاری سخت به نظر میرسد.
مجبوریم تا تجربهای کاملتر با همهی تریم های سراتو داشته باشیم اما یک چیز کاملاً واضح است: نادیده گرفتن مدل پایه با قیمت زیر 20 هزار دلار واقعاً سخت است. این خودرو راحت و کاربردی بوده و تجربهی رانندگی درگیر کنندهای دارد که بیش از بهای خود میارزد. کیا سراتو به تحت تأثیر قرار دادن خود ادامه میدهد.
پرفورمنس و مصرف سوخت: 7
فضای کابین و راحتی: 8
تکنولوژی: 8.5
قیمت و تجهیزات: 9.5
سواری و هندلینگ: 8.5
امتیاز کلی: 8