نمونههای تیونینگ شده مدلهای سیویک، و آکوردهای سالم هنوز هم با قیمتهای بالایی خرید و فروش میشود. اما دیگر وقت آن رسیده که از مدلهای دهه 90 گذر کنیم و سوار بر هوندا آکورد 2013 بشویم.
ویژگیهای فنی
این خودرو را باید یکی از پرسابقهترین تولیدات صنعت خودروی ژاپن برشمرد زیرا هوندا از سال 1976 تا به حال در 9 نسل مختلف آکورد را روانه بازار کرده است. آکورد 2013 همان استایل همیشگی هوندا را دارد. شیک و بهدور از بازی اغراقآمیز با حجمها و خطوط شکسته در طراحی. در میان خودروسازان ژاپنی در مقوله طراحی هوندا بیش از دیگران به المانهای نسلهای گذشته خود و سبک طراحی کلی محصولاتش پایبند است.
در نمای روبهرو گرافیک زیبای چراغهای بزرگ، با جلوپنجره کرومی خودرو در تناسب کامل هستند. استفاده از خطوط تیز در شکلدهی سپر و چراغهای مهشکن درونش، باعث شده کمی برهیجان این نما افزوده شود. در نمای کناری نیز قاب شیشه که دور تا دور شیشهها کشیده شده، به اضافه دستگیره درها و همینطور دو خط بالا و پایین روی دربها، کمی طرح را از سادگی خارج میکند. با توجه به فاصله محوری بلندی که در همین نما قابل مشاهده است فضای داخلی نیز به اندازه کافی جادار بهنظر میرسد. در نمای عقب نیز هوندا تناسبات را رعایت کرده تا نمای جلو و عقب هماهنگی کاملی با هم داشته باشند. سبک و سیاق طراحی چراغ های عقب آکورد را میتوان در تولیدات کمپانیهای مثل مرسدس بنز در نسل قبل کلاس E و یا هیوندای جنسیس سدان شاهد بود. بر روی سپر عقب چهار سنسور دنده عقب قرار دارند. حجم صندق بار آکورد 480 لیتر است، که برای یک سدان کلاس متوسط خانوادگی کاملا کافی به نظر می رسد. هر چند با خواباندن صندلیهای عقب فضایی بزرگتر در دسترس قرار میگیرد. درون کابین همانطور که از نمای بیرونی مشخص بود فضایی بزرگ و با دیدی مناسب نسبت به اطراف وجود دارد. آکورد این فضای جادار را با استفاده از فاصله محوری 2776 میلیمتری پدید آورده. هر چند آکورد در رده سدانهای خانوادگی متوسط بازار دسته بندی میشود اما نباید تصور کنید قرار است خودروی کوچکی را در ترافیک شهر هدایت کنید چون طول این خودرو به 4862 میلیمتر و عرضش به 1849 میلیمتر میرسد.کافی است هر قطعهای را که دوست دارید لمس کنید تا به کیفیت ساخت و مونتاژ کابین پی ببرید. البته خودروی که رقبای سرسختی چون تویوتا کمری، کیا اپتیما، هیوندای سوناتا و مزدا 6 را فقط از آسیا در مقابل دارد، باید هم با کیفیت ساخته شود.
ارگونومی کابین یکی از بهترینها در این کلاس است و بهدلیل عدم استفاده از خطوط پرهیجان در طراحیش بعد از مدتی خسته کننده نمیشود. میتوان فضای داشبورد را به 4 بخش مختلف تقسیم کرد. در بالاترین بخش نمایشگر سیستم GPS قرار دارد که اطلاعات سیستم صوتی و دیگر تنظیمات نیز در آن قابل مشاهده است. کمی پایینتر سیستم صوتی با 6 اسپیکر و یک سابووفر که فقط در مدل EXB یا همان مدل فول نصب میشود، به اضافه یک نمایشگر مجزا برای سیستم صوتی قرار دارد. برای تنظیم سیستم تهویه مطبوع و گرمکن شیشهها باید از دکمههای قسمت زیرین فلاشر استفاده کنید. در پایینترین بخش نیز یک شبه جوی استیک قرار دارد که با استفاده از آن میتوانید قسمتهای مختلفی مثل رهیاب ماهوارهای و ... را کنترل کنید.
استفاده از قطعات با کیفیت چوب نما با حاشیههای نقرهای فضایی لوکس را برای آکورد پدید آورده است. فرمان برقی قابل تنظیم با روکشی از چرم دست دوز، میزبان دکمههای کنترل سیستم صوتی، کروز کنترل و تلفن خودرو است. اما جذابترین دکمه کابین پر زرق و برق آکورد همان دکمه سرخ رنگ کنار فرمان است که به سبک دکمه استارت فراری با فشردن آن میتوانید پیشرانه را روشن و خاموش کنید. با استفاده از این دکمه موتور 4/2 لیتری I-VTEC آکورد که به سیستم زمانبندی متغییر سوپاپها نیز مجهز شده، شروع به دوران میکند. حاصل کار این پیشرانه در دور موتور 6 هزار و 200 دور بر دقیقه، تولید 173 اسب بخار نیرو است. با رسیدن دور موتور به 4هزار دور نیز،230 نیوتنمتر گشتاور در اختیار راننده قرار میگیرد. مصرف سوخت آکورد در سیکل ترکیبی 5/7 لیتر اعلام شده که به نظر میرسد با کمی اغراق قابل دستیابی باشد. گیرباکس 5 سرعته این خودرو طوری طراحی شده که بیشتر به کاهش مصرف سوخت کمک کند. البته این به این معنا نیست که در صورت رانندگی اسپرت آکورد شانه خالی میکند. برنامه دیگر حرکتی گیرباکس حالت D3 است. در این حالت گیرباکس فقط دندههای 1 تا 3 را برای حرکت برمیگزیند. این حالت از گیرباکس بیشتر برای حرکت در مسیرهایی پر پیچ و خم کاربرد دارد که در نتیجه سرعت خودرو بیش از حد نرمال نمیشود و دندهها بیهوده سبک نمیشوند.
به این ترتیب راننده کمتر از ترمز استفاده میکند اما فقدان شیفترها یا دکمههای روی فرمان در تعویض دندهها کاملا احساس میشود. حالت L هم برای شرایط طراحی شده که به کمترین سرعت ممکن برای حرکت نیاز است بههمین دلیل گیرباکس فقط از دنده 1 برای حرکت استفاده میکند. بالا و پایین آمدن از شیبهای تند و یا حرکت در مسیرهای خاکی پر دست انداز میتواند از جمله کاربریهای حالت L گیرباکس باشد.
دنده را در حالت D قرار دادیم و پدل گاز را تا نیمه فشردیم. آکورد با شتابی مناسب برای یک سدان خانوادگی شروع به حرکت کرد. هر چند شتاب اولیه آکورد آنچنان دلچسب نبود اما با رسیدن دور موتور به عدد 3 هزار دور و تعویض دنده به دو آکورد خودی نشان داد. وزن خودروی تست ما که از نوع فول بود به 1490 کیلوگرم میرسد (با توجه به آپشنهای سفارشی میزان وزن میتواند کمتر یا بیشتر باشد) و شتاب صفر تا 100 کیلومترش عددی بهتر از 2/8 ثانیه نیست. فرمان خودرو بسیار دقیق است و در سرعت های بالا تر نیز کمی سنگین تر می شود تا کمی در افزایش ایمنی موثر باشد.
در سمت چپ فرمان دکمه سبزرنگی وجود دارد که با فشردن آن سیستم مدیریت هوشمند سوخت هوندا موسوم به ECON را فعال می کنید.هنگامی که این سیستم فعال است در صفحه نشان دهندهها یک برگ سبزرنگ پدیدار میشود. این سامانه با استفاده از اطلاعاتی که از طریق سنسورهای مختلف از جمله سنسور پدال گاز دریافت میکند، شرایط فنی خودرو را به گونهای تنظیم میکند که با توجه به شرایط محیطی کمترین میزان مصرف سوخت را داشته باشد. آکورد را به یکی از پیچ های تند خروجی اتوبان هدایت کردیم. انصافا پایداری این خودرو در عبور از پیچ آن هم با شیب روبه پایین بیش از انتظار بود. در زمان پیچیدن سیستم کمک پایداری VSAتلاش میکند تعادل خودرو را حفظ کند.
انتخاب ميانسالها
سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو به کمک استرس بار استانداردی که درون محفظه موتور وجود دارد، کمک میکند خودرو درون پیچ دقیق و فرمانپذیر عمل کند. در محور عقب نیز سیستم مولتیلینک مستقل پایداری خوبی را برایش به ارمغان آورده است بهطوری که در فرمانهای ناگهانی محور عقب را پایدار خواهید دید. بهطور کلی سیستم تعلیق اجازه نمیدهد که بهخصوص ضربات کوچک ناشی از ناهمواریها به اتاق و سرنشینان انتقال یابد. سیستم تعلیق آکورد در عبور از دستاندازهای متعدد شهر رفتاری مواج توام با نوسانات زیاد ندارد اما نمیتوان گفت خشک و اسپرت عمل میکند. ترمزها نیز با استفاده از سیستمهای EBD+ABS با قدرت خوبی عمل میکنند و در سطوح شیبدار هم HSA به کمک خودرو میآید. هنگام ترمزگیریهای شدید دماغه خودرو رو به جلو دایو نمیکند به همین دلیل در شدیدترین ترمزگیریها نیز راننده دچار استرس نمیشود و فرمان دقیق عمل میکند.
رنگ سفید صفحه نشاندهندهها با برخورد نور شدید آفتاب نیز کاملا قابل مشاهدهاست و میتوانید شدت نورآنها را برای شب هنگام تنظیم کنید. صندلیهای آکورد واقعا راحت هستند و این راحتی در قسمت عقب هم به چشم میخورد. فضای درون کابین به اندازه کافی جادار است در بخش عقب حتی 3 نفر بدون کمبود فضا بهخصوص برای زانوها جای میگیرند. صندلی راننده در 8 و صندلی سرنشین کناریش در 4 جهت قابل تنظیم هستند. ضمنا آکورد برای این صندلیها گرمکن نیز در نظر گرفته است.
در حوزه ایمنی آکورد علاوه بر اینکه توانسته 5 ستاره از موسسه ایمنی اروپا EuroNCAP دریافت کند، موسسه ایمنی NHTCA امریکا نیز 5 ستاره دیگر بر روی شانههای هوندا نصب کرد. آکورد برای دست یافتن به این نشانها 8 ایربگ را درون کابین قرار داده است. آکوردی که حالا پای نهمین نسلش به جادههای ایران باز شده، حاصل تحقیقات و تفکری مشتری مدار است، به همین دلیل هر ساله در رده بندی پر فروشترین سدانهای متوسط خانوادگی در آمریکا، در بین 5 خودروی پر فروش قرار میگیرد. جالب آنکه آکوردهای وارد شده به کشور ساخت کارخانه هوندا در اهایو آمریکا هستند. در پایان در مورد هوندا آکورد باید گفت: «این محصول یک سدان خانوادگی است که شما با خریدنش میتوانید مدتها بدون هزینه خاصی با آن به سفر بروید و این از کیفیت ساختش کاملا پیداست. هر چند آکورد 4 سیلندر زیاد هم در رانندگی اسپرت جذاب نیست اما یادتان باشد طیف خریداران آکورد که در سنین میان سالی قرار دارند، معمولا کمی از هیجانات جوانی فاصله گرفتهاند. به همین دلیل این خودرو بیشتر کاربری خانوادگی دارد پس باید کاملا اقتصادی عمل کند. شاید آپشنهای آکورد از رقبای کرهای کمتر باشد ولی با گذر زمان و طی چندین هزار کیلومتر باید دید کیفیت و هزینههای این رقبا در برابر آکورد کمتر بوده یا بیشتر. در پایان از مهندس فرزاد سلطان آبادی که خودرو و وقتشان را در اختیار ما قرار دادند صمیمانه تشکر میکنیم.