مهندس مانی حدادی: چه مثلثی راه انداخته بودند این تویوتا کمری، کیا اُپتیما و هیوندای سوناتا برای خودشان نه کسی را راه میدادند و البته نه کسی میتوانست وارد بازیشان شود اما خوب یا بد قرار است این مثلث تبدیل به مربع شود قرار است یک آسیایی دیگر وارد گود شود یکی از تبار نیسان چیزی اسپرتتر و لوکستر از تیانا یکی از آن خوبها آمار گمرک اینطور نشان میدهد با اینکه فعلاً تنها چند دستگاه راهی کشور شده میتوان امید داشت در آینده متولیان و متمولان تعداد بیشتری از آن را قبول زحمت کنند و به ایران بیاورند این خودرو آلتیما نام دارد نامی آشنا البته برای ژاپنیبازهای دهه 90.
آلتیما از اول تا آخر
داریم درباره خودرویی حرف میزنیم که یکی از بهترینهای نیسان نام گرفته است. در این 20 سال (از 1993 تا کنون) بارها شرکت را از شر مشکلات مالی نجات داده بود. خودرویی که مدام با هموطنانش تویوتا کمری و هوندا آکورد و همچنین فولکسواگن پاسات و فورد فیوژن و شورولت مالیبو مقایسه میشد و میشود. آلتیما سال 2011 دومین خودروی پرفروش بازار آمریکای شمالی بود. دقت کنید دومین خودرو در بین تمام غولهای خودروسازی آمریکایی و اروپایی شدن، کم کاری نیست. سال 2002 این سدان بهترین خودروی آمریکای شمالی شد و 2010 توانست بالاترین میزان ایمنی از موسسه NHTSA را کسب کند. اساس طراحی این خودرو قرار بود چیزی شود قویتر و بزرگتر از Sentra و ضعیفتر و کوچکتر از Maxima. آلتیما در برخی از بازارها با نام تیانا فروخته میشود. همانگونه که تیانا در برخی بازارها با نام ماکسیما فروخته میشود. این را هم بدانید بد نیست که نام اصلی ماکسیما Cerifo است.
آلتیما زیر ذرهبین
اگر آلتیماهای وارداتی نسخه 2013 باشند مربوط هستند به نسل پنجم. این خودرو در دو کارخانه تنسی و میسیسیپی آمریکا، یکی در چین و دیگری در مکزیک تولید میشود. از آنجایی که طراحی ماکسیماهای جدید به کلی با آنچه در ایران میبینیم متفاوت است، نسل جدید آلتیما نیز تا حدودی به سبک و سیاق این خودرو درآمده است. میگویند آلتیما سبکترین سدان سایز متوسط در بین همکلاسان خودش است. شاسی تمام آلومینیومیاش یکی از دلایل کاهش وزن عنوان شده است. پیشرانه پایه این خودرو 2.5 لیتری چهار سیلندر خطی است. درست مانند آن چیزی که روی تیاناها نصب شده است. البته یک مدل 3.5 لیتری شش سیلندر هم موجود است که بر اساس قوانین جدید واردات خودرو، اجازه حضور در بازار ایران را ندارد. و باز هم مانند تیانا این خودرو با جعبهدنده تمام اتوماتیک CVT عرضه میشود. نسخه اشرافی و تجملی آلتیما 2013 در اینفینیتی JX ظهور کرده است. میدانیم که برند Infiniti از زیرمجموعههای نیسان است.
آلتیما از دید بزرگان
پیش از آنکه این نیسان وارد بازار ایران شود، توسط آنسوی آبیها تست شده است. این برای ما یک حسن است که نتایج آزمونهای میدانی یک خودرو را حاضر و آماده میبینیم. سایت «کار ریویو» برتریهای آلتیما را مصرف سوخت مناسب، قدرت بالا، لذت خوب رانندگی، فضای داخلی مطلوب و هندلینگ درخور توجه معرفی میکند. در مقابل چیدمان فضای داخلی و کیفیت مواد مصرفی کابین را به باد انتقاد میگیرد.
از سوی دیگر سایت «کانسیومر ریپورت» آلتیما را از نقطه نظر فضای داخلی و به خصوص فضای کابین ستایش میکند. شتاب خوبی که جعبهدنده CVT در دورهای بالا به اجرا میگذارد چشمگیر است. دید عقب به نسبت تیانا بهتر شده است. امکانات رفاهی نیز به مراتب بهینهتر شده است. این سایت نقاط منفی آلتیما را شتاب اولیه، قدرت پایین سیستم صوتی و ترمزهای نامناسب با وزن خودرو اعلام کرده است. سایت «رنکینگ اند ریویو» برتریهای آن را هندلینگ دقیق و جعبهدنده نرم معرفی میکند. در عوض فنربندی نه چندان جذاب و امکاناتی که خیلی پیشرفت نکردهاند را در زمره نقصهای آلتیما برمیشمارد.
سایت و مجله معروف «کار اند درایور» آلتیمای 2013 را یک سدان قابل قبول برای خانوادهها میداند. ولی این را هم اضافه میکند که مصرف سوخت آن در پیمایشهای طولانی و مسافرتهای بین شهری قدری نگرانکننده میشود.
آلتیما در ایران
اگرچه نام این خودرو فعلاً در لیست گمرک دیده شده است ولی هنوز آن را در خیابان ندیدهایم. با این حال دیگر خوب میدانیم که قیمت یک خارجی را وقتی هنوز در بازار ایران عرضه نشده، را چطور حساب کنیم. آلتیما در سایت رسمی نیسان 21 هزار و 760 دلار اعلام شده است. دلار را 3 هزار و 200 تومان هم که در نظر بگیریم میکند به عبارتی 69 میلیون و خوردهای. این عدد را ضرب در عوارض و گمرکات و مهمتر از همه سود واردکننده کنیم، به عددی کمتر از 170 میلیون نمیرسیم.
ابتدا اجازه بدهید همکلاسان این خودرو را فارغ از بحث مالی بررسی کنیم. در گام اول به Teana برمیخوریم. خودرویی که توسط پارسخودروییها در ایران عرضه میشود. تقریباً در همه موارد فنی با هم مشابه هستند. الان تینا Mid و تینا High در بازار آزاد به ترتیب 130 و 150 میلیون تومان خرید و فروش میشوند. در نظر داشته باشید که تازه بسیاری از قطعات این خودرو در ایران اسمبل میشود.
هیوندای سوناتا گزینه دیگری است که از نظر کلاس طراحی به آلتیما شبیه است. در حال حاضر گرانترین سوناتای بازار ایران نسخه 2013 فول است که 146 میلیون قیمتگذاری شده است. این خودرو با پیشرانه 2.4 لیتری میتواند 176 اسببخار نیرو تولید کند. مشاهده میشود که قدرتش به دلیل کمتر بودن حجم از آلتیما کمتر هم هست. اما اختلاف مهندسی ژاپنی و کرهای را هم در نظر بگیرید. البته جعبهدنده سوناتای جدید شش سرعته شیفت ترونیک است که برای خیلیها یک برتری محسوب میشود.
به کمری میرسیم. یکی از اصلیترین رقبای این خودرو در سرتاسر دنیا. بهترین، جدیدترین و قویترین مدل این تویوتا در ایران نسخه SE 2013 است که قیمتی معادل 165 میلیون تومان دارد. این خودرو با پیشرانهای هم حجم با آلتیما میتواند 181 اسببخار نیرو تولید کند. کمری 2013 یا به قول نمایشگاهیها اتاق جدید دارای جعبهدنده شش سرعته اتوماتیک است. دست آخر به کیا موتورز و اُپتیما میرسیم. سدانی پرآپشن که فولترین مدل آن با 10 ایربگ در بازار داخل معادل 148 میلیون تومان قیمت دارد. اگرچه مدلهای قدیمی این خودرو با پیشرانه 2.7 لیتری شش سیلندر 193 اسببخار تولید میکردند، مدلهای امروزی با پیشرانه 2.4 لیتری فقط 177 اسببخار توان دارند. اپتیما دارای جعبهدنده شش سرعته تیپ ترونیک است. اما در بحث مقایسه قیمتی به گزینههایی دیگر برمیخوریم. یعنی اینکه فارغ از داستان کلاسبندی و فرم طراحی، با حدود 170 میلیون تومان چه خودروهای دیگری میشود خرید؟ از بین محصولات هیوندای میشود دست گذاشت روی یک سانتافه فول 2012 که 173 میلیون قیمت دارد. از بین محصولات تویوتا میشود Rav4 شاسیبلند را انتخاب کرد که قدری بیشتر از 175 میلیون تومان در بازار پیدا میشود. هایلوکس دو کابین سپر بلند و اوریون سواری 2011 گراند هم 155 میلیون پیدا میشود. در بین محصولات کیا موتورز میشود روی اسپورتیج فول 10 ایربگ مانور داد که 160 میلیون هزینه بر میدارد. یک شاسیبلند دیگر هم پیشنهاد میشود؛ سنگیانگ رکستون که مدلی قدیمی آن در بازار 168 میلیون تومان است. دست آخر با این میشود یک رنو لتیتود 2 لیتری خریداری کرد که 170 میلیون قیمت دارد.
آلتیما برای چه کسانی؟
چهرهاش به درد مردهای بالای 40 سال نمیخورد. اما عجیب خوراک خانمهای این پایه سنی است. نه اینکه مخصوص جوانها طراحی شده باشد ولی ترجیحاً دخترها و پسرهایی پشتش بنشینند که خیلی اهل زلم زیمبو و لباسها و آرایشهای آنچنانی نیستند. آلتیما شاید در ظاهر خیلی هارت و پورت داشته باشد ولی در باطن زیادی باوقار و مؤدب است. اگر اهل مسافرت هستید حتماً بخریدش. به درد منزل تا سر کار نمیخورد. مسخرهتان میکنند. میگویند طرف ندید بدید است. یک 206 نوک مدادی بهترین گزینه موازی با آلتیما است. حین مسافرت مثل ایلیاتیها و کوچنشینها بساط غذا را درون سفره نیاورید و بغل ماشین با دربهای باز پهن نکنید. حتماً به رستوران شیکی بروید. حتی اگر پول بنزینش را نداشتید. شب باشد و حتماً آن چراغهای پارک را روشن بگذارید. اگر تازه ازدواج کردهاید و فرزندی ندارید، خیلی سریع یک بچه بیاورید. صندلیهای عقب آلتیما جان میدهد برای بازی یک کودک دلبند.