در شرایطی که نیاز به استرداد بلیط هواپیما وجود دارد معمولا مسافران با دو چالش مهم روبهرو هستند. شفافنبودن فرایند استرداد بلیط و پاسخگو نبودن پشتیبانی بعضی از آژانسهای فروش پرواز؛ این شرایط کنسلی بلیط پرواز را برای اکثر مسافران به یک فرایند پیچیده تبدیل کرده، تا جایی که بسیاری از دریافت وجه پشیمان میشوند یا پول خود را بسیار دیرتر دریافت میکنند.
شرکت یوتراوز که یکی از بهترین OTAهای ایران است، با توسعه سرویس استرداد آنلاین بلیط هواپیما خود بسیاری از این مشکلات را حل کرده است. طبق اعلام تیم توسعه محصول یوتراوز، این شرکت کل فرایند استرداد بلیط هواپیما را بهصورت خودکار پیادهسازی کرده است تا مسافران بتوانند بدون نیاز به پیگیری از پشتیبانی یا مراجعه حضوری بلیط خود را کنسل و در ادامه، وجه خود را دریافت یا بلیط دیگری خریداری کنند.
استرداد بلیط فقط در 3 مرحله
بر اساس آنچه که در وبسایت رسمی این شرکت نیز منتشر شده است، استرداد بلیط پرواز صرفا 3 مرحله دارد که عبارتند از:
مرحله اول: ثبت درخواست
در این مرحله، مسافر باید از بخش حساب کاربری خود، بلیط مدنظرش را انتخاب و درخواست استرداد را ثبت کند.
مرحله دوم: محاسبه جریمه و تایید درخواست
ایرلاینها بر اساس نوع بلیط و بازه زمانی کنسلی بلیط، مبلغی را (درصدی از هزینه بلیط) بهعنوان جریمه کنسلی کسر میکنند. در این مرحله، این هزینه محاسبه میشود و درصورت تایید مسافر، درخواست ارسال خواهد شد.
میزان جریمه کنسلی بلیط پرواز
جریمه استرداد بلیط هواپیما داخلی بسته به ایرلاین و همچنین نوع بلیط (چارتری - سیستمی)، بین 15 تا 90 درصد متغیر است. عوامل دیگر که در این مبلغ تعیینکننده است، زمان اعلام درخواست کنسلی است. معمولا اگر بیش از 24 ساعت به زمان پرواز کنسلی اعلام شود امکان دریافت وجه تا 80 درصد هزینه بلیط وجود دارد و چنانچه زمان اعلام به کمتر از 24 ساعت کاهش یابد، ممکن است تا 30 درصد وجه بلیط به مسافر پرداخت شود..
مرحله سوم: دریافت وجه
در این مرحله، پس از پردازش درخواست استرداد بلیط، مبلغ پس از کسر جریمه، طبق انتخاب مسافر به کیف پول یا حساب بانکی بازگردانده میشود تا درصورت نیاز به خرید بلیط جایگزین، فرایند پرداخت سریعتر پیش برود.
پشتیبانی استرداد بلیط
درست است که سامانه یوتراوز استرداد بلیط را کاملا آنلاین پیش میبرد، با این حال، تیم پشتیبانی استرداد خود را بهصورت 24 ساعته برای راهنمایی فعال نگه داشته است. به گفته روابط عمومی یوتراوز، این شرکت گردشگری ایرانی، تمامی خدمات خود را بهصورت 24 ساعته در 7 روز هفته، از طریق شماره تماس 1548 ارائه میدهد.
ارائه خدمات 24 ساعته پشتیبانی برای عرضه سرویسهای خدمات گردشگری شامل بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس و رزرو هتل، کار پیچیدهایست که در نمونههای خارجی میتوان نظیر چنین خدماتی را در KAYAK، Booking.com یافت.
در صورتی که مایلید بیشتر از فرایند استرداد بلیط یوتراوز مطلع شوید کافیست عبارت "استرداد بلیط هواپیما یوتراوز" را جستوجو کنید و وارد صفحه راهنمای استرداد یوتراوز شوید.