کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
ایرانیان خودروایرانیان خودرو

لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آذربایجان به ایرانی‌ها ویزای مدت‌دار نمی‌دهد


کد خبر : ۱۳۲۲۰۶دوشنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۳:۱۷۴۸۶۲ بازدید

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: ترکیه‌ از نفوذ سیاسی خود در جمهوری آذربایجان در رقابت‌های تجاری نیز استفاده می‌کنند بنابراین ...
آذربایجان به ایرانی‌ها ویزای مدت‌دار نمی‌دهدآذربایجان به ایرانی‌ها ویزای مدت‌دار نمی‌دهد

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: ترکیه‌ از نفوذ سیاسی خود در جمهوری آذربایجان در رقابت‌های تجاری نیز استفاده می‌کنند بنابراین برای تسهیل عبور بارهای ایرانی لازم است که بین دولت‌های دو کشور ایران و آذربایجان مذاکراتی داشته باشند و امتیازاتی بین طرفین تبادل شود در غیر این صورت صف‌های طولانی‌تری در انتظار کامیون‌‌های ایرانی است.

مهران فکری، نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با ایلنا از دستاوردهای احتمالی اقتصادی سفر آینده رئیس جمهور به اذربایجان گفت و توضیح داد:  در این سفر هیاتی ۱۲۰ نفری با حضور چهار استاندار رئیس جمهور را همراهی می‌کند و شماری از فعالان اقتصادی بخش خصوصی نیز در این هیات حضور دارند، حضور فعالان اقتصادی به این دلیل است که ابعاد اقتصادی این سفر بسیار پررنگ است و امیدواریم در پی مذاکراتی که صورت می‌گیرد مرزهای آستارا و بیله‌سوار برای عبور و مرور زمینی مسافران بار دیگر باز شود و رفت و آمد بین جمهوری آذربایجان و ایران را برای بازرگانان آسان‌تر شود.

وی ادامه داد: از زمان شیوع کرونا تا کنون مسافران ایرانی از مسیرهای هوایی به واسطه دبی و استانبول برای سفر به جمهوری آذربایجان استفاده می‌کنند زیرا پرواز مستقیم بین ایران و جمهوری آذربایجان نیز برقرار نیست و گذرگاه‌های مرزی فعلا تنها برای کامیون‌های حامل بارهای تجاری باز است و حتی آذربایجان به ایرانی‌ها ویزای مدت‌دار نمی‌دهد و برای سفر ایرانی‌ها فعلا تنها ویزای الکترونیکی صادر می‌کند. 

وی افزود: کشته و زخمی شدن کارکنان آذربایجانی در پی حمله مسلحانه یک ایرانی به سفارت این کشور در تهران در سال ۱۴۰۱ روابطه دو کشور را خدشه‌دار و مشکلات را از نظر سیاسی پیچیده کرده و اکنون مقامات آذربایجانی خواهان قصاص فرد خاطی هستند. 

فکری در تشریح توافقات احتمالی اقتصادی طرفین به موضوع ایجاد شهرک صنعتی بین دو کشور اشاره و اظهار کرد: قرار بود شهرک صنعتی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در پارس آباد مغان احداث شود و تفاهم‌نامه آن نیز میان دو کشور امضا شده و پروژه تا مرحله کلنگ‌زنی نیز پیش رفته بود، اما به دلیل اختلافات سیاسی که اشاره شد مسکوت مانده است که امیدواریم در سفر پیش رو در جریان مذاکرات ادامه این پروژه از سر گرفته شود. 

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان از لزوم تسهیل حمل بارهای ایرانی گفت و خاطرنشان کرد: در سه ماهه زمستان حمل کالا از ایران به جمهوری آذربایجان از مرزهای آستارا به بیله سوار به اوج می‌رسد و این امر به شکل‌گیری صفی طولانی از کامیون‌ها در دو منطقه می‌انجامد ضمن اینکه با افزایش تجارت کالا میان ایران و جمهوری آذربایجان پل‌های قدیمی که در نقاط مرزی آستارا و بیله سوار مستقر هستند برای عبور کالاها کفایت نمی‌کنند بنابراین در کنار مسیر راه آهنی که احداث شده یک راه زمینی جدید ایجاد واین مسیر بازگشایی شد اما از امکانات کافی برای تردد بار برخوردار نیست و اگر تجهیز شود ظرفیت تردد روزانه تا ۶۰۰ کامیون را در مرز دو کشور دارد. 

وی اضافه کرد: مقصد نهایی بارهایی که از این دو نقطه مرزی به آذربایجان می‌رود روسیه یا گرجستان است و بازار مصرف کالاهای ایرانی در آذربایجان کوچک شده و کشور ترکیه توانسته بخش قابل توجهی از این بازار را در اختیار بگیرد و این موفقیت را با برقرار تجارت آزاد با این کشور به دست آورده و حتی در مورد کالاهایی که با پرداخت عوارض از ترکیه به آذربایجان می‌آید تعرفه‌های کالاهای ترک نسبت به کالاهای ایرانی کمتر است. در نتیجه صادرات کالاهای ایرانی به جمهوری آذربایجان رو به کاهش است اما ترانزیت کالا از مسیر آذربایجان به روسیه رو به افزایش است. 

فکری در ادامه از تاثیر مناسبات سیاسی بر تردد بارهای تجاری گفت و توضیح داد: روابط سیاسی ایران و آذربایجان بر کیفیت و کمیت تردد بارهای ایرانی از مسیر این کشور نیز تاثیرگذار است و ترکیه‌ای‌ها از آنجا که نفوذ زیادی بر آذربایجانی‌ها دارند، از این نفوذ در رقابت‌ها تجاری نیز بهره می‌برند و در نتیجه آذربایجانی‌ها در تردد کامیون‌های ترک نسبت به کامیون‌های ایرانی از خاک آذربایجان به دلیل همان مناسبات سیاسی همراهی بیشتر با ترک‌ها دارند در نتیجه برای تسهیل عبور بارهای ایرانی لازم است که بین دولت‌های دو کشور ایران و آذربایجان مذاکراتی داشته باشند و امتیازاتی بین طرفین تبادل شود در غیر این صورت با توجه به تجارت آزادی که بین ایران و اوراسیا برقرار شده طولانی‌تر شدن صف‌ها در انتظار کامیون‌‌های ایرانی است اتفاقی که هزینه تجارت را برای بازرگانان کشور ما بالا می‌برد. 

وی بیان کرد: برای انتقال بار به اوراسیا می‌توان علاوه بر مسیر زمینی از مسیرهای ریلی و دریایی نیز بهره برد اما متاسفانه زیرساخت‌های کشور در این بخش نیز نیاز قدرتمند نیست.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها