کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
ایرانیان خودروایرانیان خودرو

لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چه کسی از تعرفه‌های ترامپ متضرر می‌شود؟


کد خبر : ۱۳۱۹۳۱شنبه، ۲۳ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۰:۲۵۱۶۶۶ بازدید

دونالد ترامپ روز چهارشنبه دوم آوریل را «روز آزادی» خواند و گفت که با وضع تعرفه‌ها قصد دارد «ثروت را به آمریکا باز گرداند». با این حال از آن زمان تا کنون ...
چه کسی از تعرفه‌های ترامپ متضرر می‌شود؟چه کسی از تعرفه‌های ترامپ متضرر می‌شود؟

دونالد ترامپ روز چهارشنبه دوم آوریل را «روز آزادی» خواند و گفت که با وضع تعرفه‌ها قصد دارد «ثروت را به آمریکا باز گرداند». با این حال از آن زمان تا کنون بازار بورس آمریکا ضرری چند هزار میلیارد دلاری را تجربه کرده و ارزش دلار نیز سقوط کرده است. متضرر اصلی این تعرفه‌ها کیست؟ آمریکایی‌ها یا دیگران؟

اگرچه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه نهم آوریل تعلیق ۹۰ روزه تعرفه‌ها را بر اکثر کشورهای دنیا به استثنای چین اعلام کرد، اما به گزارش نیویورک‌تایمز، وضع این تعرفه‌های جدید به‌زودی به واقعیتی گریزناپذیر و پرهزینه برای کسب‌وکارهای آمریکایی و مصرف‌کنندگان وابسته به کالاهای خارجی تبدیل خواهد شد.

برای مثال، خریداران پوشاک از فروشگاه‌های چینی ممکن است، به‌زودی مجبورند بیش از دو برابر گذشته بپردازند، زیرا معافیت ویژه‌ای که برای واردات «کالاهای ارزان قیمت» اعمال می‌شد، در حال حذف شدن است.

شرکت‌های فعال در تجارت بین‌الملل نیز اکنون باید محاسباتی بسیار پیچیده‌تر انجام دهند تا متوجه شوند دقیقا چقدر باید به‌عنوان تعرفه پرداخت کنند.

جرمی پیج، از موسسان و مدیران شرکت حقوقی «پیج فیورا» که در زمینه حقوق تجارت بین‌الملل فعالیت می‌کند، گفت: «شاید فقط ۳ درصد از افراد واقعا برای این تعرفه‌ها آمادگی دارند و حتی این هم شاید خوشبینانه باشد.»

واردات از چین اکنون مشمول تعرفه‌ ۱۴۵ درصدی شده‌ است. این یعنی اگر کسب‌وکاری ۱۰۰ دلار کالا از چین بخرد، باید ۱۴۵ دلار دیگر به دولت فدرال بپردازد. واردات از اغلب کشورهای دیگر نیز اکنون با مالیات جدیدی به میزان ۱۰ درصد مواجه است که اگر با آمریکا تا ماه ژوئیه به توافق تجاری نرسند ممکن است افزایش یابد. تعرفه‌های جداگانه‌ای هم بر واردات خودرو، فولاد و آلومینیوم وضع شده است. ترامپ همچنین اعلام کرده است که قصد دارد بر داروها و تراشه‌های رایانه‌ای نیز تعرفه‌های جدیدی وضع کند.

دونالد ترامپ مدعی است که این تعرفه‌ها کسب‌وکارها را تشویق می‌کند که محصولاتشان را در داخل ایالات متحده تولید کنند. تعرفه‌ کالاهای چینی با تقریب بالایی موجب کاهش واردات از این کشور خواهد شد. اما با توجه به میزان واردات آمریکا از چین که سال گذشته بالغ بر ۴۳۹ میلیارد دلار بود، شرکت‌های آمریکایی نمی‌توانند به این زودی کالاهای جایگزین را از جای دیگر تامین کنند و در نتیجه ناچار خواهند شد مبالغ کلانی به‌عنوان تعرفه بپردازند.

چه کسانی تعرفه‌ها را می‌پردازند؟

دونالد ترامپ گفته است که این تعرفه‌ها نوعی مالیات بر سایر کشورها است، اما در واقع این کسب‌وکارهای آمریکایی واردکننده‌ٔ کالا هستند که در زمان ورود کالا به ایالات متحده، تعرفه‌ها را به اداره‌ٔ گمرک و حفاظت مرزی می‌پردازند. واردکنندگان ممکن است تمام یا بخشی از هزینه‌ٔ تعرفه را از طریق افزایش قیمت به مصرف‌کنندگان منتقل کنند.

دانیل بارابینو، مدیر اجرایی شرکت پخش میوه‌ «تاپ بنانا» گفت: «در کوتاه‌مدت، قیمت‌ها قطعا افزایش خواهند یافت.»

واردکنندگان همچنین ممکن است تلاش کنند تا با تامین‌کنندگان خارجی بر سر کاهش قیمت مذاکره کنند تا بتوانند در نتیجه مبلغ پرداختی به عنوان تعرفه را کاهش دهند.

تعرفه‌ها چگونه پرداخت می‌شوند؟

بیشتر واردکنندگان از کارگزاران گمرکی استفاده می‌کنند. این کارگزاران بر اساس ارزش کالا و کشور مبدا، میزان تعرفه‌ها را محاسبه می‌کنند. عواملی مانند وجود اجزای چینی در یک کالا نیز می‌توانند محاسبات را پیچیده‌تر کنند.

پرداخت‌ها به‌صورت الکترونیکی از حساب واردکنندگان، و یا از حساب کارگزاران که بعدا مبلغ را از مشتریان خود دریافت می‌کنند، انجام می‌شود. با افزایش تعرفه‌ها از سوی دونالد ترامپ، برخی کارگزاران اکنون با احتیاط بیشتری عمل کرده و خواستار پرداخت فوری هستند.

آدام لوییس، رئیس شرکت کارگزاری «کلیر ایت» گفت: «با توجه به تغییرات تعرفه‌ای و افزایش ریسک، بسیاری از کارگزاران با اقداماتی چون درخواست پیش‌پرداخت یا نگهداری وجه در حساب تضمینی، در حال سخت‌‌تر کردن سیاست‌های اعتباری خود هستند.»

پول تعرفه‌ها کجا می‌رود؟

مبالغ پرداختی به خزانه‌داری ایالات متحده واریز می‌شود. این نهاد مالیات‌ها و سایر هزینه‌های دولتی را نیز دریافت کرده و آن را صرف حقوق کارمندان، خرید سلاح، تجهیزات و سایر هزینه‌ها می‌کند.

اگر کسب‌وکارها کمتر از میزان واقعی پرداخت کنند، چه می‌شود؟

محاسبه‌ٔ تعرفه‌ها می‌تواند بسیار دشوار باشد، به‌ویژه اکنون که نرخ‌ها ظرف چند روز تغییر می‌کنند.

به گفته جرمی پیج، مقررات تجاری در برخی موارد امکان انعطاف را فراهم کرده‌اند. واردکنندگانی که متوجه اشتباه خود شوند و آن را به اداره‌ٔ گمرک گزارش دهند، معمولا می‌توانند با پرداخت مابه‌التفاوت به‌همراه سود، مسئله را حل‌وفصل کنند.

اما به گفته او، فرمان‌های اجرایی اخیر دونالد ترامپ درباره‌ تعرفه‌های فلزات سخت‌گیرانه‌تر هستند. بنابر این فرمان‌ها، اداره گمرک مجاز است در صورت اشتباه واردکننده، جریمه‌های سنگینی اعمال کند.

جرمی پیج گفت: «این فرمان اجرایی می‌گوید که هر اتفاقی هم که افتاده باشد، جریمه می‌شوید.»

آیا تعرفه‌های جدید موجب تاخیر در ورود کالاها می‌شوند؟

سامانه‌‌های اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده همین حالا نیز تحت فشار قرار دارند. این اداره روز جمعه اعلام کرد که برخی واردکنندگان قادر به ارسال فرم‌های مربوط به تعرفه‌های کالاهای خاص نبوده‌اند. به‌نظر می‌رسد این اشکال فنی مانع از اعمال نرخ پایین‌تر برای کالاهایی شده که پیش از اجرای تعرفه‌های جدید ترامپ در حال انتقال به آمریکا بودند.

اداره گمرک اعلام کرد که کالاهای دچار این مشکل را آزاد می‌کند و به واردکنندگان اجازه می‌دهد تعرفه‌ها را بعدا پرداخت کنند.

سخنگوی اداره گمرک طی بیانیه‌ای گفت: «مشکل فنی کوچکی به‌سرعت شناسایی و برطرف شد. این مشکل هیچ تاثیری بر روند صادرات و واردات کالا نداشت و تمامی تعرفه‌های مربوطه در همان بازه جمع‌آوری شد.»

لوئیس گفت: «این احتمالا آخرین‌بار نخواهد بود که چنین اتفاقی می‌افتد.»

او هشدار داد که در آینده ممکن است گلوگاه‌های مرزی به‌وجود آید زیرا گمرک بررسی‌های بیشتری انجام خواهد داد تا مطمئن شود تعرفه‌های کالاهای چینی به‌درستی پرداخت شده‌اند.

کشورهایی که تا ماه ژوئیه با ایالات متحده به توافق تجاری نرسند، ممکن است با تعرفه‌های بالاتری مواجه شوند. همچنین، ترامپ ممکن است به‌طور ناگهانی تعرفه‌های جدیدی اعمال کند. این نگرانی‌ها موجب شده که واردکنندگان در چند ماه اخیر کالاهای خود را پیش از اجرای تعرفه‌ها به آمریکا وارد کنند.

زنجیره‌های تامین تا اینجا توانسته‌اند با این حجم بالا بدون مشکل جدی کنار بیایند.

بنابر داده‌های شرکت «موتیو» که به بررسی اطلاعات ردیابی کامیون‌ها می‌پردازد، فعالیت کامیون‌ها در اطراف مرز لاردو تگزاس، یکی از پرترددترین گذرگاه‌های مرزی آمریکا نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد افزایش یافته است. بنابر اظهارات رانندگان محلی، شبکه‌های حمل‌ونقل هنوز تحت فشار قرار نگرفته‌اند.

در بنادر لانگ‌بیچ و لس‌آنجلس، کامیون‌ها در سه‌ماهه‌ی نخست امسال به‌طور میانگین ۷۱ دقیقه برای تحویل گرفتن بار از ترمینال‌ها زمان صرف کرده‌اند. این رقم نسبت به ۶۸ دقیقه در سه‌ماهه‌ نخست سال گذشته کمی افزایش یافته است. در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۲، در اوج ازدحام ناشی از رونق تجارت پساکرونا، تحویل‌گیری‌ها به ۹۰ دقیقه هم می‌رسید.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها