کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
ایرانیان خودروایرانیان خودرو

لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار پوشاک نوروز از رونق افتاد


کد خبر : ۱۳۱۰۳۰شنبه، ۱۸ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷:۴۷۲۹۷۴ بازدید

بازار شب عید کم رونق‌تر از سال‌های گذشته است بسیاری از فروشندگان حتی نتوانسته‌اند کالا‌های جدید برای فصل بهار بیاورند اگر افزایش قیمتی هم ...
بازار پوشاک نوروز از رونق افتادبازار پوشاک نوروز از رونق افتاد

بازار شب عید کم رونق‌تر از سال‌های گذشته است بسیاری از فروشندگان حتی نتوانسته‌اند کالا‌های جدید برای فصل بهار بیاورند اگر افزایش قیمتی هم رخ داده، با توجه به تخفیف‌ها، چندان باعث سود لباس فروش‌ها نشده است.

بازار شب عید خالی از مشتریانی است که به طور سنتی در سال‌های گذشته در شب‌های عید، به مغازه‌های لباس فروشی، قنادی، آجیل فروشی و… رجوع می‌کردند. تداوم این روند نیز باعث ضعف شدید در توان مالی و تداوم فعالیت کسبه‌ی کم توان بازار می‌شود. این موضوع صرفاً در بازار پوشاک نیست و در دیگر اقلام نیز شاهد کم رونقی جدی هستیم.

مجید نامی، رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، درباره‌ی کم رونق بودن بازار شب عید به «انتخاب» گفت: در رابطه با بازار شب عید و بازار اسفند که بزرگترین بازار فروش پوشاک بوده، شاهد یک کم رونقی شدید هستیم. متأسفانه در سال‌های اخیر یک روند نزولی را در بازار پوشاک تجربه کرده‌ایم. سال گذشته و امسال بدتر از سال قبل است. دلیل اصلی کم رونق بودن بازار و کوچک شدن بازار پوشاک، تورم بسیار زیادی است که چندین سال است تداوم دارد. تورمی که در خوراکی و مسکن داشتیم، بیشترین درآمد خانوار را به خود اختصاص داده و از سهم پوشاک کم کرده است.

هزینه‌های دیگری هم در کنار هزینه‌ی مسکن قرار می‌گیرد و در نتیجه اکثر جمعیت کشور، مجبور به کم کردن سهم دیگر اقلام هستند.

وی در رابطه با نوسان قیمتی بازار شب عید بیان کرد: به دلیل تورم و مشکلاتی که وجود دارد، افزایش قیمت در پوشاک هم داشته‌ایم. در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت پوشاک را تجربه کردیم. همین الان هم به فروشگاه‌ها سر بزنید، با وجود اینکه بهترین فصل فروششان است، با تخفیف بسیار بالا لباس می‌فروشند. از بهمن ماه به این طرف چندین مناسبت مانند بلک فرایدی داشتیم که تخفیفات بسیار زیادی از سوی فروشندگان ارائه شده، اما بعد از آن هم بازار‌ها رونقی نداشتند. بسیاری از فروشندگان حتی نتوانسته‌اند کالا‌های جدید برای فصل بهار بیاورند.

او افزود: علاوه بر اینکه به خاطر تحریم‌ها و مشکلات ارزی که داشتیم، به طور کلی خرید مواد اولیه ما بالا رفته است. به همین دلیل فشار جدی به تولید لباس وجود دارد. هزینه‌های اجاره و مسکن که رقم افزایششان بیشتر از تورم جاری است، هزینه‌ی کالای تمام شده را بالا می‌برند. اگر افزایش قیمتی هم رخ داده، با توجه به تخفیف‌ها، چندان باعث سود لباس فروش‌ها نشده است.

وی درباره‌ی کمبود دستمزد و نقش آن در کاهش خرید پوشاک بیان کرد: تولید پوشاک، یکی از پر اشتغال‌ترین بخش‌های صنایع است. تقریباً می‌توان گفت بالای ۹۰ درصد صنایع بخش خصوصی، با حداقل حقوق کار نمی‌کنند و کارگران با حقوق‌های بیشتر از حداقل حقوق کار می‌کنند. در نتیجه افزایش حقوق به تنهایی نمی‌تواند قدرت خرید مردم را افزایش دهد. تورم بسیار بالای ناشی از کسری بودجه‌ی دولت، باعث بی نتیجه شدن افزایش دستمزد می‌شود. در ایران کسری بودجه کماکان پابرجاست. بودجه‌ریزی نادرست و افزایش بودجه‌های بی مورد و کم بازده، بار تورمی خود را بر دوش تولید‌کننده و حقوق بگیران می‌گذارد. مجلس چرا به جای استیضاح وزیر به بودجه‌ریزی نادرست اشاره نمی‌کند؟



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها