کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
ایرانیان خودروایرانیان خودرو

لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فاجعه ای بنام سرعت اینترنت در ایران


کد خبر : ۱۳۰۹۰۰سه شنبه، ۱۴ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۰:۱۸۱۰۹۱ بازدید

نظرسنجی جدید مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با موضوع «دیدگاه مردم درباره خدمات الکترونیکی و اینترنتی دولت» می گوید، 49 درصد کاربران ...
فاجعه ای بنام سرعت اینترنت در ایرانفاجعه ای بنام سرعت اینترنت در ایران

نظرسنجی جدید مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با موضوع «دیدگاه مردم درباره خدمات الکترونیکی و اینترنتی دولت» می گوید، ۴۹ درصد کاربران اینترنت از فیلترشکن رایگان استفاده می‌کنند. اما نکته مهم در این نظرسنجی نارضایتی ۷۷.۷ درصدی مردم از سرعت اینترنت است.

از این اینترنت راضی نیستیم

این نظرسنجی بخش های متنوعی از حوزه خدمات الکترونیکی و اینترنتی دولت را در تعامل و دیدگاه مردم بررسی کرده که میزان رضایت از سرعت اینترنت نیز بخشی از این افکارسنجی است.در این نظرسنجی تصریح شده که یک‌سوم از کاربران اینترنت (۳۴.۵درصد) اصلاً از سرعت اینترنت خود راضی نیستند. همچنین، ۴۳.۲ درصد به‌میزان کمی و ۲۲.۲درصد تا حد زیاد یا خیلی زیادی از سرعت اینترنت رضایت دارند. این ارقام نشان می دهد، به طور مشخص ۷۷.۸ درصد و به عبارتی ۷۸ درصد کاربران از وضعیت سرعت اینترنت دل خوشی ندارند.

مردها ناراضی تر

این بررسی ها، آمار جزئی تری نیز در اختیارمان قرار می دهد؛ از جمله این که نارضایتی مردها از سرعت اینترنت نسبت به زن ها بیشتر است. به طوری که ۴۱.۹ درصد مردها و ۲۷.۱ درصد زن ها از سرعت اینترنت خود راضی نیستند. ضمن این که با افزایش تحصیلات، میزان نارضایتی از سرعت و کیفیت اینترنت نیز بیشتر می شود.

۴۱ درصد برخی مواقع اینترنت دارند

در این بخش از  میزان دسترسی کاربران نیز می توان سخن به میان آورد که بر اساس این نظرسنجی، ۵۵.۱ درصد از کاربران اینترنت بیان کرده‌اند که اینترنت در محل سکونت‌شان همیشه در دسترس است و ۴۱.۳ درصد می‌گویند فقط در برخی مواقع در دسترس است. این را هم بدانیم که ۱۷.۹ درصد از این پاسخگویان ابراز کرده اند در محدوده سکونت شان همیشه به اینترنت دسترسی دارند و از سرعت آن راضی اند و ۱۵ درصدی هم که همیشه دسترسی دارند اما از سرعت آن راضی نیستند.

اینترنت و ماجرای فیلترشکن

اما از بخش های قابل تامل و توجه این نظرسنجی، میزان گرایش مردم به فیلترشکن است. در نتایج برآمده از این نظرسنجی می توان دریافت که ۸۰ درصد کاربران از فیلترشکن استفاده می کنند. آن طور که پاسخ دهندگان عنوان کرده اند، حدود نیمی از کاربران اینترنت (۴۹.۴ درصد) از فیلترشکن رایگان و ۳۰.۳ درصد از فیلترشکن پولی استفاده می‌کنند. گفتنی است ۱۸.۹ درصد اصلاً از فیلترشکن استفاده نمی‌کنند.   

این نتایج جزئی درباره کاربران و فیلترشکن قابل توجه است:

*مردها بیشتر از زن ها از فیلترشکن پولی استفاده می کنند (۳۴.۵ در مقابل ۲۶.۹ درصد)

*سالمندان کمتر از سایر گروه های سنی از فیلترشکن رایگان استفاده می کنند. از طرفی با افزایش سن، استفاده نکردن از فیلترشکن نیز بیشتر می شود.

*با افزایش سطح تحصیلات، استفاده از فیلترشکن(پولی و رایگان) بیشتر می شود.

 چقدر از اینترنت استفاده می کنید؟

یکی از بخش های مهم در این نظرسنجی که نتایج آن می تواند در بسیاری از برنامه ریزی های فرهنگی و آموزشی مورد توجه قرار گیرد، میزان مصرف اینترنت پاسخگویان در یک شبانه‌روز است؛  ۳۵.۷ درصد بیش از سه ساعت، ۳۲.۲درصد یک تا سه ساعت و ۱۷.۴درصد کمتر از یک ساعت در شبانه‌روز از اینترنت استفاده می‌کنند. گفتنی است ۱۴.۶ درصد از مردم اصلاً از اینترنت استفاده نمی‌کنند. اغلب کاربران اینترنت بیان کرده‌اند که برای استفاده از اینترنت بیشتر از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند (۹۴.۲ درصد) و تنها ۶.۴ درصد از لپ‌تاپ و رایانه استفاده می‌کنند.

پزشکیان می تواند رفع فیلتر کند؟

نتایج چالش برانگیز این نظرسنجی، دیدگاه مردم درباره توانایی دولت پزشکیان در رفع فیلترینگ است که با وجود این که ۳۱.۷ درصد کاربران معتقدند، دولت پزشکیان تا حد «زیاد یا خیلی زیاد» توان رفع محدودیت های شبکه های اجتماعی را دارد اما ۲۶.۷ درصد نیز به آن احتمال کمی داده و ۲۴.۸ درصد نیز توانایی دولت کنونی برای رفع محدودیت های اینترنتی را کاملا منتفی دانسته اند.

این خبر حاکی است، مرکز افکارسنجی ملت مرکز پژوهش‌ها در گزارش «سنجش دیدگاه مردم درباره خدمات الکترونیکی و اینترنتی دولت» آورده که مرکز افکار سنجی ملت نظرسنجی حاضر را در آذرماه سال ۱۴۰۳ انجام داده است. جامعه آماری این پروژه همه افراد ۱۸ سال و بیشتر در کل کشور بوده‌اند. در این پیمایش تعداد ۱۱۰۰ پرسش نامه به‌روش تلفنی از این جامعه آماری گردآوری شده است. هدف از اجرای این پیمایش، سنجش دیدگاه و استفاده مردم از خدمات الکترونیکی و اینترنتی دولت بوده است./ خراسان



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها