مجوز واردات برنج به خاطر افزایش قیمت برنج تولیدی، صادر شده است. این مجوز برای واردات برنج از پاکستان صادر شده است. ایران سالانه 300 تا 600 هزار تن برنج از پاکستان وارد میکند. علی ریگی میرجاوه، رئیس اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان میگوید: «به دلیل تنظیم بازار برنج، دولت مجوز ثبت سفارش فوقالعاده واردات برنج از پاکستان را صادر کرده است. اما به خاطر محدودیت زمانی 45 روزه برای واردات، اکنون شاهد صف طولانی و ماندگاری کامیونها در مرز میرجاوه هستیم.»
ریگی افزود: «البته قطع برق باعث شده تا اقدامات در گمرک و مرزها برای خروج و ورود کامیونها مختل شود و این موضوع هم دلیل دیگری برای ایجاد صف طولانی کامیونها در مرز میرجاوه است. این مشکلات باعث شده کامیونها برای تردد 3 روز توقف داشته باشند.»
به گفته رئیس اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان، دولت اعلام کرده اگر واردات ظرف 45 روز انجام نشود، ثبت سفارش ابطال خواهد شد. اما با توجه به مشکل تردد کامیونها، اتاق بازرگانی در نامهای از وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت درخواست کرده تا زمان واردات از 45 روز به 60 روز افزایش پیدا کند. با توجه به آغاز ماه رمضان و نزدیکی به تعطیلات نوروز، تردد مرزی سنگین است به همین دلیل ثبت سفارش و واردات در 45 روز عملاً امکانپذیر نیست و باید این زمان افزایش یابد.
بر اساس توافق استانهای مرزی سیستان و بلوچستان ایران و بلوچستان پاکستان، کامیونهای ایرانی میتوانند وارد این منطقه پاکستان شوند. همچنین کامیونهای پاکستانی تا گمرک میرجاوه امکان ورود دارند. طولانی شدن زمان تردد کامیونها از طرف دیگر کرایه حمل را افزایش داده است. در حالی که پیش از این کرایه حمل کامیونها بین ایران و پاکستان برای 80 کیلومتر و 25 تن بار حدود 30 میلیون تومان بود، به گفته رئیس اتاق بازرگانی سیستان، در حال حاضر کرایه حمل به 90 تا 120 میلیون تومان افزایش یافته است.
وی افزود: «به خاطر ثبت سفارش فوقالعاده، درخواست زیادی در اداره گذرنامه برای دریافت یا مهر دفترچه خروج وجود دارد و با توجه به اینکه زمان مهر دفترچهها طولانی شده، این موضوع هم در افزایش کرایه بار تأثیر گذاشته است.»
قیمت عرضه برنجهای وارداتی در بازار هر کیلو 60 هزار تومان تعیین شده است. اما افزایش کرایه حمل، نگرانی از افزایش قیمت مصرف کننده برنجهای وارداتی را افزایش داده است.
رئیس اتاق بازرگانی سیستانوبلوچستان در این خصوص گفت: «قیمت برنج وارداتی از پاکستان در استان سیستان و بلوچستان و کل کشور 60 هزار تومان است که به خاطر حمل و نقل در سایر مناطق کشور ممکن است برنج با قیمت 62 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد. تلاش ما این است که با حل مشکل تردد کامیونها، کرایه حمل به نرخ قبل برگردد.»
وی افزود: «روزانه حدود 400 کامیون از مرز ایران و پاکستان کالا جابهجا میکنند که کالاهای وارداتی بیشتر برنج و کالاهای صادراتی شامل محصولات کشاورزی، مواد معدنی و فرآوردهای نفتی است.»
وی همچنین از نارضایتی برخی تجار به خاطر عملکرد سلیقهای معاونت تنظیم بازار خبر داد و گفت: «به برخی تجار اجازه ثبت سفارش 100 تن و به برخی 20 تن داده شده است.»
در آستانه ماه رمضان و نوروز با افزایش تقاضای برنج، قیمت برنج تولیدی بالا رفته و به همین دلیل دولت واردات برنج از پاکستان را در دستور کار قرار داده است. فعالان بازار معتقدند کیفیت برنج وارداتی از پاکستان بیشتر از برنج هندی است به همین دلیل تقاضا برای آن بخصوص در استانهای جنوبی بیشتر است. با اینکه قیمت هر کیلو برنج هندی حدود 42 هزار تومان است اما استقبال زیادی از آن نمیشود.
بر اساس این گزارش، قوانین پیچیده طرف پاکستانی دلیل دیگر توقف دهها کامیون در مرز مشترک پاکستان با ایران است. در این باره شفقت علی خان، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان اطمینان داده که این موضوع را از طریق مراجع ذیربط پیگیری خواهد کرد.
وی درباره مراودات تجاری با ایران گفت که مدیریت مرزی یک روند بسیار پیچیده با فعالیت دستگاههای مختلف در پاکستان است و بروز چنین مسائلی هرگز به معنای متوقف شدن تجارت ما با همسایگان نیست.
در همین حال جلسه کمیسیون امور دارایی و درآمدهای ملی پاکستان با دستور کار پیگیری اقدامات دولت برای حل مسائل تجاری و ترانزیتی با ایران به ریاست سناتور سلیم ماندوی والا در اسلامآباد برگزار شده است.
ایرنا در این خصوص گزارش داده است که رئیس کمیسیون دارایی مجلس سنای پاکستان سوء مدیریت مسئولان وزارت بازرگانی و گمرکات این کشور در حل مسائل ترانزیتی با جمهوری اسلامی ایران بهویژه بلاتکلیفی کامیونها در مرز «تفتان» (در ایالت بلوچستان) را بهشدت مورد سرزنش قرار داده و تصمیم گرفت تا از نخست وزیر بخواهد برای حل فوری این چالش ورود کند.
وی با استناد به دادههای رسمی از سوی نماینده ایران مبنی بر خسارات مالی ناشی از بلاتکلیفی ۶۰۰ کامیون تجاری در مرز پاکستان افزود که این وضعیت بسیار شرمآور است که مسئولان پاکستانی تاکنون راهکاری برای حل مشکلات رانندگان و کالاهای موجود در این کامیونها پیدا نکردهاند.
وی افزود: «هر یک از این کامیونها حامل کالاهایی به ارزش تقریبی ۱۱ هزار دلار هستند که به ازای هر روز تأخیر ۱۰۰ دلار خسارت مالی متحمل شده و در نهایت اجناس با قیمت بالاتری برای مصرف کنندگان عرضه میشود لذا باید جلوی این تحمیل خسارت و بار سنگین بر مصرف کنندگان را بگیریم.»
رئیس کمیسیون دارایی مجلس سنای پاکستان رویکرد منفعلانه گمرکات و مسئولان بازرگانی کشورش در طولانی شدن داستان بلاتکلیفی کامیونها در مرز مشترک با ایران را به شدت مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت که بهزودی طی نامهای به نخست وزیر پاکستان، از وی میخواهد تا به این موضوع ورود کند و مسأله فوق را در جلسه آتی کابینه دولت اولویتبندی کند.
رئیس اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان با اشاره به این مشکل گفت: «به دلایلی مانند تعدد قوانین، در مواقعی مشکل حمل و ترانزیت کالا در مرز میرجاوه و گمرک تفتان ایجاد میشود و کامیونها گاهی تا چند روز در این مرز ماندگاری دارند. این مشکل در اتاق بازرگانی در حال بررسی است و تلاش میکنیم تا بهزودی حل شود.»