بنز، ستاره آلمانی در ایران برندی بسیار شناختهشده است و همواره همانند بسیاری از کشورهای جهان در ایران نیز بهعنوان یک برند لاکچری از دیرباز تاکنون شناخته میشود.
از دهه 30 شمسی پای این برند این آلمانی اصیل به بازار ایران باز شد و از همان ابتدا هم خودرویی ردهبالا و برای قشر نسبتاً مرفه جامعه بود. در سالهای بعد از انقلاب چندین نوبت در دورههای متعددی که واردات خودرو به کشور انجام میشد نسخههای متعددی از کلاسهای مرسدس بنز به بازار ایران وارد شد. بنزهای کلاس C و E و بعدتر هم Sکلاس بهعنوان پرچمدار محصولات بنز به ایران وارد شد و در هر دوره هم با استقبال بینظیری روبهرو شد و حتی در بازه زمانیای قرار بود این خودروها در کشور مونتاژ شوند. اکنونکه بیش از 7 سال از آخرین دوره حضور بنز در ایران میگذرد یک شرکت داخلی نخستین نسخههای C200 را در نسخه L برای عرضه در سامانه جانبازان به بازار کشور وارد کرده و قرار است طیف گستردهای از محصولات این برند آلمانی توسط این شرکت به بازار کشور عرضه شوند. به همین بهانه در بازدید کوتاهی از گمرک تهران نگاهی به این خودرو جذاب انداختیم. آنچه در این مطلب میخوانید شالودهای از ملاقات کوتاه خودرو امروز با جدیدترین سرباز آلمانی حاضر در ایران است.
مرسدس بنز از سال 2005 با سرمایهگذاری شرکت بایک پا به کشور چین گذاشت و همانند بسیاری دیگر از شرکتهای خودروسازی جهان که برای کاهش دادن هزینههای تولید و همافزایی به بازار چین کوچ میکنند این شرکت نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. در حوزه تجاری نیز همکاری با فوتون باعث شد تا بنز در بحث خودروهای تجاری نیز با شریک تجاری دیگر فعالیت خود را در چین ادامه دهد که لاین محصولات تولیدشده در فوتون نیز بسیار گسترده است اما خارج از بحث این مطلب است و به همین دلیل از آن گذر میکنیم. کلاسهای GLC، GLB، GLA، E، C، A و سری EQC در کارخانه بایک و تحت نظارت و مدیریت بنز مونتاژ میشوند. خودرویی که در کشور قرار است بهزودی شاهدش باشیم از سری L کلاس C است که فاصله محور آن بیشتر است و در لیگ کلاس E بازی میکند.
بنز C200L خودروی که قرار است توسط یک شرکت داخلی از طریق سامانه جانبازان به بازار کشور عرضه کند نسل پنجم مرسدس بنز سی کلاس است که با کد W206 شناخته میشود. بر روی این اتاق در بازارهای مختلف موتورهای متنوعی نصب میشود و میتواند دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب و یا چهارچرخ محرک باشد. بنز کلاس C در بازارهای مختلفی همچون آلمان، آفریقای شمالی، چین، هند، تایلند، اندونزی، مالزی و تایلند با شرکای تجاری متعددی تولید و عرضه میشود. این خودرو تنوع بسیاری از موتور و گیربکس را دارد که میتواند از نسخه 1.5 لیتری توربو تا 2 لیتری پلاگین هیبرید را شامل شود که توان خروجیاش از 170 اسب بخار تا 671 اسب بخار است.
نسخهای که این شرکت برای بازار ایران تدارک دیده نسخه مایلد هایبرید است که از یک موتور 1.5 لیتری توربو با توان خروجی 170 اسب بخار قدرت 250 نیوتن متر گشتاور بهره میبرد و به گیربکس 9 سرعته اتوماتیک مجهز شده است. شاید در ابتدا موتور 1.5 لیتری بر روی بنز عجیب به نظر برسد اما باید در نظر داشت که همین موتور میتواند این خودرو 1.7 تنی را در حدود 9 ثانیه به مرز 100 کیلومتر بر ساعت برساند و تا 255 کیلومتر بر ساعت سرعت بدهد. تمام این اعداد در کنار مصرف سوخت 6.3 لیتریاش در سیکل ترکیبی هنر هماهنگسازی موتور با گیربکس 9 سرعته فوقالعادهای است که بنز بر روی محصولاتی متعددی از آن استفاده میکند. علاوه بر گیربکس فوقالعاده، سیستم مالید هایبرید یا همان هایبرید خفیف این خودرو که در بنز بانام EQ Boost شناخته میشود علاوه بر سیستم استارت استاپ به یک موتور کوچک در انتهای گیربکس مجهز شده کمک میکند تا بنز C200L بتواند شروع به حرکت و شتاب گیری اولیه بهتری را تجربه کند و مصرف سوخت آن نیز نسبت به وزن حدود 1.7 تنیاش بسیار پایین بیاید.
بنز وارداتی به ایران ازنظر ایمنی جز خودروهای تاپ بازار بهحساب میآید. این خودرو علاوه بر ایربگ راننده و شاگرد و پردهای و جانبی به ایربگ بین دو صندلی نیز مجهز است که امنیت سرنشینان عقب را اضافه میکند. بر روی این سی کلاس مجموعهای از سیستمهای کاهش صدمات هنگان تصادف (Pre-Safe) نصبشده و سیست های ناوبری خودرو برای رانندگی خودران سطح 2 نیز بر روی آن نصبشده است. بنز علاوه بر سرنشینان به فکر عابر پیاده هم بوده و به همین دلیل علاوه بر سیستم ترمز اتوماتیک و ترمز اضطراری برای جلوگیری از برخورد با مانع، استاندارد حفاظت از سر عابر پیاده در هنگام برخورد نیز در آن قرار دادهشده است.
در لیست سیستمهای رفاهی این خودرو علاوه بر کلاستر دیجیتال 12 اینچی و مانیتور عمودی 12.3 اینچی که تمامی تنظیمات خودرو از طریق آن انجام میشود، سانروف شیشهای پانورامیک، سیستم فرمان صوتی، صندلیهای چرمی با چرم Nappa و فرمان اسپرت مجهز به سیستمهای کنترلی مالتی مدیا و سیستمهای کمکی رانندگی نیز قرار دادهشده است.
این شرکت قرار است تعداد قابلتوجهی از این خودرو را به بازار کشور عرضه کند و بهمرور سبد گستردهتری از محصولات این برند را به بازار کشور وارد کند. هنوز اطلاعات دقیقی در مورد قیمت و زمان تحویل خودروها در دسترس نیست اما این شرکت در تلاش است تا با برطرف کردن موانع پیش رو پروسه تأمین و عرضه را با حداکثر سرعت ممکن پیش ببرد./ عصر خودرو