خودروساز چینی هفته گذشته رسما وارد بازار کره جنوبی شد. همزمان گزارش فروش سال 2024 این شرکت نشان میدهد که BYD در ژاپن خودروهای الکتریکی بیشتری از تویوتا فروخته است.
BYD قرار است شاسیبلند Atto 3 خود را در کره جنوبی با قیمت پایه ۳۱ میلیون وون (۲۱ هزار و ۳۰۰ دلار) بفروشد که از رقیبان کرهای ارزانتر است. دو مدل دیگر هم تا پایان سال به Atto 3 اضافه خواهد شد.
بعید است BYD بتواند به سرعت سهم بالایی را از بازار خودرو در کره جنوبی به دست آورد. بازار کره جنوبی تقریبا به طور کامل در اختیار هیوندای و کیا است و خودروسازان چینی در کره جنوبی ناشناخته هستند. به علاوه مردم کره جنوبی نسبت به محصولات چینی نگاه مثبتی ندارند.
با این حال حضور BYD خودروسازان کرهای را نگران کرده است. یک اندیشکده وابسته به گروه هیوندای هفته گذشته نسبت به دستکم گرفتن حضور BYD در کره جنوبی هشدار داد. یانگ جی سو، از مدیران «مرکز تحقیقات تجاری گروه هیوندای» گفت: «این فرض که مصرفکنندگان کرهای اصلا به BYD توجه نمیکنند اشتباه است. ما نمیتوانیم راحت آنها را نادیده بگیریم»
BYD سال ۲۰۲۳ به بازار ژاپن وارد شد. این شرکت در حال حاضر دو مدل از جمله Atto 3 را در این کشور میفروشد و قصد دارد دو مدل دیگر هم به محصولاتش در ژاپن اضافه کند. BYD اعلام کرده صد فروشگاه در ژاپن تاسیس خواهد کرد.
BYD سال گذشته دو هزار و ۲۲۳ دستگاه ماشین الکتریکی در ژاپن فروخت. این در حالی است که در این مدت فروش ماشینهای الکتریکی تویوتا، بزرگترین خودروساز ژاپن دو هزار و ۳۸ دستگاه بود.
اگر چه سهم BYD از مجموع حدود ۶۰ هزار ماشین الکتریکی که در سال ۲۰۲۴ در ژاپن فروخته شد اندک است، اما فروش این شرکت تنها در همین یک سال بیش از ۵۰ درصد رشد کرده و خودروسازان ژاپنی نگرانند در صورت تداوم این رشد BYD تا چند سال دیگر رقیبی جدی برایشان شود.
BYD محصولاتش را در بیش از هفتاد کشور جهان میفروشد. این شرکت در سال ۲۰۲۴ چهار میلیون و۲۵۰ هزار دستگاه ماشین تولید کرد و یکی از بزرگترین صادرکنندگان خودرو در چین است.