بازار پوشاک زمستانی در چندسال اخیر وارد یک دوره رکودی و تورمی شده است، طبق دادههای غیر رسمی قیمت پوشاک گرم در زمستان ۱۴۰۳ حدود ۳۰درصد افزایش یافته و همچنان از نرخ تورم عقبتر است، اما به دلیل کاهش سطح تقاضا بازار وارد رکود سنگین شده است.
چندثانیه نوشت: بازار پوشاک زمستانی در چندسال اخیر وارد یک دوره رکودی و تورمی شده است، طبق دادههای غیر رسمی قیمت پوشاک گرم در زمستان ۱۴۰۳ حدود ۳۰درصد افزایش یافته و همچنان از نرخ تورم عقبتر است، اما به دلیل کاهش سطح تقاضا بازار وارد رکود سنگین شده است.
بررسیها از واحدهای تولید و فروش پوشاک زمستانی نشان میدهد که سطح تقاضای لباس گرم مردانه بیش از ۵۰درصد کاهش یافته است.
یک فعال حوزه پوشاک در منطقه فردوسی به خبرنگار ما میگوید: زمستان سال ۱۳۹۵ در همین کارگاه طی ۲ماه ۷هزار کاپشن مردانه تولید شد که بیش از ۹۰درصد محصولات به فروش رفت، اما در سال جاری تنها هزار عدد کاپشن مردانه تولید شده که هنوز ۲ثبت سفارش آن هم به صورت چکی انجام شده است.
به گفته وی، هزینههای تولید کاپشن مردانه اعم از پارچه، زیپ، دکمه، سایر خرجکار و... بیش از ۶۰درصد افزایش یافته، اما قیمت محصولات افزایش ۵۰درصدی داشته است، با این وجود بازار همچنان راکد است.
تولیدکننده بلوز گرم زمستانه در چهارراه استانبول هم میگوید: تولید لباس مردانه از صرفه خارج شده است. بیشتر تولیدکنندگان پوشاک مردانه مسیر تولید محصولات را تغییر دادهاند به دلیل کاهش سطح تقاضا و افت شدید بازار پوشاک زمستانی مردانه واحدهای تولیدی هم با ظرفیت ۳۰تا۴۰درصدی فعالیت میکنند.
یک تولیدکننده لباس مردانه در محدوده جمهوری هم میگوید: خرید کاپشن، هودی، سویشرت و سایر لباسهای گرم مردانه بسیار کاهش یافته و بسیاری از مردان لباسهای خود به خصوص کاپشن را به دست رفوگران میسپارند.
به گفته وی، میانگین قیمت یک کاپشن مردانه کمتر از ۲میلیون تومان نیست و بسیاری از افراد توان پرداخت این هزینهها را ندارند به همین دلیل رفوی لباس و یا خرید لباس دست دوم در میان آقایان به شدت افزایش یافته است.