گیرندگان چک کاغذی در زمان تایید دریافت چک به وضعیت اعتباری صادرکننده چک، تطبیق مشخصات چک کاغذی با مندرجات چک در سامانه صیاد و به نام گیرنده چک دقت کنند.
بانک مرکزی اعلام کرد: براساس قانون اصلاح قانون صدور چک، تمامی چک های صادره باید در سامانه صیاد ثبت شوند و در صورت عدم ثبت چک، بانک تکلیفی برای پذیرش و پرداخت وجه چک به ذینفع آن ندارد.
برهمین اساس، وظایفی در زمان دریافت چک و انجام مبادلات، بر عهده گیرنده چک میباشد که لازم است نسبت بدان اقدام کرده تا دچار خسران نشود:
نکات مهم دریافت چک و انجام مبادلات
۱- دریافتکننده یا ذینفع چک ملزم است پیش از دریافت چک و تائید دریافت آن در سامانه صیاد، وضعیت اعتباری صادرکننده را بررسی کرده و از مجموع مبلغ چکهای برگشتی صادرکننده چک (شامل چکهای برگشتی رفع اثر شده و نشده) و همچنین مجموع مبلغ چکهای در راه (و یا تسویه نشده) صادرکننده چک، کسب اطلاع کرده و با استفاده از اطلاعات یادشده، نسبت به پذیرش و دریافت چک اقدام کند.
۲- ذینفع و یا دریافتکننده چک مکلف به مراجعه به سامانه صیاد به منظور اطمینان از ثبت چک به نام خود میباشد و میبایست اقلام اطلاعاتی مندرج در برگ چک و ثبت شده در سامانه صیاد شامل اطلاعاتی نظیر تاریخ، مبلغ و هویت صادرکننده چک و گیرنده آن را بررسی و در صورت تطابق، نسبت به تائید دریافت چک اقدام کند.
۳- باتوجه به این که امکان ثبت چک برای بیش از یک نفر پیش بینی شده تا افراد در صورت نیاز بتوانند چکهای صادره را برای بیش از یک نفر نیز صادر و ثبت کنند، لازم است ذینفع و یا دریافتکننده نسبت به بررسی و تطبیق اطلاعات ذینفعان و یا دریافتکنندگان چک اقدام کند.
بنابراین گیرندگان چک در زمان تایید آن حتما به نام گیرنده توجه داشته باشند و در صورت عدم تطابق، چک را تایید نکنند.
لازم به ذکر است دسترسی به سامانه صیاد از طریق پیامک به سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱، برنامکهای پرداخت، موبایل بانک، اینترنت بانک، خودپردازها و شعب بانکها برای عموم مردم فراهم بوده و مشتریان میتوانند از طریق درگاههای یادشده، ثبت صدور، تائید، استعلام و انتقال چک را انجام دهند.