کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ایران از کریدور شرق - غرب حذف می‌شود؟


کد خبر : ۱۲۸۶۴۷سه شنبه، ۱۱ دی ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۸:۰۹۳۱۷۹ بازدید

باکو و پکن در راستای تقویت همکاری‌ها در زمینه حمل‌ونقل بار از طریق راه‌گذر میانی (Middle Corridor)، نشست برگزار کردند.
ایران از کریدور شرق - غرب حذف می‌شود؟ایران از کریدور شرق - غرب حذف می‌شود؟

شرکت راه‌آهن آذربایجان (ADY) با هیئتی از بندر بین‌المللی «شی‌آن» چین نشستی برگزار کردند که نشان‌دهنده فصل جدیدی در همکاری‌های رو به رشد دو کشور در زمینه حمل‌و‌نقل بار از طریق راه‌گذر میانی (Middle Corridor) است؛ این را خبرگزاری آذرنیوز آذربایجان نوشته است.

میدل کریدور

«راه‌گذر میانی» (Middle Corridor) یا راه‌گذر حمل‌ونقل بین‌المللی ترانس-خزر یک مسیر تجاری و حمل‌ونقل است که آسیا را از طریق قفقاز به اروپا متصل می‌کند؛ این راه‌گذر بخشی از پروژه بزرگ‌تر «یک کمربند- یک جاده» (Belt and Road Initiative) چین و مسیر جایگزین مسیرهای سنتی دریایی و زمینی است.

«راه‌گذر میانی» با اتصال چین به اروپا از طریق آسیای میانه و قفقاز، نقش مهمی در تقویت روابط اقتصادی و ژئوپلیتیکی میان کشورهای منطقه ایفا می‌کند. این مسیر نه‌تنها تجارت میان چین و اروپا را تسهیل می‌کند بلکه فرصت‌های جدیدی برای کشورهای عبوری ایجاد می‌کند تا به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنند.

تلاش باکو برای تبدیل شدن به قطب حمل‌ونقل

در این نشست بر اهمیت ارسال نخستین محموله صادراتی از باکو به چین از طریق راه‌آهن تاکید شد و که نشان‌دهنده پیشرفتی قابل‌توجه در تقویت روابط اقتصادی و حمل‌ونقل میان ۲ کشور است.

رئیس شرکت راه‌آهن آذربایجان (ADY)، روشن رستم اف، با تاکید بر اینکه این نقطه عطف تاریخی نشان‌دهنده تعمیق همکاری میان آذربایجان و چین به‌ویژه در تقویت کارایی کریدور میانی است، گفت، پیش‌بینی می‌شود، این همکاری که با پروژه «یک کمربند- یک جاده» همسوست، جریان حمل‌ونقل کالا در مسیرهای اصلی بین‌المللی از جمله مسیر حمل‌ونقل اوراسیا را بیش از پیش تسریع کند.

باکو تلاش می‌کند تا خود را به یک مرکز بین‌المللی حمل‌ونقل و لجستیک تبدیل کند و در این راستا، شرکت راه‌آهن این کشور بر روی پروژه‌های دیگری نظیر توسعه خط راه‌آهن باکو-تفلیس-قارص کار می‌کند. این فعالیت ظرفیت حمل بار را افزایش خواهد داد و هدف آن رسیدن به ارسال بار به میزان ۵ میلیون تن در سال است.

مسئولان بندر بین‌المللی «شی‌آن»، سان ییمین و یوان شیاوجون نیز بر اهمیت استراتژیک تقویت همکاری با شرکت راه‌آهن آذربایجان (ADY) که هدف آن افزایش حجم کالاهایی که از طریق راه‌گذر میانی جابجا می‌شود، است را تاکید کردند.

هدف ارسال ۳۰۰ قطار در سال ۲۰۲۵

نخستین قطار صادراتی از باکو به «شی‌آن» شامل ۶۲ کانتینر است و قرار است تا پایان سال، ۱۵ هزار تن (۶۰۰ کانتینر) کالا به چین ارسال شود.

از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون ۲۸۰ قطار کانتینری از چین به آذربایجان ارسال شده است و پیش‌بینی می‌شود که این تعداد تا پایان سال به بیش از ۳۰۰ قطار برسد.

چشم‌انداز سال ۲۰۲۵ به این صورت است که حجم قطارهای باری به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت و برنامه‌ریزی شده است که سالانه بیش از هزار قطار ارسال شود که نقش «راه‌گذر میانی» را به عنوان یک پیوند حیاتی میان شرق و غرب تقویت می‌کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها