صدای ممتد بوق خودروها در تقاطعهای مختلف شهر میپیچد، برق قطع است و چراغهای راهنمایی و رانندگی خاموش. به گفته شهروندان در بعضی موارد حتی مأمور پلیس راهنمایی و رانندگی نیز برای هدایت رانندگان وجود ندارد. گلایههای متعدد مردم درباره حاشیههای قطع برق در مشهد به روزنامه خراسان فراوان است از بیبرنامه بودن خاموشی و گرفتار شدن خودروها پشت درهایی که تنها با ریموت باز میشود تا آسیب دیدن وسایل برقی و معطلی در چهارراه هایی که به دلیل قطع برق و خاموشی چراغ های راهنما قفل شده است! اما خاموش شدن چراغهای راهنمایی و رانندگی و ایجاد ترافیک مضاعف در کلان شهر مشهد و هدررفت وقت و انرژی و تأثیر مخرب این اتفاق بر ذهن و روان شهروندان پدیدهای است که با گلایه های جدی از سوی شهروندان همراه است.
چراغ راهنمایی را میتوان مهمترین ابزار در ایجاد نظم و هماهنگی برای تردد خودروها دانست و جزو اولین مواردی است که کمتجربهترین رانندگان نیز کارکرد آن را به خوبی میدانند. این روزها که مسئولان قطع کردن برق را در دستور کار خود برای مدیریت مصرف انرژی قرار دادهاند، نحوه مدیریت و اجرای درست آن با کاهش هزینههای اجتماعی نمود مییابد. خاموش شدن چراغهای راهنمایی و رانندگی به دلیل قطع برق در تقاطعها، ترافیک را در کلانشهر مشهد تشدید کرده است. با وجود پیگیری های خبرنگاران خراسان طی دو تا سه هفته گذشته به دلیل پاسخ گو نبودن شرکت توزیع برق مشهد و بیاعتنایی روابط عمومی این شرکت به تماسها و پیامهای ما به سراغ رئیس پلیس راهور استان رفتیم و چرایی قطع برق چراغهای راهنمایی و رانندگی را جویا شدیم.
ناهماهنگی شرکت برق با پلیس راهور
سرهنگ هادی امیدوار، رئیس پلیس راهور استان در پاسخ به این سوال که آیا شرکت برق درباره قطعی برق با راهنمایی و رانندگی هماهنگ میشود؟ گفت: هماهنگی فقط این است که میگویند میخواهیم قطع کنیم، در واقع اطلاعرسانی است؛ هماهنگی نیست.
مثلا فلان مناطق را میخواهیم قطع کنیم، در هر منطقه ۱۵ تقاطع داریم، ۳ منطقه را قطع میکنند، همزمان ۴۰ تا ۴۵ تقاطع برق قطع میشود. یعنی در هر مرحله قطع برق، ما درگیر۴۰ تا ۴۵ تقاطع میشویم. نوع قطع را هم ما سوال کردیم با توجه به این که مدار یک شبکه را از دیسپاچینگ (مدیریت شبکه) قطع میکنند، این طور نیست که تنها برق یک کوچه قطع شود. وی افزود: برای مثال وقتی میگویند منطقه قاسمآباد را قطع میکنیم، همه خطوط قطع میشود و این تقاطعها که به عنوان یک مشترک برق را از خطوط انتقال میگیرند نیز قطع شده و امکان خدمات ندارند.سرهنگ امیدوار با بیان این که ما بر اساس اطلاعرسانی شرکت برق برنامهریزی عملیاتی انجام میدهیم، گفت: مشخص میکنیم تیمهایمان کجا بروند.
نیرو اضافه میکنیم. اما اصل آن است که قطعی برق هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد، لازمه آن این است که آن سامانههای کنترلی و تقاطع به برق اضطراری مجهز باشند و پشتوانه کارِ چراغهای راهنمایی تقاطع باشد. البته این نقصی در حوزه شهرداری است، شهرداری که تجهیزات را نصب میکند باید حساب برق اضطراری را هم بکند. هرچند برق اضطراری قبلا وجود داشت و پیشبینی کرده بودند ولی به این دلیل که چند سال گذشته قطعی برق در تقاطعها نداشتیم، به مرور باتریها مستهلک شده و از حیّز انتفاع خارج شده و الان کارایی ندارد. اکنون شهرداری اقدام کردهاست که این باتریهای یو پی اس را عوض کند و بتواند برق اضطراری را وارد مدار کند، برای تعدادی نیز میخواهند به صورت سیار موتور برق بگیرند تا در همان چند ساعت قطع برق بتوانند مدیریت نمایند.
رئیس پلیس راهور استان به عامالمنفعه بودن روشن بودن چراغهای راهنمایی اشاره کرد و ادامهداد: اگر اداره برق، برق ساختمان خودش را قطع کند بیاید، برق تقاطع را هم قطع کند. به نظر من خیلی توجیه ندارد معبر عمومی که همه مردم از آن استفاده میکنند و برق چراغ راهنمایی و رانندگی که حداقل مصرف را دارد، قطع شود و مردم معطل شوند. معطل شدن مردم ضررهای بیشتری به مصرف انرژی میزند.
در ادامه گلایه مردم در مورد نبود مأمور راهنمایی و رانندگی در بعضی تقاطعها به هنگام قطع برق را با سرهنگ امیدوار مطرح کردیم و وی در پاسخ اظهارکرد: اتفاقا ما در تقاطعهایی که برق قطع میشود به خاطر این که مردم در بعضی موارد به فرمان پلیس عادت نکردهاند، چهار نفر را به جای یک نفر میگذاریم. ولی وقتی یک دفعه تقاطعی خارج از برنامه قطعی داشته باشد برای مثال در همین یک ماه گذشته گفتهاند منطقه ۳ قرار است قطع شود، تمام انرژی و پیشبینی ما برای منطقه ۳ بوده است یکباره منطقه ۵ قطع میشود، من تا نیرو را جا به جا کنم، زمان میبرد و مردم معطل میمانند، از این باب شهروندان درست میگویند، ولی این طور نیست که برق تقاطعی قطع شود و ما رهایش کنیم.از رئیس پلیس راهور استان سوال کردیم یعنی اطلاعرسانی شرکت برق به شما دقیق نیست؟
سرهنگ امیدوار جواب داد: چندین مورد پیش آمده منطقهای را اطلاعرسانی میکنند اما در زمانی که اعلام کردهاند آن منطقه قطع نمیشود، دقیقا جای دیگری قطع میشود. مثال بارز آن، میدان بار سپاد در روز قبل از شب یلدا اصلا در برنامه قطعی نبودهاست، یک باره قطع کردند، تمام بزرگراه شهید چراغچی، بولوار خیام، بولوار سپاد، خیابان کشاورز و طرحچی تمام پشت بار را به هم ریخت. چون این کار بدون هماهنگی و ابلاغ قبلی بود. ما اگر بدانیم جایی قرار است قطع شود، نیروهایمان را آن جا میبریم، مدیریت ترافیک به عهده ماست و دوست داریم به موقع عمل کنیم. اما وقتی خارج از برنامه اتفاق میافتد تا تغییر تاکتیک بدهیم زمان میبرد، زیرا ما در هر منطقه تعداد محدودی نیرو داریم و در هر منطقهای که برق میرود با ۱۰ تا ۱۵ تقاطع را پوشش دهیم و این توان مضاعفی میخواهد که باید از دیگر مناطق نیرو بیاوریم. سرهنگ امیدوار بیان داشت: بهتر است از سهمی که همه مردم از انرژی دارند، تقاطعها را به حساب همه مردم استثنا بکنند. ببنند سرجمع تقاطعهای مشهد همزمان که کار بکند چند کیلووات مصرف دارد، بین ۴ میلیون نفر سرشکن کنند، ارزش دارد قطع کنند و وقت مردم را سر تقاطعها بگیرند؟
سکوت شرکت برق مشهد در روزهایی که باید پاسخگو باشد
علاوه بر این موضوع که گلایه های مردم را به دنبال داشته است، طی دو تا سه هفته اخیر برای پیگیری موارد متعددی از مطالبات و گلایه های مردم در مورد خاموشیها با شرکت توزیع نیروی برق مشهد تماس گرفتیم که مدیران این مجموعه پاسخگویی را منوط به هماهنگی روابط عمومی مجموعه می کردند که مدیر روابط عمومی شرکت نیز پاسخگوی تماس های مکرر خبرنگاران ما طی این مدت نبود. انتظار و توقع این است که در این روزها شرکت برق احترام بیشتری برای افکار عمومی قائل شود و پاسخگوی خبرنگاران بوده و گفت و گو با مدیران این مجموعه برای پیگیری مطالبات و سوالات مردم نیز تسهیل شود.