یک کارشناس خودرو با بیان اینکه اصلاح قیمت خودرو باید منجر به افزایش عرضه در بازار شود، گفت: اگر عرضه و همچنین واردات بیشتر شود شاهد رونق بازار خواهیم بود.
سعید موتمنی در گفتوگو با ایرنا با اشاره به آخرین وضعیت بازار خودرو اظهار داشت: اصلاح قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ کشور به دلیل نوسان های ارز و افزایش هزینه های خودروسازان بوده است که بعد از بیش از یک سال اتفاق افتاده است؛ این امر به کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد کمک می کند.
وی افزود: خودرو کالای مصرفی است و نباید به آن به عنوان کالای سرمایه ای نگاه شود، با کاهش قیمت بازار و کارخانه، درخواست ها برای خرید خودرو واقعی می شود.
کارشناس بازار خودرو با اشاره به اینکه اصلاح قیمت خودرو به کاهش فاصله کارخانه و بازار آزاد کمک می کند، گفت: باید در بازار نیازهای خودرو سنجیده و بر اساس آن از طریق واردات و عرضه خودروسازان داخلی تامین شود.
رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه داران خودروی پایتخت با بیان اینکه اکنون به طور متوسط فاصله قیمت کارخانه ای و بازار آزاد حدود ۳۰ درصد است، خاطرنشان کرد: معتقدم این فاصله قیمتی باید به پنج درصد برسد؛ به طور مثال، اکنون قیمت خودروی دنای اتوماتیک در بازار آزاد یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و قیمت کارخانه ای آن حدود ۷۰۰ میلیون تومان است.
وی ادامه داد: بازار خودرو اکنون در رکود کامل به سر می برد، خرید و فروش بسیار کم است و مسائل سیاسی و نوسان ارزی بر آن تاثیرگذار شده است.
موتمنی بیان داشت: اصلاح قیمت محصولات ۲ شرکت بزرگ خودروساز، خبر مثبت موقتی در بازار خودرو بود و بازار را به تلاطم کشاند، اما اکنون مجدد بازار به شرایط رکود برگشته است.
این کارشناس خودرو اضافه کرد: واردات خودرو برای تنظیم بازار است، باید این نیاز تامین و واردات تسهیل شود؛ از این رو واردات باید برای همه اشخاص حقیقی و حقوقی آزاد شود و تنها در انحصار شرکت های خودروساز و مونتاژکار نباشد.
وی بر تنظیم گری در بازار خودرو اشاره کرد و اظهار داشت: اگر دولت می خواهد تنظیم بازار انجام دهد، باید نیاز بازار را با عرضه بیشتر خودرو تنظیم کند.
موتمنی عنوان کرد: یکی از نقش های دولت در تنظیم گری بازار خودرو، کاهش تعرفه واردات است که در این صورت شاهد تعادل در عرضه و تقاضا خواهیم بود، ضمن اینکه استفاده از خودروی با کیفیت حق مردم است.
وی با اشاره به ایجاد تقاضای کاذب در بازار خودرو، گفت: تقاضای کاذب و هیجانی زمانی ایجاد می شود که عرضه و تقاضا متناسب نباشد. در همین زمینه باید با افزایش عرضه، صف های خودرو از بین برده شود.