ساکنان غرب تهران این روزها با خط کشیهای زردی در بخشی از بزرگراه همت مواجه شدهاند، خطوطی که مدیران شهری میگویند قرار است در پیک ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی تنها خودروهای عمومی از آن تردد کنند و در گام بعدی خودروهای پرسرنشین.
سردار تیمورحسینی؛ رئیس پلیس راهور فراجا:
اجرای طرح خطوط پرسرنشین (HOV Lane) در بزرگراههای تهران در شرایط کنونی، با توجه به پیشرفتهای تکنولوژی و تجهیزات هوشمند نظارتی، امکانپذیر است و میتواند به طور قابلتوجهی به کاهش ترافیک و بهبود جریان ترافیکی در پایتخت کمک کند.
محمد حسین نوروزی، کارشناس حوزه ترافیک:
ایجاد خطوط پرسرنشین در بزرگراههای تهران از سال ۸۴ مطرح بود و حتی در مقطعی هم به صورت آزمایشی و محدود اجرایی شد، ولی اجرای موفقی نبود.
این خطوط نیاز به دوربینهای پلاکخوان دارد که بتوانند پلاکهای خودروهای عمومی را تشخیص دهند و اگر پلاک شخصی وارد خطوط شوند، ثبت جریمه کنند. و در مرحله بعد هم که خودروهای پرسرنشین وارد آن میشوند امکان پردازش تعداد نفرات را داشته باشند.
قطعا نباید شتابزده عمل کرد و باید زیرساخت فناوری کنترلیاش فراهم شود، اینکه چهزمانی این تجهیزات وارد شود، به توان و همت اجرایی مسئولان شهری باز میگردد. اگر دوربینها خریداری شوند، ظرف دو ماه قابل نصب هستند؛ اینکه چقدر زمان ببرد و کد تخلف از پلیس گرفته شود که بتوان اعمال قانون شود مشخص نیست.