معاون فناوری نوین بانک مرکزی درخصوص شایعه هک شدن بانک ملت، گفت: هک این بانک صحت ندارد، بلکه اختلال سیستمی پیش آمده بود، ضمن اینکه پایداری سیستم بانکها برای ما خیلی مهم است.
«نوش آفرین مومن واقفی» امروز (یکشنبه) در نشست خبری یازدهمین همایش بانکداری نوین و نظام های پرداخت با اعلام این خبر افزود: جلسات متعددی با بانک ها داریم و هیچ موردی از هک نداشته ایم.
وی تصریحکرد: نشت دیتاها هم برای گذشته بوده است و دستکم در دو ماه گذشته موردی از هک حساب های بانکی نداشته ایم.
این مقام مسئول بانک مرکزی ادامهداد: البته در یک سال گذشته مواردی در شبکه بانکی بوده که آن را می پذیریم، اما با تدابیر انجام شده در بانک ها و دستگاه های نظارتی این موضوع مدیریت شده است و تلاش شده تا تکرار نشود.
بهرهبرداری از الگوریتم های جدید اعتبارسنجی
وی خاطرنشانکرد: الگوریتم های جدید اعتبارسنجی که قرار بود جایگزین سیستم قبلی اعتبار سنجی شود، از یک ماه و نیم قبل مورد بهره برداری قرار گرفته است.
مومن واقفی گفت: بهینه سازی الگوریتم ها همچنان ادامه دارد و در حال تکمیل سامانه مربوطه هستیم.معاون فناوری نوین بانک مرکزی گفت:
وی در خصوص اعتبارسنجی سنجی اظهار کرد: جمع تراکنش افراد جدا از سوابق چکهای برگشتی به این بحث رسیده است، بحثی که به دنبال آن هستیم بهینه سازی الگوریتمها است احتمالا بحث مالیاتی هم به این الگوریتم اضافه خواهد شد.
مومن واقفی ادامه داد: ۱۶ بانک خدمت چک الکترونیکی را ارائه میکنند بقیه بانکها نیز در حال طی کردن مراحل خود هستند بنابر این برای توسعه چک الکترونیکی در خصوص افراد حقیقی مشکلی نداریم، اما برای افراد حقوقی مشکلی وجود داشت که خوشبختانه ۲۰ آبان چالشها تقریبا حل شد بنابراین چکهای حقوقی دیگر مشکلی ندارد و میتواند از ماههای آینده به بهرهبرداری برسد، در بحث چک الکترونیکی طبق برنامه پیش می رویم.
وی افزود: رفع مسدودی چک دغدغه بانک مرکزی است و این موارد به بانکها ابلاغ شده است و مجدد این بحث به مدیران عاملان بانکها تاکید شد؛ مشکلی که در بانکها وجود دارد بحث محدودیتبندیهایی است که قول دادند این بحث را کنترل کنند بر این اساس از منظر بانک مرکزی این که بانکی در این راستا با مشتری همراهی نکند، قابل قبول نیست.