مسعود پزشکیان، رئیس جمهور در جلسه بررسی آخرین وضعیت زیرساختهای حملونقل کشور بر ضرورت و اهمیت حضور بخش خصوصی و سرمایهگذاران خارجی در حوزه توسعه زیرساختهای حملونقل تأکید کرد.
فرزانـه صـادق، وزیـر راه و شهرسـازی نیز در برنامههای پیشـنهادی خـود در زمان رأی اعتماد، اسـتفاده از ظرفیـت و مشـارکت بخش خصوصـی، برای توسعه و تحول زیرساختهای حمل و نقل و بخصوص نوسازی ناوگان تأکید کرده بود. بـه کارگیـری شـیوههای نویـن تأمین مالـی بـرای تکمیـل پروژههـای سـاخت، نگهـداری و بهـرهبرداری راههـا بـا تأکید بـر مشـارکت بخش خصوصی از دیگـر برنامههای وزیـر راه و شهرسـازی دولـت چهاردهـم عنوان شده است.
الزام تخصیص اعتبار ۳ هـزار میلیـاردی
فعالان حوزه حمل و نقل معتقدند دولت برای جذب منابع نوسـازی نـاوگان حمـل و نقـل باید بـرای بخـش خصوصی جذابیـت ایجـاد کنـد. اجـرای موفق طرحهای نوسـازی عوامـل متعـددی دارد. درخصـوص اجـرای پـروژه نوسـازی نـاوگان حمل ونقـل جـادهای، در چنـد سـال گذشـته طرحهایی از طـرف دستگاهای مختلف ارائه شـده است، اما به علـت نبـود راهکارهای مناسـب عملیاتـی، نظیر نادیـده گرفته شـدن منافع ذینفعـان و تأمین نشـدن منابـع مالـی، ایـن طرحها عملکرد مناسـبی نداشـته اسـت.
نـاوگان جـادهای بـا جابهجایـی 92 درصـد از بـار نقـش ویـژهای در حمل و نقل کشـور دارد، امـا بـه دلیـل فرسـودگی 45 درصـد از این ناوگان، مشـکلات مختلفی از جملـه افزایش مصـرف سـوخت، آلودگی و نیز کاهـش ایمنی بـه وجود آمـده اسـت. از این رو در سالهای اخیـر طرحهـای متعددی بـرای نوسـازی این نـاوگان از جملـه طرح نوسـازی 65 هـزار دسـتگاه کامیـون با سـن بیـش از 35 سـال و طـرح جایگزینی و نوسـازی نـاوگان حمل و نقـل درونشـهری و برونشـهری بـه تصویب رسـیده اسـت ولی در هر دو طـرح عملکـرد ضعیفی رقم خورده اسـت. این در حالی است که نوسازی ناوگان این بخش حمل و نقل اولویت ویژهای در تحقق اهداف دولت دارد. آمارهای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نشان میدهد که برای نوسـازی نـاوگان حمـل و نقـل بیـن شـهری نیاز بـه ۳ هـزار میلیـارد تومان اعتبـار اسـت.
نیاز 80 درصد ناوگان باری به نوسازی
رضـا رسـتمی، رئیـس هیأت مدیـره کانـون سراسـری شـرکتهای حمـل و نقـل جـادهای نیز با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل بار جادهای به «ایران» گفت: تعداد کامیونهـای فعال در کشـور حـدود ۴۳۵ هزار دسـتگاه اسـت و بیش از۸۰ درصد آنها که بالای ۳۰ سـال عمـر دارنـد، فرسـوده هسـتند و نیاز مبرم بـه نوسـازی دارند که در جلسـه بـا رئیس جمهور این نکتـه را مطـرح کردیم.
رسـتمی افـزود: برای نوسـازی وسـایط نقلیـه به عزم ملـی از طـرف دولـت نیاز داریـم، چراکه نوسـازی نـاوگان در واقـع همـان صرفهجویی سـوخت اسـت. بـه علاوه سـبب حفـظ محیـط زیسـت و ایمنـی جادهها نیز میشود، ضمن اینکه بـا کاهش مصرف سـوخت ظـرف چهار سـال امکان پرداخـت هزینههای نوسـازی وسـایط نقلیه فراهم میشود.
رسـتمی درخصـوص الزامـات اجـرای طـرح نوسـازی ناوگان جادهای اظهار داشت: دولـت بایـد تسـهیلات مناسبی را برای مصرفکننـده، راننـده و یـا شـرکتهایی که آمادگـی دارنـد بـدون حضـور دلالان وسـیله نقلیه خـود را نوسـازی کننـد، در نظـر بگیرد تا با یـک عزم جدی و ملـی بخـش خصوصـی پـای کار بیایـد و نوسـازی ناوگان سـرعت بیشـتری بگیـرد. همچنین رونـد نوسـازی در چنـد سـال گذشـته مطلـوب نبـوده و آن چیـزی کـه انتظـار میرفـت میسر نشـده اسـت. وی افزود: در نتیجـه بـا بالا رفتن عمـر نـاوگان، مصـرف سـوخت بیشـتر خواهـد شـد. میانگیـن مصـرف سـوخت کامیونهـا در ۱۰۰ کیلومتـر حدود ۵۵ لیتر اسـت. اگر نوسـازی کامیونها انجام شـود، مصرف سـوخت کامیونهـا حدود ۲۷ لیتـر خواهد بـود که ۵۰ درصـد صرفهجویی سوخت خواهیم داشت.