کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تحقیق در مورد درز اسناد محرمانه حمله اسرائیل به ایران


کد خبر : ۱۲۵۸۹۰دوشنبه، ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱:۱۸۱۶۰۴ بازدید

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه گزارش داد که ایالات متحده تحقیق درباره افشای اسناد طبقه‌بندی شده اخیر مربوط به طرح‌های اسرائیل برای ...
تحقیق در مورد درز اسناد محرمانه حمله اسرائیل به ایرانتحقیق در مورد درز اسناد محرمانه حمله اسرائیل به ایران

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه گزارش داد که ایالات متحده تحقیق درباره افشای اسناد طبقه‌بندی شده اخیر مربوط به طرح‌های اسرائیل برای حمله به ایران را آغاز کرد. اما محتوای این اسناد چه بود و سناریو‌های مطرح در مورد چگونگی و دلایل لو رفتن آنها چیست؟

دو رسانه آمریکاییِ آکسیوس و سی‌ان‌ان روز شنبه گزارش دادند که دو سند اطلاعاتی محرمانه ایالات متحده درباره جزئیات آمادگی اسرائیل برای حمله به ایران در کانالی تلگرامی منتشر شده است.

مدیران این کانال تلگرامی روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند که این کانال به ایران مرتبط نیست، بلکه توسط «تیمی منسجم از روزنامه‌نگاران کاملاً مستقل» اداره می‌شود. آنها همچنین در واکنش به گزارش رسانه‌های مختلف در مورد نقش این کانال در افشای این اسناد، با تکذیب هرگونه ایفای نقش در این رخداد اطلاعاتی، مدعی شدند که هیچ ارتباطی با منبع اصلی افشای این اطلاعات که تصور می‌کنند، منبعی در وزارت دفاع ایالات متحده است، ندارند.

مدیران این کانال تلگرامی در بیانیه روز یکشنبه خود مدعی شد که انتشار اولیه این اسناد در یک کانال تلگرامی خصوصی که ۷ هزار عضو دارد، رخ داده و سپس از طریق یک حساب کاربری ناشناس همچون سایر رسانه‌ها برای گردانندگان کانال میدل ایست اسپکتیتور(Middle East Spectator) نیز ارسال شده است.

سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع آگاه آمریکایی، صحت این مدارک را تایید کرد. پنتاگون نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که از گزارش‌های منتشر در مورد این اسناد آگاه است، اما توضیح بیشتری در مورد آنها ارائه نکرد. ارتش اسرائیل هم هنوز واکنشی در این خصوص نشان نداده است.

اسناد افشا شده حاوی چه اطلاعاتی است؟

این اسناد دارای مهر «فوق محرمانه» است و تاریخ درج شده بر روی آنها نیز ۱۵ و ۱۶ اکتبر (۲۴ و ۲۵ مهرماه) است. اسناد فوق محرمانهٔ منتشر شده، جزئیات آماده‌سازی ارتش اسرائیل را برای حمله تلافی‌جویانه به ایران توضیح می‌دهد.

در این اسناد ادعا شده که ایالات متحده از ٨ اکتبر شاهد جابجایی دست‌کم ۱۶ فروند موشک بالستیک هواپرتاب و حداقل ۴۰ فروند موشک دیگر توسط نیروی هوایی اسرائیل در یکی از پایگاه‌های هوایی این کشور بوده است.

افزون بر این، ادعا شده که نیروی هوایی اسرائیل در ١۵ اکتبر تمرین‌هایی را شامل سوخت‌‌گیری هوا به هوا و عملیات جستجو و نجات جنگی، با مشارکت تعدادی قابل توجهی از هواپیماهای خود انجام داده است. همچنین، در این اسناد ادعا شده که نیروی هوایی اسرائیل در حال آمادگی برای حمله پهپادی است.

دلیل لو رفتن این اطلاعات چیست؟

طی دو روزی که از افشای این اسناد می‌گذرد، کارشناسان و تحلیلگران زیادی فرضیه‌های خود را در مورد دلایل لو رفتن آنها مطرح کرده‌اند.

در این میان، گروهی بر این باورند که افشای این اطلاعات در پی یک حمله هکری رخ داده و نشان دهنده اشراف اطلاعاتی این کشور بر ساختارهای نظامی ایالات متحده و کاخ سفید است.

اما گروهی دیگر هم دولت جو بایدن را متهم کرده‌اند که با افشای این اطلاعات خواسته تا حمله اسرائیل را تا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که حدود دو هفته دیگر برگزار می‌شود، به تعویق بیندازد تا شانس پیروزی کامالا هریس در مقابل دونالد ترامپ بیش از این کاهش نیابد.

گروه سوم هم معتقدند که این درز اطلاعات، کاملا هوشمندانه و توسط سیستم اطلاعاتی اسرائیل انجام شده تا ایران را در مواجهه با حمله تلافی‌جویانه اسرائیل دچار خطای محاسباتی کند.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها