کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اظهارات ضد ایرانی مدیر رسانه دولتی ترکیه


کد خبر : ۱۲۵۷۲۸پنجشنبه، ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹:۳۷۷۵۶ بازدید

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به سخنان ایران‌ستیزانه اخیر مدیر شبکه‌های رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه (تی آر تی)، طی گفت‌وگویی با ...
اظهارات ضد ایرانی مدیر رسانه دولتی ترکیهاظهارات ضد ایرانی مدیر رسانه دولتی ترکیه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به سخنان ایران‌ستیزانه اخیر مدیر شبکه‌های رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه (تی آر تی)، طی گفت‌وگویی با رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، بر ضرورت پرهیز از سخنان تفرقه‌انگیز تأکید کرد.

هفته گذشته «زاهد سوباچی»، مدیر شبکه‌های رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه (تی آر تی) در اقدامی عجیب به اظهاراتی علیه ایران پرداخته است. وی در این اظهارات با اشاره به راه‌اندازی 41 زبان خارجی در شبکه«تی آر تی» گفته است:« تا پایان سال، زبان فارسی این شبکه را راه‌اندازی خواهیم کرد. ما در موقعیت آشفته و ناراحت کردن ایران هستیم. ما باید این کار را انجام دهیم.» این اظهارات عجیب در حالی مطرح می‌شود که روابط دو کشور ایران و ترکیه در سطح خوبی قرار دارد و بیان چنین اظهاراتی در سطح یک مدیر دولتی باعث شگفتی شده است.

در همین راستا در گفت‌و‌گوی تلفنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان با رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، مراقبت از فضای رسانه‌ای و افکار عمومی دو کشور مورد تأکید قرار گرفت. سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با «فخرالدین آلتون»، رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه گفت: «اظهارات  اخیر از طرف برخی از مسئولان رسانه‌ای ترکیه باعث تکدر خاطر افکار عمومی در جمهوری اسلامی ایران شده که باید از آن اجتناب کرد.»
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی تقویت مناسبات با همسایگان است و در میان همسایگان، جمهوری ترکیه جایگاه ممتاز و قابل توجهی دارد.»

وی با اشاره به روابط بسیار خوب سیاسی و فرهنگی موجود میان دو‌ کشور افزود: «اینکه سال 2025 به عنوان سال فرهنگی دو کشور تعیین شده فرصت‌های جدیدی را برای گسترش روابط فرهنگی بین دو کشور فراهم می‌کند. فرهنگ بستر تعامل، همکاری و پیوند است و ایران و ترکیه ظرفیت فرهنگی مشترک بسیاری دارند و‌ دو‌ کشور باید از این ظرفیت بهره‌مند شوند.»

صالحی تصریح کرد: اقداماتی در زمینه همکاری‌های رسانه‌ای دو کشور در ماه‌های اخیر انجام شده و ما هم آمادگی کامل برای تقویت همکاری‌های رسانه‌ای که مطابق با مصالح و اهداف عالی دو کشور باشد، داریم. معتقدیم ضمن اینکه باید همکاری‌ها را تقویت کنیم، ضروری است مراقب فضای رسانه‌ای و افکار عمومی دو کشور باشیم و تلاش کنیم همکاری‌ها در مسیر منافع دو ملت انجام شود و در این راستا اظهارات و مواضع مقامات رسمی اهمیت مضاعفی دارد.

وی یادآور شد: تحولات منطقه و تشدید جنایات رژیم صهیونیستی، نزدیکی و وحدت میان ملت‌های مسلمان را بیش از هر زمان دیگر ضروری ساخته و در این شرایط ضروری است از هر اقدام یا سخن تفرقه‌انگیز پرهیز شود.

رویکرد پایدار دولت ترکیه، تحکیم دوستی با ایران است

«فخرالدین آلتون»، رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه نیز در واکنش به این ماجرا اظهار داشت: بتازگی برداشت‌هایی از اظهارات نارسای یکی از مقامات رسانه‌ای ما شده است که مایلم فرصت را غنیمت شمارم و ضمن اظهار تأسف، تأکید کنم، رویکرد پایدار دولت ترکیه تحکیم دوستی و افزایش مناسبات با ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌های موجود است و هر سخن مغایر با آن هیچ ارتباطی با طرز فکر و رویکرد رئیس‌جمهور و دولت ترکیه ندارد.

رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه ضمن ابراز تمایل به دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان در فرصت‌های پیش‌رو و دعوت از ایشان برای سفر به ترکیه، ادامه داد: ابتدای سال‌جاری یاداشت تفاهمی با جمهوری اسلامی ایران در راستای افزایش روابط رسانه‌ای امضا کردیم که باید به‌صورت مشترک برای تحقق آن بکوشیم.

اظهار نظری که صدای ترکیه‌ای‌ها را هم درآورد!

در همین خصوص امید اوزداغ، رهبر حزب ملی‌گرای ظفر با انتقاد شدید نسبت به رویکرد این مدیر دولتی در صفحه مجازی خود نوشت: «ظاهراً حزب عدالت و توسعه تصمیم گرفته در کنار امریکا و اسرائیل علیه ایران باشد. ما این تصمیم را اشتباه می‌دانیم. شما 22 سال است که یاد نگرفتید چگونه دولت را اداره کنید.»

دوغو پرینچک، رهبر حزب وطن ترکیه در واکنش به اظهارات جنجالی مدیر شبکه‌های رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه نوشت: «اظهارات مدیر TRT با آداب دیپلماتیک مطابقت ندارد و فقط حامیان امریکا و اسرائیل می‌توانند چنین اظهار نظری کنند. آنچه ایران را آشفته می‌کند، امریکا و اسرائیل را خشنود می‌کند. وظیفه TRT موضع ایجاد شکاف با دوستان واقعی ترکیه، تحریف روابط آن یا ایجاد مزاحمت برای همسایگانش نیست. دوستی ایران برای ترکیه ضروری است و هیچ راه‌حلی در برابر طرح‌های امریکا در منطقه بدون ایران وجود ندارد. شبکه فارسی که قرار است تأسیس شود فقط می‌تواند در خدمت دوستی ایران و ترکیه باشد و ما می‌توانیم با کشور دوست و برادر ایران، یک ارگان رسانه‌ای مشترک در برابر تهدیدات امریکا و اسرائیل در غرب آسیا داشته باشیم.»

سیف‌اله تورکسوی در انتقاد به این جملات گفت: «مدیرکل TRT... شما در یک نهاد دولتی نشسته‌اید. کسی که نماینده دولت است همه چیز را در همه جا نمی‌گوید. اگر من رئیس تو بودم، نمی‌توانستی یک لحظه هم آنجا بنشینی. شما یک بوروکرات هستید که به دولت ما آسیب می‌رسانید! اگر آنچه نوشته شده درست باشد، این مدیر‌کل TRT یک احمق کامل است.»



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها