کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بزرگنمایی آمار قاچاق برای افزایش قیمت بنزین است


کد خبر : ۱۲۵۵۷۷دوشنبه، ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۱:۰۲۲۰۲۹ بازدید

روزانه 20 میلیون لیتر ما قاچاق بنزین در کشور داریم، شما در نظر بگیرید این مقدار سوخت چند صد یا حتی چند هزار کامیون بنزین ...
بزرگنمایی آمار قاچاق برای افزایش قیمت بنزین استبزرگنمایی آمار قاچاق برای افزایش قیمت بنزین است

آرمان امروز : «روزانه 20 میلیون لیتر ما قاچاق بنزین در کشور داریم، شما در نظر بگیرید این مقدار سوخت چند صد یا حتی چند هزار کامیون بنزین است. قاعدتا این توسط کولبر و… اتفاق نمی‌افتد بلکه یک کار سازمان یافته و به زبان ساده‌تر حکومتی است.»

این جملات بخشی از سخنان راغفر در یک گفتگو است، گفتگویی که در آن اذعان دارد که به طور رسمی براساس آمارها، روزانه ۲۰ میلیون لیتر قاچاق بنزین در کشور داریم.

اما ماجرای این رقم قاچاق بنزین و امکان انجام آن از طریق مرز‌های کشور چیست؟ سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا روز ۱۹ مهرماه سال جاری بود که اعلام کرد: «حجم کشفیات کشور در حوزه قاچاق سوخت حاکی از قاچاق روزانه حدود ۲۰ میلیون لیتر نفت‌گاز در کشور است که حتی یک میلیون لیتر هم برای ما رقم بسیار بزرگی به‌شمار می‌رود.»

رقم اعلام شده واقعا تکان دهنده بود.

اما موضوع قاچاق بنزین یکی از چالش برانگیزترین موضوعات اقتصاد انرژی در کشور است که ابدا موضوع تازه‌ای نیز نیست. اخیرا نیز موسی غنی‌نژاد، تحلیلگر مسائل اقتصادی گفته آمار‌ها می‌گوید ما روزی ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنیم، از این عدد، فقط ۷۰ میلیون لیتر مصرف واقعی است و مابقی قاچاق می‌شود.

بر اساس ادعای تکان دهنده موسی غنی نژاد، پس میزان قاچاق بنزین روزانه ۵۰ میلیون لیتر برآورد شده؛ یعنی حدود نیمی از بنزین کشور به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود، عددی که از برآورد وزارت نفت و دستگاه‌های نظارتی و امنیتی بسیار بزرگ‌تر است. در مقابل ادعای تکان دهنده موسی غنی نژاد، اما حسین راغفر اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا روز ۱۸ مهرماه و حتی یک روز پیش از اظهارات سردار حسین رحیمی می‌گوید امروز به طور رسمی آمار وجود دارد که روزانه ۲۰ میلیون لیتر قاچاق بنزین در کشور داریم، شما در نظر بگیرید این مقدار سوخت چند صد یا حتی چند هزار کامیون بنزین است. قاعدتا این توسط کولبر و… اتفاق نمی‌افتد بلکه یک کار سازمان یافته و به زبان ساده‌تر حکومتی است.

آمار ارائه شده را البته که باید بسیار تکان دهنده دانست، اما تفاوت ارقام نیز به شکل عجیبی با هم متفاوت هستند، تفاوت ۳۰ میلیون لیتری قاچاق میان ادعای موسی غنی نژاد با رقمی که سردار رحیمی و راغفر مدعی آن هستند، ارقامی نیستند که به راحتی بتوان از آن درگذشت.

به گزارش اقتصاد ۲۴، اما به نظر می‌رسد رقم اعلامی توسط سردار رحیمی پاسخی به ارقام ۵۰ میلیون بوده چرا که این مقام امنیتی انتظامی در نشست خود با رد برخی اعداد مطرح‌شده در رسانه‌ها درباره حجم قاچاق بنزین در کشور، تصریح کرد: «اعداد مطرح‌شده به هیچ وجه درست نیستند و با توجه به افزایش روزافزون خودرو‌های داخلی، عمده بنزین تولیدی در کشور از سوی خودرو‌های داخلی مصرف می‌شود.» البته سردار رحیمی برای رقم ۲۰ میلیون قاچاق سوخت از کلمه «نفت گاز» بهره می‌برد که این بدان معناست که این رقم می‌تواند قاچاق بنزین و گازوئیل و نفت را به طور مجموع در بر بگیرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها