کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قطعی برق چه تاثیری بر زندگی مردم می گذارد؟


کد خبر : ۱۲۵۳۷۳سه شنبه، ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۹:۰۸۴۰۰ بازدید

بر اساس یافته‌های نظرسنجی شهریور ماه مرکز افکارسنجی سرمایه که در گستره کشوری...
قطعی برق چه تاثیری بر زندگی مردم می گذارد؟قطعی برق چه تاثیری بر زندگی مردم می گذارد؟

۳۲.۲ درصد از شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی گفته‌اند بیشترین عارضه‌ای که از قطعی مکرر برق در تابستان گذشته تجربه کرده‌اند، «اُفت کیفیت زندگی»‌شان در زمینه‌های مختلف بوده است.

به گزارش تسنیم ، بر اساس یافته‌های نظرسنجی شهریور ماه مرکز افکارسنجی سرمایه که در گستره کشوری و با رعایت استانداردهای علمی انجام شده، 89.9 درصد شهروندان اعلام کرده‌اند که در فصل تابستان 1403 با قطعی برق مواجه بوده‌اند.

از این افراد سؤال شده در طول هفته به‌طور متوسط چه میزان قطعی برق داشته‌اند که 36.2 درصدشان گفته‌اند بیش از 10 ساعت در طول هفته برق نداشته‌اند؛ قطعی برق 15.5 درصدشان بین 7 تا 10 ساعت بوده، 18.7 درصدشان قطعی برق از 4 تا 6 ساعت را تجربه کرده‌اند، 22.8 درصد اعلام کردند بین 1 تا 3 ساعت از نعمت برق محروم بوده‌اند و کمتر از 7 درصد هم زیر یک ساعت در هفته قطعی برق داشته‌اند.

10.1 درصد از پاسخگویان به این پیمایش هم گفته‌اند که تابستان امسال هرگز با قطعی برق مواجه نشدند.

بیشتر شهروندانی که گفته‌اند برق آنها در فصل تابستان قطعی داشته که 75.5 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی را دربرمی‌گیرد، در پاسخ به این سؤال که بیشترین قطعی برق را کجا تجربه کرده‌اند، گفته‌اند منزل خودشان و 22.8 درصد اعلام کردند با قطعی برق در محل کارشان مواجه شدند و 1.7 درصد هم گزینه مکان‌های عمومی را انتخاب کردند.

از این افراد درباره مشکلات و آثار بی برقی بر کار، تحصیل و زندگی‌شان سؤال شد که 32.2 درصدشان در یک کلام اعلام کردند قطعی برق باعث کاهش کیفیت زندگی آنها شده است.

29.2 درصد در پاسخ به این پرسش گفته‌اند با مشکل خرابی وسایل الکتریکی مواجه شدند، 7.3 درصد قطعی برق را باعث بروز مشکلات بهداشتی و درمانی دانستند، 18.6 درصد از تأثیر منفی بر کار و بهره‌وری سخن گفتند و 12.7 درصد پاسخگویان هم گفته‌اند با قطعی برق هیچ مشکلی برایشان به وجود نیامده است.

66.7 درصد شهروندانی که تابستان گذشته با قطعی برق مواجه بودند، در پاسخ به این سؤال که چقدر این موضوع به کسب و کار آنها لطمه زده یا خللی در آن به وجود آورده، گفته‌اند به میزان بسیار زیادی شاهد اختلال در کسب و کار مردم در منطقه زندگی خود بوده‌اند.

28.7 درصد گزینه کم و خیلی کم را در پاسخ به این پرسش انتخاب کردند و 2.4 درصد هم گفتند که اصلاً اختلالی در کسب و کار مردم به دلیل قطعی برق در منطقه خود مشاهده نکرده‌اند.

از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی سؤال شد در صورت اجبار به قطع برق اولویت با قطع برق در کدام بخش است که 55.4 درصد قطع ترکیبی همه گروه‌ها را اولویت قرار دادند، 19.7 درصد به قطع یکسان برق شهری و 14.8 درصد به قطعی برق کارخانجات بزرگ رأی دادند و 1.5 درصد هم گفتند بهتر است برق صنایع کشاورزی و دامداری قطع شود تا خانه‌ها و کارخانه‌ها و ادارات.

8.6 درصد پاسخگویان هم به این پرسش هیچ پاسخی نداده‌اند.

از شهروندان سؤال شد که آیا با واقعی‌شدن قیمت برق در ازای پایداری آن و حل معضل قطعی برق مواقفند که 23درصدشان پاسخ مثبت دادند و 35.7 درصد هم گفتند که به هیچ وجه حاضر به پرداخت هزینه واقعی برق نیستند؛ حتی به بهای برخورداری مستمر از آن!

وقتی نظر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی درباره قیمت فعلی برق سؤال شد، 35.6 درصدشان معتقد بودند که نرخ برق در کشورمان ارزان و حتی خیلی ارزان است اما به اعتقاد64.4 درصد شهروندان، برق به بهای گران و حتی بسیار گران عرضه می‌شود.

بر اساس یافته‌های این پیمایش، 11 درصد مردم پیش‌بینی کرده‌اند که سال آینده قطعی برق نخواهیم داشت و 54.9 درصد بر خلاف گروه اول بر این باور بودند که قطعی برق در سال آینده بیشتر از امسال خواهد بود؛ البته 12.5 درصد پاسخگویان بر این باور بودند که تابستان 1404 قطعی برق کمتری نسبت به تابستانی که پشت‌سر گذاشتیم مواجه خواهیم بود و به اعتقاد 18.8 درصد دیگر تغییری در این روند به وجود نخواهد آمد.

از نظر جنسیت، 51 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی که در گسترده کشوری انجام شده، آقا و 49درصد خانم بودند که تحصیلات 54.5 درصدشان از زیردیپلم تا پیش‌دانشگاهی بود و 45 درصد تحصیلات دانشگاهی و 0.5دهم درصدشان هم تحصیلات حوزوی داشتند.

در خصوص رده‌ی سنی نیز 10.3 درصد پاسخ‌دهندگان را جوانان 18 تا  25سال تشکیل می‌دادند و 77.2 درصد بین 26 تا 55 سال قرار داشتند و  12.5درصد هم افراد بالای 56سال بودند. 

از نکات جالب توجه در یافته‌های نظرسنجی مذکور، ارتباط معنادار بین تحصیلات بالای شرکت‌کنندگان با رعایت الگوی مصرف از سوی آنها بوده و در تناسب جنسیت هم زنان اعلام کرده‌اند که بیش از مردان در مصرف برق صرفه‌جویی می‌کنند. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها