کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کاهش تعرفه واردات خودرو؟


کد خبر : ۱۲۵۳۲۶دوشنبه، ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴:۵۴۱۰۷۴۴ بازدید

اگر چه قصد دولت از بازگشایی دوباره ورود خودروهای خارجی به کشور تنظیم بازار عنوان شده با این حال به نظر می رسد ورود قطره چکانی خودروهای ...
کاهش تعرفه واردات خودرو؟کاهش تعرفه واردات خودرو؟

دنیای اقتصاد : اگر چه قصد دولت از بازگشایی دوباره ورود خودروهای خارجی به کشور تنظیم بازار عنوان شده با این حال به نظر می رسد ورود قطره چکانی خودروهای میلیاردی کمکی به تنظیم بازار نخواهد کرد.

آنچه مشخص است کلید تنظیم بازار خودرو از مسیر واردات ، نه در دست وارد کننده و خریدار است و نه با سیاست های دستوری پیش می رود، بلکه این مسیر در کنار تامین ارز راه مشخصی دارد که آن نیز کاهش تعرفه واردات خودرو است.

دراین زمینه رییس سازمان توسعه تجارت نیز در اظهار نظری شفاف عنوان کرده که گرایش کلی وزارت صمت حرکت به سمت کاهش تعرفه واردات خودرو است.  

در حال حاضر آنچه ورود خارجی ها به کشور را گران کرده تعرفه هایی است که در کنار نرخ ارز ، خودروهای وارداتی را دور از دسترس برای همگان کرده است.

وارد کنندگان به همان میزان که تعرفه بالایی پرداخت می کنند به همان میزان نیز باید هزینه هایی همچون خروج فرسوده ها و غیره را نیز به دوش بکشند که البته تمام این هزینه ها بر قیمت خودرو وارداتی اضافه می شود.

اما نگاهی به تعرفه واردات خودرو از سال 79 تا سال های ابتدایی دهه 90 یعنی سال 92 بیانگر این موضوع است که تعرفه ورود خارجی ها همگی بطور میانگین بالای 100 درصد بوده است.

به عنوان نمونه در سال 79 -80 حقوق ورودی خودروها 115 درصد بوده حال آنکه در سال 82 حقوق ورودی به 160-165 و 170 درصد می رسد.

جالب اینجاست که در سال 83 حقوق ورودی خودروها تا مرز 185 درصد نیز رسیده است .در سال 84  حقوق ورودی،  100 درصد تعیین شده این در حالی است که از سال 85 تا سال 91 خودروها با حقوق ورودی 90 درصد وارد کشور شدند.

سال 92 همزمان با اوج گیری نرخ ارز به واسطه اعمال تحریم ها ، حقوق ورودی بنا بر حجم موتور 40 تا 75 درصد تعیین شده این در شرایطی است که از سال 93 تا 97 حقوق ورودی خودروها متنوع شده و از 32 درصد تا 75 درصد در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر نیز خودروهای سواری با حجم موتور 1500 سی سی با حقوق ورودی 70 و تا 2000 سی سی نیز با حقوق ورودی 95 درصد به کشور وارد می شوند.

همانطور که ملاحظه شد در بیش از دو دهه گذشته حقوق ورودی خودروها به واسطه حمایت از خودروسازان داخلی 70 درصد به بالا بوده که این میزان تعرفه نه تنها منجر منجر به رشد خودروسازی کشور نشده بلکه شهروندان را نیز از دسترسی به خودروهای روز دنیا محروم کرده است .



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها