کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بدنه مهم‌تر است یا شاسی؟


کد خبر : ۱۲۵۲۸۱یکشنبه، ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۵:۵۹۲۸۳۲ بازدید

شاید اولین قسمت خودرو که ذهن مردم را درباره امنیت خودرو هنگام تصادف درگیر...
بدنه مهم‌تر است یا شاسی؟بدنه مهم‌تر است یا شاسی؟

در حالی بی‌کیفیت و غیراستاندارد بودن بدنه خودروی ایرانی مهمترین عامل آمار بالای مرگ در تصادفات به‌ویژه از سوی پلیس اعلام می‌شود که فولاد مبارکه، خودروسازان، وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد برای شفاف‌سازی باید به ۱۴ سؤال مهم در این گزارش پاسخ دهند.

به گزارش تسنیم، تصادفات جاده‌‌ای سالانه جان تعداد زیادی از مردم کشور ما را می‌گیرد و خسارت‌های گسترده مالی و جانی به‌جا می‌گذارد، طبق آمار رسمی سال گذشته بیش از 17 هزار نفر ایرانی در تصادفات جاده‌ای کشته شدند.

فارغ از اینکه چرا آمار تصادف در ایران این‌قدر بالاست و خطای انسانی یا جاده‌های خطرناک، کدام یک عامل اصلی تصادفات است، ولی سؤالی که ممکن است برای خیلی‌ها پیش بیاید این است که چرا در این تصادف‌ها آمار مرگ سرنشینان خودرو زیاد است.

نگاه غالبی که در این خصوص وجود دارد و طی سال‌های گذشته بارها از سوی مسئولان پلیس کشور تأکید شده، این است که دلیل آمار بالای مرگ در تصادف‌ها در کشور ما خودروهای بی‌کیفیت و غیراستاندارد و دارای بدنه ضعیف است که نمی‌تواند حافظ جان سرنشینان خودرو در موقع تصادف شود.

خبرگزاری تسنیم در راستای شفاف‌سازی موضوع و قضاوت دقیق در این خصوص قرار است طی گزارش‌ها و گفتگوهای فنی و کارشناسی به این مسئله بپردازد و تا حدی که ممکن است دلایل اصلی آمار بالای مرگ در تصادفات و سهم کیفیت خودرو دراین‌باره را بیان نماید.

در همین راستا در گزارش اول، بدون اینکه قضاوتی درباره سهم کیفیت خودرو در آمار بالای مرگ‌ومیر تصادفات جاده‌ای داشته باشیم، به این مسئله می‌پردازیم؛ اصولاً وقتی درباره امنیت و کیفیت و استاندارد یک خودرو در حفظ جان سرنشینان آن صحبت می‌کنیم، منظور و مقصود ما دقیقاً چیست و چه‌اجزایی را شامل می‌شود؟

 

* اجزای مهم خودرو که حافظ جان سرنشین هنگام تصادف است

برای این منظور در ابتدا لازم است که با شاکلۀ کلی یک خودرو و اجزایی از آن که مستقیماً با حفظ جان سرنشینان خودرو هنگام تصادف در ارتباط است، آشنا شویم و بدانیم کدام اجزای خودرو در تصادفات رانندگی نقش مهمی دارند و باید با ایمنی بیشتری ساخته شوند.

شاید اولین قسمت خودرو که ذهن مردم را درباره امنیت خودرو هنگام تصادف درگیر می‌کند، بدنه خودرو باشد، ولی واقعیت این است که شاسی خودرو که درواقع اسکلت خودروست، نقشی ویژه‌تر در حفظ جان سرنشینان خودرو هنگام تصادف دارد.

شاسی دقیقاً مانند اسکلت خودروست که قطعه‌ای یکپارچه و منظم است و سیستم تعلیق، فرمان، چرخ‌ها و اکسل به‌روی آن نصب می‌شوند. پس از نصب اجزا و قطعات گفته‌شده بدنه خام ماشین، سیستم انتقال قدرت، دیفرانسیل، موتور و سیستم اگزوز روی شاسی نصب می‌شوند. بعد از نصب اجزای اصلی مانند سیستم تعلیق، بدنه، موتور و… قطعات مختلف برقی، مکانیکی و تزئینی مثل چراغ‌ها، رودری‌ها، شیشه‌ها، صندلی‌ها و… در جای مخصوص خود نصب می‌شوند و یک خودروی کامل را تشکیل می‌دهند.

در واقع یکی از بااهمیت‌ترین بخش‌ خودرو که ایمنی و استحکام آن هنگام تصادفات تأثیر مستقیم بر حفظ جان سرنشینان دارد، شاسی خودروست. شاسی به‌عنوان شاکله اصلی بدنه خودرو عمل می‌کند و عملاً همین استخوان‌بندی خودروست که نقش زیادی در حفظ جان هنگام تصادفات رانندگی دارد.

شاسی کنار بدنه و سیستم پیشرانه خودرو، بخش‌های اصلی یک وسیله نقلیه به حساب می‌آیند و از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. شاسی که به‌عنوان فریم خودرو نیز نام‌گذاری می‌شود، از نوعی فولاد سفت و سخت و بسیار مستحکم ساخته می‌شود؛ زیرا باید قدرت بسیار زیادی برای تحمل وزن سایر اجزای خودرو و هنگام وارد آمدن ضربات داشته باشد.

بسیاری از سیستم‌های اصلی خودرو از جمله سیستم فنربندی، سیستم انتقال قدرت، سیستم ترمز و فرمان و بخش پیشرانه خودرو روی فولاد شاسی قرار می‌گیرد و روی آن سوار می‌شوند، به همین خاطر است که شاسی خودرو باید از استحکام بسیار بالایی برخوردار باشد؛ توانایی تحمل وزن زیاد و تنش‌های زیاد خودرو را دارا باشد؛ برای جذب ضرباتی که به خودرو وارد می‌شود، توانایی تغییر فرم داشته باشد و همچنین، از تغییر فرم اصلی‌ در بخش‌های حیاتی‌اش جلوگیری کند. تمامی موارد، ویژگی‌های یک شاسی درجه‌یک است و نبود آنها قطعاً مشکلاتی را برای شاسی و خودرو ایجاد خواهد کرد.

خودروسازان معتقدند در اسکلت یک خودرو ایمنی راننده و سرنشینان مهم است، نه ایمنی اجزای خودرو، بر همین اساس ممکن است نوع طراحی ظاهری خودرو به‌ویژه در بخش بدنه در ظاهر ضعیف نشان داده شود، اما در اسکلت خودرو که یک کلاف درهم‌تنیده (و به‌اصطلاح قفس) است فولادهایی با استحکام بالا باید استفاده شود که در تصادفات کمترین آسیب به راننده و سرنشینان وارد شود، البته در برخی از قطعات انتظار استحکام بالا و در برخی دیگر انتظار شکل‌پذیری بالا می‌رود، بنابراین هر قطعه با توجه به جایگاه خود در خودرو یک عملکرد و ویژگی خاص خود را دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها