کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ثبات نسبی قیمت دلار در مقابل جنگ روانی


کد خبر : ۱۲۵۲۴۵یکشنبه، ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۷:۴۳۸۵۷ بازدید

بررسی نوسانات نرخ ارز درتحولات مختلف نشان می‌دهد که بازار ارز بخوبی موفق شده اثرات روانی و هیجانی ناشی از رخدادهای سیاسی و ...
ثبات نسبی قیمت دلار در مقابل جنگ روانیثبات نسبی قیمت دلار در مقابل جنگ روانی

بررسی نوسانات نرخ ارز درتحولات مختلف نشان می‌دهد که بازار ارز بخوبی موفق شده اثرات روانی و هیجانی ناشی از رخدادهای سیاسی و بین‌الملل را کاهش داده و تأثیرات غیراقتصادی بر بازار را نادیده بگیرد. این موضوع بویژه در یکسال اخیر و پس از رویداد‌هایی نظیرعملیات طوفان الاقصی درهفتم اکتبرسال گذشته و در ادامه آن عملیات وعده صادق یک، ترور شهید هنیه کاملاً محسوس بود. هرچند در کوتاه‌مدت شاهد اثرات روانی این رخدادها بودیم اما به طور کلی بازار ارز بخوبی در مقابل نوسانات هیجانی مقاوم شده و شاهد ثبات در بازار ارز بوده‌ایم.

عمر کوتاه سیگنال‌های کاذب

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ دلار همزمان با شهادت اسماعیل هنیه در بازار تهران به 62 هزار تومان رسید؛ اما پس از چند روز با کاهش روبه‌رو شد وبه کانال 59 هزار تومان بازگشت.

پس از اعلام خبر شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله نیز شاهد نوسان شدید و هیجانی در بازار ارز نبودیم و به نظر می‌رسد بازار بخوبی دریافته است که نرخ‌سازی‌ها در مواقع افزایش رخداد‌های سیاسی، فقط و فقط سیگنال‌های کاذبی است که موجب ضرر و زیان برای برخی خریداران هیجان‌زده شده و سود بادآورده‌ای را نصیب برخی دلالان می‌کند. در حقیقت تنها برنده روزهای پرالتهاب از نظر سیاسی در بازار ارز نوسان‌گیران و دلالان بوده و باورمندان به این هیجانات کاذب درنهایت بازندگان اصلی در این مواقع هستند.

تجربه‌های تاریخی مد نظر قرار گیرد

در زمان عملیات وعده صادق1 نیز با اینکه کشورمان در موقعیت جنگی قرار گرفت، اما دلار پس از رشدی اندک دوباره در نرخ قبلی خود تثبیت شد.

در کل بازار ارز پس از رخدادهای پرتنش سیاسی مانند وعده صادق یک، شهادت رئیس‌جمهور، ترور اسماعیل هنیه و درنهایت شهادت سیدحسن نصرالله نه تنها افزایشی نبوده که حتی با کاهش هم روبه‌رو بوده است.

البته در کنترل نوسانات بازار ارز، نقش بانک مرکزی غیرقابل انکار است و شهروندان بهتر است به جای سناریوسازی‌های عموماً شبکه‌های اجتماعی، با الهام از تجربه‌های تاریخی در رخدادهای مشابه و پس از آن، به این سیگنال‌های کاذب بی‌توجه باشند.

برقراری ثبات در مدتی کوتاه

با تمام این تفاسیر بررسی روند تغییرات نرخ ارز در زمان‌های مورد اشاره نشان می‌دهد که روند تغییرات نرخ ارز مقطعی بوده و پس از مدت کوتاهی به ثبات در همان حول و حوش رقم قبلی رسیده است. به عنوان نمونه پس از عملیات طوفان الاقصی، نرخ ارز به یکباره در پانزدهم مهر سال گذشته بیش از 2 هزار و 500 تومان رشد کرد اما پس از یک هفته دوباره به نزدیکی‌های رقم روز چهاردهم مهر ماه بازگشت.

در 4 رخداد بعدی یعنی وعده صادق 1، ترور شهید اسماعیل هنیه، ترور شهید سیدحسن نصرالله و وعده صادق 2 نیز بررسی روند تغییرات نرخ ارز نشان‌دهنده رسیدن به ثبات در بازار در مدت زمان کوتاه پس از رخداد بوده است. البته نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که پس از عملیات غرورآفرین وعده صادق یک، نرخ ارز با بیش از 4 درصد کاهش تنها پنج روز پس از رخداد به رقم 60900 تومان رسید.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها