کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خرید خودرو همچنان برای حفظ ارزش پول منطقی است؟


کد خبر : ۱۲۵۲۲۶شنبه، ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶:۲۱۵۷۳۹ بازدید

نیمه ابتدایی سال 1403 برای خریداران خودرو خوش اقبال نبود. در این مدت بازدهی قابل توجهی نصیب خریداران سکه شده و سهامداران ...
خرید خودرو همچنان برای حفظ ارزش پول منطقی است؟خرید خودرو همچنان برای حفظ ارزش پول منطقی است؟

اکوایران: نیمه ابتدایی سال 1403 برای خریداران خودرو خوش اقبال نبود. در این مدت بازدهی قابل توجهی نصیب خریداران سکه شده و سهامداران صنعت خودرو و ساخت قطعات در کفه دیگر ترازو قرار گرفتند.

افراد معمولا به منظور حفظ سرمایه‌های خود و یا افزایش ارزش آن‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری در بازارها می‌کنند تا بدین وسیله از کاهش ارزش پول خود در مقابل تورم جلوگیری نمایند و حتی انتظار دارند تا با توجه به ریسک سرمایه‌گذاری خود بازدهی متناسبی نیز به دست آورند. در ایران، سرمایه‌گذاری در برخی از بازارها بر اساس شرایط اقتصادی ، سوددهی بهتری دارند اما به طور کلی سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف به عواملی همچون میزان ریسک‌پذیری، هدف سرمایه‌گذاری و شرایط اقتصادی بستگی دارد.

در بازه زمانی اسفند 1402 تا شهریور 1403، بررسی چندین بازار سرمایه‌گذاری در ایران نتایج متفاوتی را نشان می‌دهد. افرادی که در این دوره در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری کرده‌اند، با توجه به نوع بازار و شرایط اقتصادی کشور، بازدهی متفاوتی را تجربه کردند.

رالی خودرو و موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در نیمه اول سال

بازدهی بازارها در بازه زمانی اسفند 1402 تا انتهای شهریور با چند نکته تهیه شده است. انتخاب دو خودروی پژو 207 و شاهین برای سنجش قیمت خودرو در این مدت به دلیل تیراژ بالای این دو محصول و بازدهی متعادل آن‌ها نسبت به دیگر محصولات ایران خودرو و سایپا انجام شده. برای سنجش قیمت مسکن نیز از متوسط قیمت مسکن در تهران که توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود استفاده شده؛ البته میزان بازدهی شهریورماه بازار مسکن بر اساس متوسط 5 ماهه ابتدایی امسال محاسبه شده است.

خروجی آماری اکوایران از بازار‌های مسکن، خودرو، سهام و طلا و ارز نشان می‌دهد که در این شش ماهه بیشترین بازدهی نصیب خریداران سکه شده.

سرمایه‌گذارانی که در این بازه سهام شرکت‌های خودروسازی کشور را خریداری کرده‌اند، به‌طور میانگین 19 درصد ضرر کرده‌اند. این ضرر ناشی از نوسانات بازار و مشکلاتی بوده که خودروسازان با آن مواجه بوده‌اند.

خودرو دیگر صرفاً یک کالای مصرفی محسوب نمی‌شود و به دلیل نبود جذابیت در بازارهای دیگر، بسیاری از مردم برای حفظ سرمایه کوچک خود خودرو خریداری می‌کنند. کسانی که پژو 207 دستی خریداری کرده‌اند، 9 درصد و کسانی که شاهین دستی خریداری کرده‌اند، 7 درصد ضرر کرده‌اند.

سرمایه‌گذاری در دلار در این دوره تقریباً به‌طور میانگین 2 درصد کاهش ارزش داشته است، اما ضرر آن نسبت به بازارهای دیگر کمتر بوده است.

سرمایه‌گذارانی که در بازار مسکن فعالیت کرده‌اند، حدود 10 درصد سود کرده‌اند. به دلیل محدودیت عرضه و تقاضای بالا در مسکن، این بازار همچنان یکی از امن‌ترین روش‌ها برای حفظ سرمایه در ایران به‌شمار می‌رود.

طلا در این بازه زمانی پربازده‌ترین بازار بوده و سرمایه افراد در آن حدود 15 درصد افزایش یافته است. به دلیل ماهیت جهانی و ذخیره ارزش طلا، این بازار در شرایط تورمی و ناپایداری اقتصادی همچنان جذابیت خود را حفظ کرده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها