کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شگفتی سازی موشک بالستیک انصارالله یمن


کد خبر : ۱۲۴۵۲۳دوشنبه، ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۴:۱۵۳۰۷۳ بازدید

موشک بالستیک انصارا...، از فراز پدافند رزم‎ناوهای آمریکایی، ناتو، عربستان و اردن و سامانه های سه لایه اسرائیل عبور و با طی مسافت ۲۰۴۰ کیلومتر در کمتر از ۱۲ دقیقه، به تل آویو اصابت کرد. پیام های این عملیات برای صهیونیست ها چیست؟
شگفتی سازی موشک بالستیک انصارالله یمنشگفتی سازی موشک بالستیک انصارالله یمن

این که یک تک تیر موشک بالستیک از فاصله بیش از 2040 کیلومتری آن هم از حریم هوایی کنترل شده سه ناو ایالات متحده و فرانسه در دریای سرخ عبور کند و با وجود سامانه‌های پدافندی  پیکان و گنبد آهنین در مرکز اسرائیل فرود بیاید و تمام این سامانه‌ها 11 دقیقه و نیم فرصت رهگیری داشته باشند و نتوانند، یک ناسزای به تمام معنا برای تمام نظامات پدافندی غرب و رژیم است. صبح یک‎شنبه قرار بود  کابینه جنگ رژیم صهیونیستی برای «بررسی تنش با لبنان در جبهه شمالی» تشکیل جلسه دهد و بحران روزافزون شلیک از جانب نیروهای لبنانی علیه مناطق شمالی اسرائیل را بررسی کند؛ اما این نشست قبل از برگزاری لغو و به روز دیگری موکول شد. علت لغو جلسه ادامه شلیک‌ها از سوی لبنان نبود، بلکه شلیک یک موشک بالستیک به تل آویو از سوی یمن باعث شد تا مسئله درگیری با لبنان به حاشیه کشیده شود. شلیک این موشک تل آویو را در شوک فرو برد. این اولین حمله یمن به تل آویو نبود، اما اولین حمله یمن با موشک بالستیک به مرکز رژیم صهیونیستی بود و باعث شد پس از مدت‌ها باردیگر آژیر خطر اهالی و بسیاری از ساکنان تل آویو را به پناهگاه بکشاند.  الجزیره نیز خبر داده است که آژیر خطر در مرکز اراضی اشغالی و در حدود ۲۰ شهرک و شهر در شرق و جنوب تل‌آویو به صدا درآمد.
 
 موشک به کجا اصابت کرد؟

حالا صهیونیست‌ها خجالت می‌کشند که بگویند همه سامانه‌های پدافندی موجود را وارد عمل کرده و به سمت این موشک شلیک کردند اما توانست از سد همه این سامانه‌ها عبور و با موفقیت تمام به هدف مدنظر خود اصابت کند. حالا دشمن می‌گوید هدف این موشک فرودگاه بن گوریون بوده و به فاصله 6کیلومتری آن اصابت کرده است ولی آتش سوزی روی داده در کارخانه سیمان   را بسیاری  دلیل اصابت موشک یمنی‌ها می‌دانند و در حالی که صهیونیست‌ها طبق معمول ادعا دارند موشک به فضای باز اصابت کرده است. 
 
 شکست پدافندهای اسرائیلی

مهم ترین مسئله‌ای که اصابت موشک‌های یمنی به مجاورت تل آویو را دارای اهمیت ساخته، شکست پدافندهای اسرائیلی در رهگیری این موشک بوده است. در همین زمینه نیز کانال ۱۲ عبری گفته است که ارتش در حال بررسی علت عدم شناسایی این موشک قبل از رسیدن به مرکز اسرائیل با وجود مسافت زیادی است که از یمن طی کرده است.

شکست پیکان: گفته شده است که برای رهگیری  موشک شلیک شده از یمن از سامانه «پیکان» استفاده شده، هرچند این سامانه در رهگیری موشک شکست خورده است. در واقع موشک یمنی پس از نفوذ به پدافند هوایی اسرائیل و حریم هوایی چند کشور عربی وارد تل‌آویو شد و تمامی تلاش‌ها برای رهگیری آن ناکام ماند.

عبور موشک بالستیک یمن از سامانه‌های پدافندی اسرائیل، شکست این سامانه‌ها را به اثبات رساند. در عین حال بد نیست نگاهی داشته باشیم که موشک یمن از کدام سامانه‌های پدافندی اسرائیل عبور کرده است؟ براساس گزارش العربیه، اسرائیل ظرف 15 سال گذشته، به شکل قابل توجهی پدافند هوایی خود را مدرنیزه کرده و سامانه‌های جدیدی را برای رهگیری موشک‌های بالستیک پرتاب شده از فواصل تا 2400 کیلومتر به کار گرفته است، هرچند با اصابت موشک بالستیک یمن مشخص شد که این سامانه‌ها برای محافظت از صهیونیست‌ها چندان کارایی ندارند:
 
«گنبد آهنین»
سامانه «گنبد آهنین»، فعال‌ترین و معروف‌ترین سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی است که از سال 2011 توسعه یافته است. با این حال کارایی گنبد آهنین برای موشک‌های کوتاه برد و پهپادها از 4 کیلومتر تا 70 کیلومتر است.
 
«سی دوم»

اسرائیل همچنین دارای یک نسخه دریایی از سامانه «گنبد آهنین» با نام «سی دوم» است که طبق گفته شرکت ساخت سامانه‌های پیشرفته «رافائل»، مجهز به همان سیستم رهگیری «گنبد آهنین» زمینی است. مشخص نیست که این سیستم در دریای سرخ هم مستقر است یا خیر؟ اگر این سامانه در دریای سرخ مستقر باشد، به معنای عبور موشک بالستیک یمن از آن است.
 
«سامانه فلاخن داوود»

صهیونیست‌ها سامانه دیگری به نام «فلاخن داوود» دارند که در سال 2017 با هدف رهگیری پرتابه‌های میان برد و دوربرد به خدمت گرفته شد. «فلاخن داوود»، محصول مشترک شرکت «رافائل» و شرکت «رایتیون تکنولوجیز» مستقر در آمریکا، برای پر کردن شکاف موجود میان دو سامانه «گنبد آهنین» و سیستم ضد موشکی پیشرفته تر موسوم به « آرو» (پیکان) طراحی شده است. این سامانه ضدموشکی به اصطلاح قادر به شناسایی و انهدام موشک‌های بالستیک، کروز و پهپادها در محدوده 200 کیلومتری است، اما این سامانه نیز در زمان شلیک موشک از یمن کاری نکرده است.
 
سامانه «آرو یا پیکان»

رژیم صهیونیستی همچنین دارای یک سامانه دفاع موشکی پیشرفته موسوم به «آرو» (پیکان) است که از «آرو 2» و «آرو 3» تشکیل شده است. این سامانه می‌تواند موشک‌های پرتاب شده از فاصله 2400 کیلومتری را چه در اتمسفر یا در خارج از جو، رهگیری کند. «آرو» همچنین می‌تواند از یک منطقه بسیار گسترده دفاع کرده و دفاعی فراگیر را برای سایت‌های استراتژیک و مناطق مسکونی بزرگ، فراهم کند. ارتش رژیم صهیونیستی در پاییز سال گذشته استفاده از سامانه «آرو» را برای مقابله با پرتابه‌های شلیک شده از منطقه دریای سرخ پس از آغاز حملات یمنی‌ها اعلام کرد، اما این سامانه نیز در رهگیری موشک بالستیک یمن ناکام ماند.
 
«شعاع آهنین»

ارتش صهیونیستی همچنین در حال آزمایش سامانه‌ای به نام «شعاع آهنین» است که در آن از پرتو لیزر برای رهگیری پرتابه‌ها از مسافت نزدیک، با هزینه کمتر از سامانه «گنبد آهنین» استفاده می‌شود؛ زیرا هزینه یک موشک سامانه «گنبد آهنین»، به چندین هزار دلار می‌رسد. گفته شده است که سامانه « شعاع آهنین» تا قبل از سال 2025 به خدمت گرفته نخواهد شد.



اخبار مرتبط

بلیط هواپیما

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها

بستن
بلیط هواپیما