کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مهم ترین پرسش‌های اقتصادی از آقای پزشکیان


کد خبر : ۱۲۴۵۱۹دوشنبه، ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰:۵۰۴۴۷۰ بازدید

امروز دوشنبه 26 شهریورماه پس از حدود 50 روز از آغاز به کار دولت چهاردهم، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور در نخستین نشست مطبوعاتی ...
مهم ترین پرسش‌های اقتصادی از آقای پزشکیانمهم ترین پرسش‌های اقتصادی از آقای پزشکیان

امروز دوشنبه 26 شهریورماه پس از حدود 50 روز از آغاز به کار دولت چهاردهم، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور در نخستین نشست مطبوعاتی خود حاضر می‌شود. بخشی از مهمترین گفت‌وگوهای رئیس‌جمهور با مردم در شبکه اجتماعی شکل گرفته است.

مسعود پزشکیان به‌خصوص در زمان تشکیل کابینه در پاسخ به برخی انتقادات اعلام می‌کرد صدای مردم را می‌شنود و از طریق فعالان رسانه‌ای نسبت به این انتقادات همراهی نشان می‌داد. مروری بر طرح درخواست حلقه‌های رسانه‌ای پزشکیان در شبکه اجتماعی ایکس برای جمع‌آوری سوال‌های مردمی گویای مهمترین مطالباتی است که مردم در نخستین نشست خبری رئیس دولت چهاردهم از پزشکیان خواهان هستند. این پرسش‌ها در جواب درخواست علی‌اصغر شفیعیان چهره رسانه‌ای نزدیک به رئیس دولت چهاردهم مبنی بر اینکه از رئیس‌جمهور چه سوالاتی دارید، مطرح شده‌اند.

مهم ترین سوال های اقتصادی مردم

براساس سوالات ارائه شده در شبکه اجتماعی ایکس، می‌توان به دسته‌بندی بر مبنای اهمیت در طرح سوالات از مسعود پزشکیان پرداخت. بر این اساس اکثریت سوال های مردمی از رئیس جمهور مرتبط با اقتصاد هستند و از آن میان برنامه اقتصادی برای ثبات قیمت ها، و همچنین قیمت بنزین، رفع فیلترینگ، حل مشکلات صندوق های بازنشستگی، بهبود وضعیت معیشت و افزایش کیفیت زندگی و نابرابری های اقتصادی در رتبه اول سوال های اقتصادی مردم قرار دارند.

‏از کل پرشمار سوالات، اقتصاد و معیشت با ضریب ۸ سوال بیشترین فراوانی را شامل برنامه‌های اقتصادی، قیمت‌ها، قوانین تجاری و معیشت مردم دارند. مسائل زیربنایی و خدمات عمومی نیز با ۲ سوال مورد توجه قرار گرفته است که به طور مشخص در ارتباط با برنامه‌های شهری و حمل و نقل است. بر این اساس موضوع اقتصاد و معیشت با ۳۰ درصد بیشترین توجه را در سوالات برانگیخته است و به دنبال آن مسائل امنیت و سیاست داخلی با ۲۵ درصد و سیاست خارجی با ۲۰ درصد در اولویت‌های بالا قرار دارند.

ثبات اقتصادی مهم ترین چالش است

مهدی پازوکی، استاد اقتصاد نیز در گفت و گو با روزنامه ارمان امروز با اشاره به اهمیت اقتصاد در مواضع رئیس جمهوی گفت: به نظر من مهم ترین سوال های که باید در زمینه اقتصاد پرسیده شود دو تا است. آقای رئیس جمهور اقتصاد ایران بسته است. اگر تعامل با جامعه جهانی نداشته باشد، و مقررات بین المللی مثل اف ای تی اف را نپذیریم امکان ثبات اقتصادی چیست. برنامه برای تعامل با غرب چیست؟

پازوکی افزود: سوال دوم این است که سیاست های اقتصادی کشور باید بر اساس مبانی علمی و کارشناسی باشد تا بتوانید تورم را کنترل کنید، و یکی از مشکلاتی که اقتصاد ایران دارد عدم هماهنگی بین سیاست های مالی و پولی است. بانک مرکزی و سازمان برنامه چه سیاست هایی را برای ثات بخشی و کنترل تورم دارند.

این استاد دانشگاه در توضیح این سوال ها گفت: مهم ترین چالش هایی که اقتصاد ایران دارد، اقتصاد ایران بسته است و سیستم اقتصادی ایران با جهان کار نمی کند. حتی در سطح کشورهای منطقه نیز امکان ارتباط ندارد. دومین چالشی که وجود دارد، عدم هماهنگی بین سیاست پولی و مالی دولت بوده است. بانک مرکزی در گذشته صندوق دولت بود و استقلال نداشت. مهم ترین عامل تورم که حجم فزاینده نقدینگی است باید کنترل شود. وقتی مخارج دولت کسری داشته باشد، باعث افزایش نقدینگی و ایجاد تورم می شود. باید بین سیاست ها هماهنگی وجود داشته باشد. بحث های دیگر اقتصادی نیز اهمیت دارد و مشکلات را باید با کارشناسی حل کنند.

شوک درمانی بنزین را کنار بگذارید

پازوکی افزود: ایشان در آستانه سفر به نیویورک هست و باید با هماهنگی با مقامات بالا از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور استفاده کند. در حال حاضر ما بیشترین خروج سرمایه انسانی را داریم.

این اقتصاددان درباره قیمت بنزین نیز گفت: الان زمان تغییر قیمت بنزین نیست. دولت ابتدا باید سیاست ثبات سازی تورم را در پیش بگیرد بعد قیمت بنزین را تغییر دهد. البته بر اساس قیمت های واقعی، قیمت بنزین طی سال های گذشته ارزان تر شده است، اما با شوک درمانی نیز مخالفم و باید بر اساس افزایش مثلا کرایه تاکسی در هر سال تدریجا افزایش پیدا کند. پازوکی ادامه داد: قیمت نان نیز همینگونه است. قیمت نان نیز پیش از این افزایش یافته بود و دولت فقط آن را اعلام کرده است. قیمت نان با وجود افزایش نیز زیر قیمت واقعی است. به عنوان علوفه استفاده می شود. برای افراد پایین جامعه می توان قیمت نان را رایگان ارائه داد، اما باید قیمت ها به قیمت واقعی نزدیک شود. از سودی دیگر، در حالی که طی دو سه ماه آینده نخستین لایحه بودجه دولت چهاردهم به مجلس ارائه خواهد شد، موضوعاتی همچون ناترازی سوخت و قیمت بنزین و گازوئیل، کسری بودجه، نرخ ارز، مالیات و بودجه هدفمندی مهمترین چالشهای پیش روی بودجه نویسان خواهد بود.

ماجرای کسری منابع نسبت به مصارف قطعی و غیر قابل چشم پوشی حداقل در دو دهه اخیر معضل اصلی نظام بودجه ریزی کشور و یکی از سر منشاهای تورم متعارف اقتصاد ایران بوده است. بر این اساس سازوکار نحوه تامین درامد پایدار برای هزینه های قطعی و صرف نظر از درامدهای موهومی یکی از موارد جدی است که بودجه نویسان سازمان برنامه در هفته های پیش رو با آن درگیر خواهند بود.

در مورد کسری بودجه جدیدترین اظهار نظر مسئولان دولت مربوط به معاون اول رئیس جمهور است، به گفته محمد رضا عارف؛ “کسری که الان در وسط سال با آن مواجه‌ایم حدود هزار همت است.”



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

سایت شب

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها

بستن
سایت شب