کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آواربرداری و بازسازی غزه چقدر هزینه دارد؟


کد خبر : ۱۲۳۶۴۸یکشنبه، ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹:۱۰۶۵۱۲ بازدید

بازسازی غزه به عنوان یکی از شروط اصلی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین برای ایجاد آتش بس در نوار غزه شناخته شده و در مذاکرات روزهای ...
آواربرداری و بازسازی غزه چقدر هزینه دارد؟آواربرداری و بازسازی غزه چقدر هزینه دارد؟

خبرگزاری بلومبرگ آمریکا در گزارشی به تشریح زمان و هزینه جمع آوری آوارهای ناشی از حملات اسرائیل در نوار غزه و مدت بازسازی این منطقه پرداخت.

«جنگ اسرائیل در نوار غزه و بمباران شهرها و خانه‌ها باعث انباشته شدن بیش از 42 میلیون تن آوار در غزه شده که برای پر کردن ردیفی از کامیون‌های حمل زباله از نیویورک تا سنگاپور کافی است»؛ این را خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه در گزارشی منتشر کرده است.

بازسازی غزه به عنوان یکی از شروط اصلی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین برای ایجاد آتش بس در نوار غزه شناخته شده و در مذاکرات روزهای اخیر دوحه نیز به آن پرداخته شده است.

بر اساس گزارش مفصلی که روز جمعه توسط بلومبرگ منتشر شد، گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که بیش از 70 درصد از خانه‌های غزه به همراه بیمارستان‌ها و شرکت‌ها از حملات اسرائیل آسیب دیده است، در حالی که آژانس‌های امدادی می‌گویند که بیشتر جمعیت دو میلیون و 200 هزار نفری نوار غزه که در باریکه 360 کیلومتر مربعی در امتداد ساحل دریای مدیترانه از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند  عمدتاً از آب شیرین و غذا و همچنین دارو و بهداشت محرومند.

بر اساس برآوردها، برداشتن آوار می‌تواند سال‌ها طول بکشد و تا 700 میلیون دلار هزینه داشته باشد، بدون اینکه بخواهیم به پیچیدگی این کار با وجود بمب‌های منفجر نشده و مواد آلوده خطرناک زیر آوار اشاره کنیم.

سازمان ملل متحد اعلام کرده که آوارها که عمدتاً از خانه‌های ویران شده به بار آمده، به گونه ای انباشته شده اند که نشان دهنده شدت تراکم جمعیت در این باریکه قبل از جنگ است.

شهر غزه از نظر تخریب و انباشت آوار با 15.4 میلیون تن در رتبه اول قرار دارد و پس از آن استان شمال غزه به ویژه بیت حانون قرار دارد که آوار به 8.7 تن می رسد و پس از آن هم خانیونس با 8.5 تن و رفح 2.4 تن در رتبه های بعدی قرار دارند.

همچنین قابل ذکر است که این آوارها شامل خسارات قابل توجهی که بر بخش کشاورزی به ویژه مرکبات وارد کرده است نمی شود، زیرا برآوردهای آکسفام نشان می دهد که احیای بخش کشاورزی نوار غزه به زمان طولانی نیاز دارد.

به نوشته بلومبرگ پیچیدگی بر سر موضوع تامین مالی بازسازی غزه که ممکن است بیش از 80 میلیارد دلار باشد، وجود دارد، زیرا هنوز مشخص نیست که جنگ چه زمانی به پایان می رسد، چه کسی پرونده بازسازی را مدیریت خواهد کرد و چه کسی با توجه به چالش‌های سیاسی و اقتصادی هزینه‌ها را متقبل خواهد شد.

مارک جارزومبک، استاد تاریخ معماری در  دانشگاه ماساچوست که موضوع بازسازی پس از جنگ جهانی دوم را مطالعه کرده است، گفت: «آنچه در غزه می بینیم چیزی است که قبلاً در تاریخ شهرنشینی ندیده بودیم. این فقط تخریب زیرساخت‌های فیزیکی نیست، بلکه  نابودی نهادهای اساسی حکومت‌ و نابودی احساس عادی بودن است».

جارزومبک افزود: «هزینه بازسازی نوار غزه بسیار زیاد خواهد بود.  ساخت و ساز دوباره در این مقیاس مستلزم خالی شدن منطقه از مردم آن است و موج دیگری از جابجایی را ایجاد می‌کند. صرف نظر از اینکه کسی بازسازی را انجام دهد، غزه نسل‌ها برای این کار مبارزه خواهد کرد.»/ فارس



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

سایت شب

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها

بستن
سایت شب