کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گران ترین مسیر پروازی داخلی کدام است؟ + جدول قیمت


کد خبر : ۱۲۲۸۵۱چهارشنبه، ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۸:۰۶۳۵۶۷ بازدید

با توجه به حذف نقش دولت در تعیین قیمت بلیط هواپیما و تغییراتی که اخیرا در نحوه تعیین قیمت اعمال شده است، برای بسیاری از مسافران سوال است که در حال حاضر گران ترین مسیر پروازی داخلی ...

اطلاع رسانی تبلیغاتی

با توجه به حذف نقش دولت در تعیین قیمت بلیط هواپیما و تغییراتی که اخیرا در نحوه تعیین قیمت اعمال شده است، برای بسیاری از مسافران سوال است که در حال حاضر گران ترین مسیر پروازی داخلی کدام است؟ علاوه بر این، چه عاملی به گرانی بلیط پرواز اثرگذار است؟ در این مطلب، گران ترین مسیرهای پروازی داخلی را برای شما لیست کرده و تلاش کرده ایم به سوالات ذکر شده پاسخ دهیم. 

گران ترین مسیر پروازی ایران

چه عواملی بر قیمت بلیط هواپیما اثرگذار است؟

فصل سفر و بازه زمانی

از آن‌جایی که فصل اوج سفر در کشور ما از دو تا سه مقطع زمانی تجاوز نمی‌کند، قیمت بلیط هواپیما هم بسیار به این موضوع وابسته است. برای مثال در ابتدای بهار و موسم عید نوروز، از جمله مقاطعی است که شاهد گران قیمت ترین بلیط هواپیما در مسیرهای مختلف خواهید بود. برای شهرهای زیارتی مثل مشهد نیز، ایام رویدادهای مذهبی شاهد گرانی بلیط هواپیما هستیم.

قیمت سوخت

شرایط خاص کشور ما که ناشی از تحریم‌ها ایجاد شده است، باعث فرسودگی ناوگان هوایی کشور شده است. مصرف سوخت حتی در هواپیماهای روز دنیا هم بالاست، حال آن‌که این میزان برای یک ناوگان با میانگین حداقل عمر 20 سال به مراتب بیشتر هم خواهد بود. به این دلایل، دشواری تهیه سوخت هواپیما هم اضافه کنید تا بتوانیم از سوخت هم به‌عنوان یک عامل تعیین‌کننده در قیمت بلیط پروازهای داخلی یاد کنیم. 

تعدد مسافران بیزینس کلاس

مسافران تجاری یا بیزینس کلاس همیشه انتظار امکانات بیشتری نسبت به مسافرین عادی دارند. بنابراین، شرکت‌های هواپیمایی ناگزیرند برای این دسته از مسافران امکانات بیشتری تهیه کنند که منطقا هزینه بیشتری هم دارد. با وجود اینکه قسمت بیزینس کلاس با فرست کلاس در هواپیماها جدا هستند، شرکت‌ها برای جبران هزینه این دسته از مسافران، قیمت بلیط پرواز اکونومی هم افزایش می‌دهند. علاوه بر این، از جمله دیگر عوامل تاثیر گذار روی قیمت بلیط مسیر پروازی می‌توان به مسافت طولانی، انحصار ایرلاین‌ها و زمان پرواز اشاره کرد.

علت فعلی افزایش قیمت بلیط هواپیما چیست؟

تعیین نرخ بلیط هواپیما پس از رای دیوان عدالت اداری مبنی بر آزادسازی نرخ روند افزایشی داشت. طی این حکم که باعث کنار رفتن وزارت راه از فرایند تعیین قیمت شد، شرکت‌های هواپیمایی اجازه شناورسازی قیمت‌ها را پیدا کردند. شرکت های هواپیمایی خصوصی ایرانی و همچنین، شرکت های وابسته به دولت، با توجه به شرایط ممکن است برای پروازهای غیر اکونومی (پرمیوم اکونومی و بیزینس کلاس) تا چند برابر قیمت عادی، نرخ را بالا ببرند. البته همچنان مراجعی مانند شورای‌عالی هواپیمایی و شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور سعی در تنظیم بازه قیمتی دارند، اما با این حال تاکنون، از زمان افزایش قیمت‌ها، شاهد کاهش یا بازگشت ثابت قیمت‌ها به روند قبلی نبوده‌ایم.
نکته قابل تامل در این میان، یارانه‌ای است که دولت به شرکت‌های هواپیمایی پرداخت می‌کند. این یارانه شامل یارانه سوخت هواپیما می‌شود که قیمت هر لیتر سوخت را به 600 تومان می‌رساند. لازم به توضیح است که یارانه‌های دولت محدود به سوخت نیست و شامل قطعات یدکی هواپیما هم می‌شود. با وجود این حمایت‌ها، دیوان عدالت اداری حکم به آزادسازی قیمت‌ها داده است.

 نگاهی به گران‌ترین مسیرهای پروازی ایران 

تغییرات قانونی اخیر باعث شده است که برای مثال بلیط هواپیما تهران کیش در بازه قیمتی 2 میلیون 500 هزار تومان تا 3 میلیون و 200 هزار تومان فروخته شود.درباره سایر مسیرهای پروازی نیز همین شرایط حاکم است و در بعضی مسیرها تا 80 درصد افزایش قیمت مشاهده می‌شود. 
برای مثال بلیط پرواز عسلویه تهران که به دلیل زیرساخت‌های صنعتی عسلویه جزو مسیرهای نسبتا پر تردد است، در بازه قیمتی 3 میلیون و 100 هزار تومان تا 3 میلیون 920  هزار تومان فروخته می‌شود. به نظر می رسد که در حال حاضر، گران ترین مسیر پروازی داخلی متعلق به عسلویه تهران باشد.
در لیست گران ترین مسیر پروازی داخلی، مسیر مشهد تبریز هم به چشم می خورد. بلیط این مسیر در بازه قیمتی 2 میلیون و 600  هزار تومان تا 3 میلیون 400  هزار تومان فروخته می‌شود. لازم به توضیح است که عواملی مانند امکانات هواپیما، شرکت هواپیمایی، ساعت پرواز، بازه زمانی پیک سفر و میزان عرضه و تقاضا بر اعمال قیمت اثرگذار هستند. 

جدول گران ترین بلیط هواپیما ایران بر اساس مسیر پروازی 

مسیر پروازی

حداقل قیمت (تومان)

حداکثر قسمت (تومان)

عسلویه تهران

3.100.000

3.920.000

تهران چابهار

3.100.000

3.600.000

مشهد تبریز

2.600.000

3.400.000

مشهد تبریز

2.600.000

3.400.000

کیش مشهد

2.500.000

3.300.000

کیش ساری

2.200.000

3.300.000

تهران کیش

2.500.000

3.200.000

کیش تهران

1.800.000

3.250.000

مشهد رشت

2.600.000

3.000.000

تهران مشهد

1.900.000

2.700.000

مشهد تهران

1.500.000

2.600.000

 

آیا قیمت بلیط هواپیما کاهش می یابد؟

به گزارش ایسنا، طبق آخرین صحبت‌های هادیانفر، معاون وزارت راه و شهرسازی،  دولت در تلاش است تا با مذاکرات لازم، قیمت بلیط هواپیما را پس از تغییرات ناشی از حکم دیوان عدالت اداری تا حد امکان کنترل یا با کمک سران قوا، این حکم را ابطال کند. وی در آخرین اظهارات خود چنین گفته است:
" آزادسازی قیمت، با رها ساختن آن متفاوت است؛ لذا نقش حکمرانی و حکمروایی شایسته و مؤثر در ایجاد نظم، ارائه خدمات مطلوب و رعایت حقوق عامه مردم و سودآوری بخش خصوصی بر کسی پوشیده نیست؛ لذا از سران قوا انتظار می‌رود با توجه به اینکه همواره حافظ و حامی حقوق مردم عزیز کشورمان بوده و دلسوزانه گره گشای امورات مردم‌اند، نسبت به ابطال رأی دیوان در اولین فرصت اقدام کنند و اختیار کنترل و تعیین قیمت بلیت هواپیما را به شورای عالی هماهنگی ترابری کشور و یا شورای عالی هواپیمایی کشوری کمافی‌السابق، برابر قانون تفویض شود."

 با توجه به این که نقش دولت در اعطای سوخت یارانه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی برای پروازهای داخلی و خارجی پابرجاست، شاید بتوان امید داشت که آزادسازی با روند فعلی متوقف و نرخ بلیط‌ها به حالت گذشته بازگردد.



اخبار مرتبط

سایت شب

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها

بستن
سایت شب