کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شش خودروی ایرانی که وارد بازار نشدند


کد خبر : ۱۲۲۸۲۰سه شنبه، ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۸:۴۷۳۲۵۶۷ بازدید

ال ۹۰ ایرانی، دنا پلاس جوانان، شاهین پلاس، سهند، سایپا سلیک و سایپا پاژ برخلاف...
شش خودروی ایرانی که وارد بازار نشدندشش خودروی ایرانی که وارد بازار نشدند

ال ۹۰ ایرانی، دنا پلاس جوانان، شاهین پلاس، سهند، سایپا سلیک و سایپا پاژ برخلاف قول و قرار قبلی هنوز راهی بازار نشده‌اند.

فرارو نوشت: قیمت ری‌را بعد یک سال تاخیر از زمان اعلام شده برای عرضه به بازار، امروز و فردا مشخص می‌شود. اولین شاسی‌بلند ایرانی ایرانخودرو که روی پلتفرم پژو ۲۰۰۸ طراحی شده، قرار بود نیمه اول ۱۴۰۲ تحویل مشتریان داده شود، ولی بعد یک سال تاخیر، قرار به تعیین‌تکلیف ری‌را شده است.


ری‌را آخرین روز‌های بلاتکلیفی را پشت‌سر می‌گذارد، اما درحال حاضر وضعیت شش محصول دیگر خودروسازان داخلی مشخص نیست. سایپا پاژ که دو سال قبل لقب جانشین پراید را دریافت کرد، فقط یکی از همین مدل‌هاست و کسی از سرنوشت دقیق ال ۹۰ ایرانی، دنا پلاس جوانان، شاهین پلاس، سهند و سایپا سلیک نیز خبر ندارد. 

 

سهند

سهند اولین‌بار سه سال قبل به‌عنوان محصول جدید سایپا مطرح شد. از آن زمان تا الان سهند سایپا در انواع و اقسام نمایشگاه‌های خودرو رونمایی شده و فعالان بازار آن را فیس‌لیفت ساینا می‌دانند. بعد سه سال از مطرح شدن اسم سهند توسط مدیران سایپا، مرداد سال گذشته سهند به شکل آزمایشی روی خط تولید رفت.

سهند مثل اغلب مدل‌هایی که در این سال‌ها توسط سایپا روانه بازار شده‌اند، روی پلتفرم X۲۰۰ پراید طراحی شده است. از طرفی موتور سهند سایپا ذاتا همان موتور M۱۵ معروف و قدیمی تیباست و این وسط درحد کمتر از پنج درصد قوی‌تر شده. البته از ابتدای امسال پیش‌فروش سهند استارت خورده و خبر‌هایی از دریافت پلاک ملی برای سهند به گوش می‌رسد، اما جالب اینجاست که باوجود پیش‌فروش سهند، هنوز قیمت کارخانه این محصول مشخص نیست.

 

دنا پلاس جوانان

قیمت دنا پلاس جوانان در کارخانه خرداد ۱۴۰۲ به شکل رسمی اعلام شد، اما بعد گذشت یک سال از این اتفاق هنوز خبری از عرضه به بازار به گوش نمی‌رسد. زمستان دو سال قبل خبر مجهزشدن دنا پلاس جوانان به موتور EF۷ پلاس از سوی روابط عمومی ایرانخودرو مخابره شد و قرار بود محصول جدید ایرانخودرو به لطف همین موتور، قدرت بیشتری نسبت به مدل‌های دیگر دنا پلاس داشته باشد.

عرضه دنا پلاس جوانان از سوی مدیران ایرانخودرو به بازار، تابستان امسال عنوان شده است، اما هنوز صحبتی از قیمت جدید دنا پلاس به میان نیامده و مشخص نیست محصول جدید دوستان با چه قیمتی به فهرست محصولات ایرانخودرو اضافه می‌شود.  

 

شاهین پلاس

شاهین دنده‌ای و شاهین اتومات از زمان عرضه به بازار به‌خاطر مجهزشدن به موتور M۱۵ مورد انتقاد کارشناسان بازار خودرو قرار گرفتند. موتور ۱.۵ لیتری معروف تیبا روی بدنه تقریبا هزار و ۳۰۰ کیلویی شاهین طبیعتا نتیجه قابل قبولی ندارد و خود سایپا هم با اضافه کردن موتور TU۵ به شاهین پلاس، تاحدودی به ضعف فنی این محصول اعتراف کرده است.

سایپا، خرداد ۱۴۰۱ از توافق با ایرانخودرو برای تولید شاهین پلاس با موتور TU۵ خبر داد، اما از آن زمان تا به حال فقط شاهد رونمایی شاهین پلاس در نمایشگاه‌های جورواجور خودرویی بودیم و به جز یک کاتالوگ، اثری از شاهین پلاس سایپا وجود ندارد.   

 

ال ۹۰ ایرانی

ال ۹۰ ایرانی محصول بلاتکلیف پارس‌خودرو محسوب می‌شود. نیمه دوم سال قبل قرار به تولید انبوه ال ۹۰ ایرانی در سال جاری بود، اما تا الان فقط در نمایشگاه‌هایی مثل تحول صنعت خودرو و ... از محصول پارس‌خودرو رونمایی شده است.

ال ۹۰ ایرانی تا الان با اسم‌هایی مثل کادیلا توسط وزرای صمت و نماینده‌های مجلس رونمایی شده، ولی فعلا فقط می‌دانیم قرار به استفاده از پیشرانه ME۱۶ روی ال‌۹۰ ایرانی است. فراموش نکنیم که طبق برنامه اعلام‌شده از سوی پارس خودرو، امسال باید ۴۰ هزار دستگاه ال ۹۰ ایرانی به مرحله تولید برسد و این عدد در سال‌های بعدی به ۶۰ هزار دستگاه در سال ارتقا پیدا کند.

 

سایپا پاژ

سایپا پاژ تحت‌عنوان جانشین پراید معرفی شد. همزمان با رونمایی از شاهین پلاس در فروردین سال گذشته، اسم سایپا پاژ به‌عنوان جانشین پراید روی زبان‌ها افتاد و مثل ال ۹۰ ایرانی باید امسال شاهد تولید انبوه سایپا پاژ می‌بودیم.

سایپا پاژ سال ۱۴۰۱ یک محصول اقتصادی معرفی شد و قرار به استفاده از پیشرانه سه سیلندر یک لیتری بود. مصرف سوخت ترکیبی زیر پنج لیتر بخشی از جذابیت‌های سایپا پاژ عنوان می‌شد، اما برخلاف وعده و وعیدها، هنوز خبری از سایپا پاژ در خط تولید خودروسازان ایرانی نیست.

 

سایپا سلیک

سایپا سلیک یا همان سیتروئن  C۳-XR سال ۱۴۰۱ و درحضور رضا فاطمی‌امین وزیر صمت وقت، در نمایشگاه تحول صنعت خودرو برای چندمین بار مقابل دوربین خبرنگار‌ها قرار گرفت. محصولی که در سال‌های قبل‌تر با اسم سایپا M۴۴ نیز رونمایی شده بود.

سایپا سلیک به نقل از علی تیموری مدیرعامل سابق سایپا تا ۴۵ درصد ایرانیزه شده بود و باید با همکاری خود سیتروئن روی خط تولید می‌رفت. وعده تولید سایپا سلیک اواخر ۱۴۰۲ یا حداکثر نیمه اول ۱۴۰۳ اعلام شد، اما همان داستانی که برای امثال ال ۹۰ ایرانی و سایپا پاژ و دنا پلاس جوانان پیش آمد، ورود سایپا سلیک به بازار را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها