با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، قیمت بلیت ایرلاینهای ایرانی در مسیر عراق از قیمت بلیت ایرلاینهای عراقی هم بیشتر شده است و از آنجایی که تقریبا همه پروازها به چارترکنندگان واگذار شده، عملا دولت و سازمان هواپیمایی کشوری قدرتی برای کنترل بازار ندارند.
چند هفتهای است که ایرلاینها مالک بیرقیب آسمان هستند و قیمت بلیت هواپیما را تا هر چه تیغشان ببرد، بالا میبرند. حالا، گرانفروشی ایرلاینها دامنگیر عزاداران حسینی هم شده و ایرلاینهای کشورمان باوجود بهرهمندی از سوخت تقریباً رایگان، بلیت خود را نسبت به سال قبل چند برابر افزایش دادهاند و حتی بالاتر از ایرلاین عراقی میفروشند.
بهانه شرکتهای هواپیمایی برای گران شدن بلیتهای مسیر عراق، فروش چارتری این پروازهاست و با این حساب، گناه گرانفروشی را به گردن چارترکنندگان بار میکنند؛ اما نکته قابلتأمل اینجاست که در معدود پروازهای سیستمی موجود در مسیرهای منتهی به نجف اشرف نیز بلیت آنها مستقیماً از سوی ایرلاین فروخته میشود، اگر قیمت بلیت بالاتر از پرواز چارتر نباشد، کمتر نیست.
در شرایط فعلی، نبض بازار بلیت هواپیما در مسیر عتبات عالیات را شبکه غیررسمی به دست گرفته و زائران حسینی اگر قصد سفر هوایی به عراق را دارند، حداقل باید دو برابر سال قبل پول بلیت هواپیما بدهند و البته نمیتوان برای هزینه بلیت سقف معقولی متصور بود.
بررسیهای همشهری حاکی از این است که قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران – نجف و مشهد – نجف که متقاضی بیشتری دارد، در بهترین شرایط و در پروازهای لحظه آخری تا ۷.۳ میلیون تومان فروخته میشود اما در سایر پروازها فارغ از اینکه توسط کدام ایرلاین برگزار شود، بهای بلیت تا محدود ۹ میلیون تومان و حتی بالای ۱۰ میلیون تومان افزایش مییابد.
در شرایط فعلی، بلیت رفتوبرگشت هواپیما در مسیر تهران – نجف برای زائرانی که قصد دارند تاسوعا و عاشورا در کربلا حضور داشته باشند، در دامنه ۱۸.۵ تا ۲۸ میلیون تومان فروخته میشود و همه بلیتها حتی در ایرلاین عراقی در اختیار چارترکنندگان قرار دارد.
در اربعین سال گذشته و پس از افزایش قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای منتهی به عراق، قیمت بلیت رفتوبرگشت پرواز مسیر تهران - نجف هشت میلیون تومان و در مسیر مشهد - نجف ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده بود که در سال جاری بین ۱۳۰ تا ۲۵۰ درصد بالاتر فروخته میشود.