کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تخلیه آب از برخی سدهای کشور، جنجال ساز شد


کد خبر : ۱۲۲۴۲۳چهارشنبه، ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۵:۲۵۵۲۹۲۹ بازدید

طی تقریباً 20 روز بعد سد شهید عباسپور و مسجد سلیمان از مدار خارج و تولید گتوند هم تقریباً صفر خواهد بود. این یعنی کابینه جدید ...
تخلیه آب از برخی سدهای کشور، جنجال ساز شدتخلیه آب از برخی سدهای کشور، جنجال ساز شد

رود کارون شامل ۵ سد است. کارون ۴، کارون ۳، شهید عباسپور، مسجد سلیمان و گتوند که توسط دو شرکت آب و نیرو، و آب و برق خوزستان مدیریت می‌شوند.

‏عمده انرژی برقابی کشور از این رودخانه تأمین می‌شود که معادل ۸ هزار مگاوات است.

بامداد نو به نقل از جواد امام نوشت: در حال حاضر با ⁧ خروج بی‌ضابطه آب سدها⁩ به‌طرز عجیبی روزانه ۱۲۳ هزار و ۹۷۷ مگاوات ساعت انرژی برق تولید می‌شود و به‌سرعت تراز سد‌ها پایین می‌آید.

‏با روند فعلی حداکثر تا ۲۰ روز آینده در ماه خرماپزان (مرداد) و در روز‌های تحلیف رییس‌جمهور جدید، سد‌های کارون ۴ و کارون ۳ به تراز حداقل خواهد رسید و ۳ هزار مگاوات از مدار خارج خواهد شد.

‏طی تقریباً ۲۰ روز بعد سد شهید عباسپور و مسجد سلیمان از مدار خارج و تولید گتوند هم تقریباً صفر خواهد بود. این یعنی کابینه جدید با کسری ۸ هزار مگاوات انرژی برقابی کار خود را آغاز خواهد کرد.

‏به زبان ساده، کارنامه‌سازی آقایان برای خود و بحران‌سازی و ناراضی‌تراشی برای دولت جدید در اولین روز‌های کاری در دستور کار است. تا بیش از این دیر نشده باید جلوی این روند مخرب گرفته شود.

ایسنا در پاسخ نوشت:

روز گذشته ادعایی مبنی بر تخلیه آب سدها و ایجاد کارشکنی برای تولید برق در دولت جدید مطرح شد و اظهارنظرهای کارشناسی متعددی مبنی بر اینکه چنین ادعایی واقع‌بینانه‌ نیست را به‌دنبال داشت.

در روزهایی که کشور فقط چند روز از انتخابات ریاست جمهوری را پشت گذاشته است انتشار برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسانه و سیاسی آبکی درباره «آب» در فضای مجازی بدون هیچ پشتوانه علمی و عملی خودنمایی می کند.

اخیرا فردی با انتشار مطلبی در فضای مجازی مدعی شده که "در حال حاضر با ‌ خروج بی‌ضابطه آب سدها⁩ به‌طرز عجیبی روزانه ۱۲۳ هزار و ۹۷۷ مگاوات ساعت انرژی برق تولید می‌شود و به‌ سرعت تراز سدها پایین می‌آید و طی تقریباً ۲۰ روز بعد سد شهید عباسپور و مسجد سلیمان از مدار خارج و تولید گتوند هم تقریباً صفر خواهد بود. این یعنی کابینه جدید دولت با کسری ۸ هزار مگاوات انرژی برقابی کار خود را آغاز خواهد کرد".

اینکه گفته می شود آب موجود سدهای کشور برای تامین انرژی برق آبی خالی می شود از زوایای مختلف قابل بحث و بررسی است، کاهش ورودی مخازن سدها به دلیل کاهش بارندگی‌ها و افزایش بی سابقه دمای هوا و در ادامه نیاز بیشتر برای تامین برق مورد نیاز همه و همه به خودی خود می تواند با کاهش میزان حجم موجود آب سدهای کشور همراه شود اما با همه این شرایط  به دنبال مدیریت صحیح و کارای وزارت نیرو حجم خروجی سدهای کشور مدیریت شد و در شرایط نرمال قرار دارد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تداوم پدیده النینو و روند خشکسالی که با کاهش آورد رودخانه ها و حجم ورودی به سدهای کشور همراه است، مدیریت دقیق و محاسبه شده میزان خروجی سدها را در کنار سایر راهکارهای مدیریتی منابع آب کشور را می طلبید که این مهم طی سه سال اخیر با وجود کاهش محسوس بارندگی ها به خوبی صورت گرفته است.

تغییرات آب و هوایی ناشی از گرم شدن کره زمین را می‌توان تغییر اقلیم تعریف کرد که مساله‌ای متفاوت از خشکسالی است؛ بخشی از عوامل گرمایش زمین مانند انتشار گاز متان طبیعی است و برخی دیگر مانند انتشار گاز دی‌اکسید کربن بیشتر منشاء انسانی دارد. انتشار این گازها موجب می‌شود اطراف کره زمین با هاله‌ای از گاز (مانند گلخانه) احاطه شود و با بروز اختلال تبادل هوا، به جای اینکه گرما در یک مرحله از زمین خارج شود، در چند مرحله خارج شود.

همین گرما با افزایش مصرف و نیز افزایش تبخیر آب همراه می‌شود؛ همچنین الگوی بارندگی‌ها تغییر می‌کند و این الگو معمولا از برف به باران تبدیل می‌شود؛ در همین راستا آب شدن یخ‌های قطبی بر اثر گرم شدن به شدت در اکوسیستم تاثیر می‌گذارد.

بنا بر این گزارش، تغییرات اقلیمی تنها بارندگی‌ها را بیشتر می‌کند و تغییری در میزان منابع آبی کلی در کره زمین ندارد با این تفاوت که در برخی از مناطق بارندگی‌ها بیشتر و در برخی کمتر می‌شود، به طور کلی نیز الگو به این گونه است که معمولا بارندگی‌ها در مناطق پربارش بیشتر و در مناطق کم بارش، کمتر می‌شود.

به گفته کارشناسان نخستین اثر آن در بخش آب این است که رژیم بارندگی‌ها تغییر می‌کند به این معنا که برف به بارش تبدیل و پیرو این امر تغذیه چشمه‌ها در ارتفاعات دچار اختلال شده و به همین دلیل دبی پایه‌های روخانه‌ها کم‌تر می‌شود و در برخی مواقع مشاهده می‌شود که مرگ رودخانه رخ می‌دهد. در ایران به طور خاص تغییرات اقلیمی با تداوم خشکسالی‌ها و در مقابل در برخی از مناطق با ظهور سیلاب‌های سنگین همراه می‌شود.

در همین راستا علی اکبر محرابیان- وزیر نیرو تاکید می‌کند: ایران اقدامات متعددی را برای مقابله با تهدیدات اقلیمی انجام داده است که از جمله آن‌ها ایفای نقش فعال در هم افزایی کشورها به منظور مقابله با گرد و غبار در منطقه است.

وی افزود: «تغییر اقلیم» به عنوان یکی از بحران‌های عمده در دنیای امروز موجب افزایش وقایع حدی و شدید آب‌وهوایی در سطح جهان و به خصوص در خاورمیانه شده و در نتیجه امنیت غذایی و آبی، سلامت و حیات نسل بشر را دچار مخاطره جدی کرده است. ظهور مفاهیمی نظیر «مسئولیت مشترک، اما متفاوت» در ادبیات جهانی و تثبیت آن به عنوان یک «تعهد همگانی در برابر جامعه جهانی» گامی مهم و رو به پیشرفت بوده و پیگیری جدی آن تا حصول نتیجه مورد تاکید است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

سایت شب

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها

بستن
سایت شب