کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چه کسانی وزرای رئيس جمهور جدید خواهند شد؟


کد خبر : ۱۲۲۲۹۵یکشنبه، ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵:۱۳۳۰۱۴۲ بازدید

با پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری، حالا گمانه‌زنی‌ها در خصوص کابینه احتمالی او آغاز شده و بسیاری منتظرند تا با وزرای ...
چه کسانی وزرای رئيس جمهور جدید خواهند شد؟چه کسانی وزرای رئيس جمهور جدید خواهند شد؟

با پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری، حالا گمانه‌زنی‌ها در خصوص کابینه احتمالی او آغاز شده و بسیاری منتظرند تا با وزرای دولت جدید آشنا شوند.

بر اساس اصل نانوشته و رایج، روسای جمهور دست‌کم گزینه‌های خود برای 4 وزارتخانه اطلاعات، دفاع، امور خارجه و کشور را با رهبر معظم انقلاب مطرح می‌کند و پس از تایید ایشان آنها را در فهرست نهایی خود قرار می‌دهد.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در گفتگویی در این خصوص می‌گوید: «به هر حال این عرف، برای انتخاب وزیر دو سه تا از وزارتخانه هاست و صرف یک هماهنگی با رهبری است. آن هم وزارتخانه هایی که نوع امور آنها فراقوه ای است مثل وزارت دفاع، وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات. اینها وزارتخانه هایی هستند که برحسب عرفی که شکل گرفته است برای انتخاب آنها با رهبری یک هماهنگی و مشورتی صورت می گیرد.»

مسعود پزشکیان در جریان تبلیغات انتخاباتی خود خود را فردی غیرحزبی معرفی کرده که با همه جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا کار می‌کند. او به ویژه در دو مناظره آخر با سعید جلیلی در دور دوم در پاسخ به اظهارات او که پزشکیان را دولت سوم روحانی می‌خواند بارها تاکید کرد که طرح چنین مسائلی تهمت است و او دولت دوم یا سوم هیچ‌کس نیست. او همچنین به خاطره حضورش در دولت محمد خاتمی اشاره کرده و تاکید می‌کرد که در آن زمان هم عضوی از حزب مشارکت یا کارگزاران نبوده اما به دلیل عملکردش رئيس جمهور وقت تصمیم گرفته که پزشکیان را به عنوان وزیر بهداشت معرفی کند.

در نتیجه اگر پزشکیان بخواهد به این حرف‌های خود پایبند باشد می‌توان انتظار داشت که کابینه او تا اندازه‌ای مانند کابینه حسن روحانی چند حزبی باشد و افراد از جریان‌های مختلف سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا در آنجا نقش داشته باشند.

پزشکیان همچنین در آخرین مناظره‌های انتخاباتی خود چندین بار تکرار کرد که حتی افرادی از دولت ابراهیم رئيسی هم در ستاد پزشکیان با او همکاری دارند. پزشکیان البته جزئيات چندانی در این خصوص ارائه نکرد اما اگر قرار باشد او به آن شعارها عمل کند، ممکن است دست‌کم یک فرد را از این کابینه در دولت هم داشته باشد. برخی از ناظران سیاسی از عزت‌الله ضرغامی و کیومرث هاشمی که در میراث فرهنگی و ورزش فعالیت می‌کردند به عنوان دو گزینه محتمل در این زمینه یاد می‌کنند.

پزشکیان همچنین در جریان تبلیغات انتخاباتی از نبود سیاست‌مداران و مدیران اهل سنت و کرد هم انتقاد کرد. او در میزگرد فرهنگی خود در تلویزیون تاکید داشت که یک فرد اهل سنت نمی‌تواند در ایران به مقام‌هایی چون وزارت برسد و بخشی از نارضایتی آنها از همین احساس تبعیض حاصل می‌شود. مشخص نیست که او قصد دارد به این وعده خود عمل کند یا خیر اما اگر چنین باشد می‌توان انتظار داشت که دست‌کم یک کرد یا بلوچ یا ترکمن اهل سنت در کابینه او حضور داشته باشد.

یکی دیگر از مسائلی که پزشکیان در کمپین انتخاباتی خود بر آن تاکید داشت لزوم حمایت بیشتر از زنان و دفاع از آنها در مقابل اقداماتی که امنیت و آرامش روانی آنها را خطر انداخته، است. او همچنین افزوده بود که زنان در جامعه ایران به حق خود نمی‌رسند و باید بیشتر برای حضور آنها در جامعه فضاسازی کرد. در چنین صورتی ممکن است او پس از محمود احمدی نژاد دومین رئيس جمهور باشد که در کابینه خود وزیر زن معرفی می کند.. هرچند با توجه به ویژگی‌های محافظه‌کارانه مجلس، ممکن است کار در این زمینه برای او دشوار باشد.

همچنین دو نفری که در کمپین انتخاباتی او نقش پررنگی داشتند محمدجواد ظریف و آذری جهرمی بودند. دو نفری که در کابینه حسن روحانی هم بسیار مورد حمله اصولگرایان قرار می‌گرفتند و در طول چند هفته اخیر هم به صورت تمام وقت در کنار پزشکیان حضور داشتند و تلاش می‌کردند که مردم را برای شرکت در انتخابات راضی کنند. در روزهای پایانی هم علی طیب نیا که از او به عنوان «فرمانده اقتصادی» تیم مسعود پزشکیان یاد می‌شد هم به این جمع افزوده شد.

طیب‌نیا که در برخی از گمانه‌زنی‌ها از او به عنوان گزینه معاون اولی رئیس جمهور یاد می‌شود به همراه جواد ظریف و آذری جهرمی از دیگر کسانی هستند که حضور آنها در کابینه آتی مسعود پزشکیان محتمل است.

هرچند تا همین حالا هم فهرست‌های فراوانی از گزینه‌های احتمالی کابینه پزشکیان منتشر شده اما دست‌کم فعلا نمی‌توان به چیزی فراتر از این تاکید کرد و باید منتظر ماند و دید در نهایت رایزنی‌ها برای انتخاب اعضای کابینه به کجا خواهد رسدید. کابینه‌ای که مسیر دشواری برای گرفتن رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی که بخش قابل توجهی از آنها نمایندگان جبهه پایداری و حامیان سعید جلیلی هستند، وجود دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

سایت شب

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها

بستن
سایت شب