در سال های اخیر پیرامون خودروهای چینی موجود در بازار حواشی زیادی مطرح بوده است اما در پی افزایش شدید نرخ ارز و کاهش کیفیت خودروهای تولید داخل در یکی دو سال اخیر،مشتریان نیز ناچارا به خودروهای چینی روی خوش نشان دادند و خواسته و ناخواسته از برخی کاستی ها و نقاط ضعف این خودروها چشم پوشی کردند.با این حال برخی مشکلات در این خودروها وجود دارد که کمتر خریداری از وجود آن ها خبر داشته و بعضا در بلند مدت نیز مشکل ساز می شود.
در ادامه این مقاله قصد داریم تا به برخی از مهمترین این موارد بپردازیم.
1- ضعف ایمنی MVM 110 (چری QQ)
ایمنی مسئله کم اهمیتی نیست و با توجه به آمار بسیار بالای تلفات رانندگی در ایران صادر شدن مجوز تولید یا مونتاژ یک خودرو با شرایط ایمنی نامطلوب بسیار تاسف آور و مایوس کننده به نظر می رسد. تاکنون بارها در مورد ایمنی بسیار ضعیف چری QQ صحبت شده اما کوچکترین تغییری از نظر لغو مجوز تولید یا ایمن سازی آن از طرف شرکت عرضه کننده صورت نگرفته است.شاید تصور کنید که استفاده از این خودرو برای تردد شهری چندان هم خطرناک نیست اما باید گفت با توجه به حضور خودروهایی مانند نیسان وانت در مسیرهای شهری و وجود انواع بزرگ راه ها و اتوبان ها در کلان شهر های کشورمان،حتی استفاده شهری از خودروهای نا ایمن نیز منطقی به نظر نمی رسد و با مخاطرات بسیاری همراه است.
2- ضعف دیسک و صفحه کلاچ MVM 315 (چری فالوین)
چری فالوین از یک پیشرانه 1.5 لیتری با قدرت اسمی 115 اسب بخار بهره می برد اما این خودرو به خصوص در نمونه اولیه با مشکل شایع و فراگیر داغ کردن صفحه کلاچ مواجه بود که گریبان بسیاری از مالکین را در طی مسیرهای سربالایی و پر ترافیک می گرفت، به شکل دقیق مشخص نیست که در نمونه فیس لیفت شده این خودرو که هم اکنون عرضه می شود، مشکل ضعف کیفیتی صفحه کلاچ حل و فصل شده است یا خیر.
3- زاویه چرخ لیفان X60
لیفان X60 در میان خودروهای چینی موفق در بازار جایگاه مستحکمی دارد، اما پس از بروز برخی مشکلات فنی در لیفان 520 که به تدریج توسط شرکت مونتاژ کننده حل شد و رفع مشکل لیفان 620 با مسئله خنک کاری نامناسب که از ابعاد کوچک رادیاتور ناشی می شد،برگ جدیدی در تاریخچه کوتاه خودروهای لیفان در کشورمان رقم خودرو رقم خورد. لیفان X60 به عنوان سومین مدل این خودروساز با مسائل تازه ای به بازار قدم گذاشت.ضعف مجموعه کلاچ و دیسک صفحه در این مدل نیز محسوس است که به خصوص در گذر از مسیر هایی با شیب مثبت زیاد،می تواند برای مالکین مشکل ساز شود اما ایراد شایع تر لیفان X60 کمبر منفی بسیار چشمگیر بر روی چرخ های عقب است که حتی به چشم افراد غیر فنی نیز به وضوح دیده می شود.
ظاهرا این مورد همچون ایراد مربوط به دیسک و صفحه در فراخوان هایی توسط شرکت عرضه کننده رفع می شود اما بازهم نمونه هایی از این خودرو وجود دارند که در اثر این کمبر منفی دچار خوردگی شدید لبه های داخلی تایرهای عقب می شوند.این مسئله در صورت استفاده از تایر عریض و پهن تشدید شده و ممکن است به تماس چرخ با لوله انتقال بنزین منجر شود و شرایط خطرناکی را رقم بزند.از این رو لازم است که مالکین این خودرو نسبت به زاویه چرخ های عقب حساس بوده و با مراجعه به تعمیرگاه و نمایندگی نسبت به تنظیم آن ها اقدام نمایند.
4- انحراف به راست جیلی EC7
این مدل از جیلی یکی از ایمن ترین خودروهای نسبتا ارزان قیمت راه یافته به کشورمان در چند سال اخیر محسوب می شود که موفق به کسب چهار ستاره ایمنی از مرکز تست تصادف اروپایی شده است اما برخی نمونه های این خودرو با مشکل عجیبی روبرو هستند که باید آن را به معنای ساده کلمه انحراف به راست در سرعت های بالا توصیف کرد که ظاهرا منجر به حوادثی هم شده است،عجیب است که علیرغم گذشت نزدیک به دوسال از عرضه این خودرو، راهکار جامعی برای رفع این مشکل ارائه نشده است و برخی مالکین که با این مشکل مواجه اند در راستای حل مسئله ناچار به مراجعه به مکانیک های متفرقه شده اند.
5 – ایراد ترمز JAC J5 اتوماتیک
J5 یکی از زیباترین خودروهای 60 میلیون تومانی در بازار کشورمان است.این مدل به لطف طراحی ظاهری خوب و بهره مندی از پیشرانه مهندسی شده توسط میتسوبیشی، فروش بالایی را هم در یکی دوسال اخیر تجربه کرده است اما ایراد عجیبی در سیستم ترمز این خودرو وجود دارد که تا چند ثانیه پس از روشن کردن خودرو در صبحگاه عملکرد مطلوبی را از خود نشان نمی دهد و ظاهرا این مشکل منجر به بروز چند حادثه جزئی نیز شده است،البته شرکت عرضه کننده با انجام فراخوان برای رفع این مشکل دست به کار شده است اما بسیاری مالکین J5 که تاکنون برای انجام فراخوان مراجعه نکرده اند و هنوز با این مسئله دست به گریبان هستند.