کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چگونه شرکت انویدیا به قدرت رسید؟


کد خبر : ۱۲۱۸۵۰یکشنبه، ۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰:۵۳۸۶۱ بازدید

سرمایه‌گذاری زودهنگام این شرکت روی هوش مصنوعی بود که آن را به اوج رساند و در چت‌جی‌پی‌تی نیز از فناوری انویدیا استفاده ...
چگونه شرکت انویدیا به قدرت رسید؟چگونه شرکت انویدیا به قدرت رسید؟

هر نام بزرگ در حوزه فناوری را در نظر بگیرید از گوگل و آمازون گرفته تا تسلا و چت‌جی‌پی‌تی‌‌ــ احتمالا به‌نوعی با انویدیا (Nvidia) ارتباط دارند.

به گزارش ایران جیب از اسکای نیوز، این شرکت که تراشه‌های رایانه‌ای تولید می‌کند پس از مایکروسافت، دومین شرکت عمومی ارزشمند جهان است.

انویدیا اکنون بیش از ۳.۳ تریلیون دلار ارزش دارد و قیمت سهام آن از اولین بار که در سال ۱۹۹۹ در بازار سهام آمریکا معامله شد حدود ۶۰۰ هزار درصد افزایش یافته است؛ یعنی اگر آن زمان ۱۰ هزار دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده بودید، ارزش سهامتان اکنون بیش از ۵۹ میلیون دلار بود.

به گزارش فوربز، ثروت خالص جنسن هوانگ، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل انویدیا، نیز به رقم هنگفت ۱۱۹ میلیارد دلار رسیده است.

اما این اتفاق چگونه رخ داد و انویدیا به این جایگاه رسید؟ اسکای نیوز در گزارشی به این سوال پاسخ می‌دهد.

دیدار سه دوست در رستوران

انویدیا در سال ۱۹۹۳ شکل گرفت، وقتی هوانگ با دو دوستش‌ــ که همگی فارغ‌التحصیل رشته مهندسی بودند‌ــ در رستورانی در کالیفرنیا دور هم جمع شدند.

هوانگ در دوره نوجوانی، پس از آنکه همراه خانواده‌اش از تایوان به آمریکا مهاجرت کرد، در شعبه یک فروشگاه زنجیره‌ای کار می‌کرد.

تمرکز اولیه این سه نفر روی بازی‌های ویدیویی بود و می‌خواستند یک تراشه رایانه‌ای درست کنند تا کمک کند رایانه‌ها گرافیک‌های سه‌بعدی «واقعی» نمایش بدهند.

به گفته هوانگ ۶۱ ساله، آن رستوران ۲۴ ساعته محل ملاقات ایده‌آلی بود زیرا «هرقدر می‌خواستید می‌توانستید قهوه بنوشید و کسی بیرونتان نمی‌کرد».

در این دیدار هوانگ و دوستانش، کریس مالاکوسکی و کرتیس پریم، ترغیب شدند تا از آپارتمانی در فریمونت در کالیفرنیا کار خود را آغاز کنند.

آن‌ها با ترکیب NVــ مخفف نسخه بعدی (Next Version)‌ــ با «انویدیا» که کلمه لاتین به‌معنای حسادت است، نام انویدیا (Nvidia) را ابداع کردند.

این سه دوست امیدوار بودند سرعت رایانش را تا حدی افزایش دهند که رقبایشان با حسرت نگاهشان کنند‌ــ همین ذهنیت الهام‌بخش نشان این شرکت نیز بود، که چشمی سبز و حسود را ترسیم کرده است.

تراشه‌های هوشمند

در دهه ۱۹۹۰، بازار تراشه‌های رایانه‌ای تحت سلطه شرکت‌هایی مانند اینتل بود که تولیدکننده اصلی واحدهای پردازش مرکزی (سی‌پی‌یو) است.

انویدیا در عوض روی واحدهای پردازش گرافیکی (جی‌پی‌یو) تمرکز کرد که عنصری مهم در بازی‌های رایانه‌‌ای است. این شرکت در تحول حوزه سرگرمی‌ الکترونیک شهرتی به هم زد و سهامش در سال ۱۹۹۹ عرضه شد.

این شرکت در سال ۲۰۰۰ به تامین‌کننده انحصاری گرافیک اولین کنسول بازی اکس‌باکس مایکروسافت تبدیل شد. اما طولی نکشید که مشخص شد جی‌پی‌یوهای این شرکت می‌تواند در حوزه خارج از بازی‌های رایانه‌ای نیز مفید باشد.

شرط‌بندی هوشمندانه

مهندسان دریافتند که تراشه‌های انویدیا قادرند محاسباتی را انجام دهند که سی‌پی‌یوهای معمولی قادر نیستند، و آن‌ها را از لحاظ مصرف انرژی و انجام کارهای محاسباتی پیچیده کارآمدتر می‌کرد.

بنابراین، انویدیا در اواسط دهه ۲۰۰۰ بازاریابی محصولاتش در سایر شرکت‌های فناوری را آغاز کرد، و بعد در دهه ۲۰۱۰، شاخه‌‌های فعالیتش را با سرمایه‌گذاری سنگین در حوزه هوش مصنوعی گسترش داد.

یک نمونه شرکت‌های خودروسازی است، که طولی نکشید برای نر‌م‌افزارهای کمک‌ راننده سراغ انویدیا رفتند و اکنون سخت‌افزار انویدیا در تمام خودروهای تسلا وجود دارد.

با وجود این، شرط‌بندی زودهنگام انویدیا روی هوش مصنوعی، مانند توسعه ویژگی‌های یادگیری ماشینی در محصولاتش، بود که این شرکت را به اوج رساند.

برایان کاتانزارو، که کار روی هوش مصنوعی را وقتی آغاز کرد که در سال ۲۰۰۸ به انویدیا پیوست، به ان‌بی‌سی نیوز گفت: «به‌مدت ۱۰ سال، وال‌استریت از انویدیا می‌پرسید چرا این سرمایه‌گذاری را می‌کنید؟ هیچ‌کس از آن استفاده نمی‌کند.»

از میلیاردها تا تریلیون‌ها

صدالبته که سفر این شرکت به صدر بازار سهام بدون دست‌انداز نبوده است. این شرکت در سال ۲۰۱۰ تلاشی ناموفق برای ورود به بازار گوشی‌های هوشمند داشت.

اما به‌تدریج شرکت‌ها سراغ هوش مصنوعی رفتند و سرمایه‌گذاری انویدیا شروع به ثمردهی کرد. یکی از شرکت‌هایی که از فناوری انویدیا استفاده کرد چت‌جی‌پی‌تی بود، که طولی نکشید سایرین هم به دنبالش راه افتادند.

امروز به نظر می‌رسد که هر شرکت بزرگی در سیلیکون ولی، از جمله آمازون، گوگل، متا و مایکروسافت، از تراشه‌های انویدیا استفاده می‌کند و برآورد می‌شود که که این شرکت بیش از ۸۰ درصد بازار فناوری مورد استفاده در سیستم‌های هوش مصنوعی را در اختیار دارد.

موفقیت انویدیا در ماه‌های اخیر سرعت گرفته است و ارزش بازار آن در فوریه به ۲ تریلیون دلار رسید و با پیشی گرفتن از اپل، در جایگاه دوم ایستاد.

در حال حاضر، تقاضا برای محصولات انویدیا از عرضه پیشی گرفته است، اما احتمالا رقابتی تنگاتنگ با شرکت‌هایی خواهد داشت که در ماه‌ها و سال‌های آینده سرمایه‌گذاری‌های سنگین در حوزه هوش مصنوعی خواهند کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

سایت شب

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها

بستن
سایت شب