سفر ناگهانی هفته گذشته ایلان ماسک به پکن و تصمیمهایی که او در چند هفته گذشته اعلام کرده به گمانهزنیهای زیادی درباره آینده تسلا دامن زده است.
ماسک میگوید این تصمیمها برای تغییر استراتژی شرکت و تمرکز بر توسعه هوش مصنوعی و ساخت سیستم خودران است. اما منتقدان این میلیاردر آمریکایی میگویند که حرفهای او برای منحرف کردن افکار عمومی از شکستی است که تسلا در بازار خورده است.
ایلان ماسک هفته گذشته در سفری از پیش اعلام نشده به پکن رفت و از جمله با لی چیانگ، نخست وزیر چین دیدار کرد. گفته میشود او در این سفر درباره ارائه نسخه پیشرفتهتری از سیستم خودران تسلا در چین با مقامهای این کشور گفتگو کرد. همچنین گفته میشود تسلا با شرکت بایدو، بزرگترین موتور جستجو در چین به توافق رسیده تا اطلاعات و نقشههای این شرکت را در محصولاتش استفاده کند.
دولت چین اجازه نمیدهد تسلا اطلاعات جمعآوری شده از ماشینهایش را از کشور خارج کند که این باعث میشود تسلا نتواند سیستم خودران خود را به طور کامل به رانندگان چینی ارائه دهد. در صورتی که مذاکرات تسلا با مقامهای چینی به نتیجه برسد، این شرکت میتواند با ارائه کامل سیستم خودران با خودروسازان چینی رقابت کند.
ایلان ماسک سالها است که درباره اهمیت سیستم خودران صحبت میکند و معتقد است این سیستم آینده صنعت خودرو را تعیین میکند. او ماه گذشته در پستی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) بقیه فنآوریها در صنعت خودرو را به تلاشی برای بهتر کردن درشکه تشبیه کرد و نوشت قمارش روی سیستم خودران تصمیمی درست است.
تسلا در بازار ماشینهای الکتریکی درگیر رقابتی شدید با خودروسازان مخصوصا در چین است. فروش این شرکت با وجود تخفیف زیاد در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ بیست درصد از سه ماه آخر سال ۲۰۲۳ کمتر بود. این کاهش فروش با کم شدن تقاضا برای ماشینهای الکتریکی در جهان همراه شده و باعث شده خودروسازان سرعت سرمایهگذاری در ساخت محصولات الکتریکی را کاهش دهند.
ماسک همزمان با اعلام فروش سه ماه اول امسال در گفتگو با سرمایهگذاران گفت که میخواهد تسلا یک شرکت «هوش مصنوعی و رباتسازی» باشد و هرکس به موفقیت این شرکت در ساخت سیستم کاملا خودران اعتقاد ندارد نباید در تسلا سرمایهگذاری کند.
در تصویری که تسلا در گزارش مالی سه ماه اول سال میلادی منتشر کرد، اولویت اول در اکوسیستم کارخانه به ربات انساننمای تسلا داده شده و خودرو در کنار چیپ کامپیوتر و سرویس تاکسیرانی و باتریهای خورشیدی در اولویتهای بعدی است.
تسلا همزمان به شدت در حال کاهش هزینهها است. خبرگزاری رویترز گزارش داده که این شرکت از ساخت یک مدل ارزان منصرف شده و سرمایهگذاری در ساخت پرسهایی که تولید خودرو را متحول میکرد را هم متوقف کرده است. تسلا همچنین ده درصد از نیروی کارش را اخراج کرده و درباره ساخت کارخانه در هند و مکزیک هم تردیدهایی مطرح شده است.
سلا همزمان وعده داده که محصولات ارزانتری را با امکانات موجود به بازار عرضه خواهد کرد و قول داده در ماه اوت جزییات بیشتری از برنامههای آیندهاش از جمله ربوتاکسی را اعلام کند که باعث اطمینان سرمایهگذاران خواهد شد. ربوتاکسی ترکیبی از دو کلمه ربات و تاکسی و نامی است که تسلا به تاکسیهای خودرانش داده است.
منتقدان آقای ماسک به ایدههای بلندپروازانه او بدبیناند و میگویند تصمیمهایش چیزی بیشتر از واکنش به وضعیت بد شرکت نیست. به گفته آنها تسلا مانند هر خودروساز دیگر در شرایطی است که ناچار شده از هزینههایش کم کند و حتی اگر تسلا به یک شرکت هوش مصنوعی تبدیل شود مجبور است با شرکتهایی نظیر مایکروسافت، گوگل، فیسبوک و اپل رقابت کند که در این زمینه از تسلا بسیار قویتر هستند.