در رویدادی که روز چهارشنبه 25 بهمن ماه 1402 توسط شرکت دانا پرداز با عنوان "رویداد بر مدار دانایی" در هتل اسپیناس پالاس با حضور بیش از 250 نفر از مدیران عامل، فروش و بازاریابی شرکت ها و استارت آپ های کشور برگزار شد و این جمع از فعالان حوزه بازاریابی و اکوسیستم استارتاپی به بررسی چالشهای سال ۱۴۰۳ پرداختند.
پنل گفتگوی این رویداد با محوریت اصلی بررسی مشکلات و چالشهای اکوسیستم استارتاپی با حضور حسن سیرانی، مدیر عامل ماتی لوس، پشوتن پورپزشک، همبنیانگذار و مدیر عامل پادرو، مهدیار خرامان، مدیر عامل و موسس لیمومی، و مانوئل اوهانجانیانس، همبنیانگذار و مدیر عامل ایسمینار برگزار شد.
پنلیستهای رویداد بر مدار دانایی که همگی از فعالین باسابقه اکوسیستم استارتاپی بودند، از تجارب فروش و چالشهای زیادی که در این سالها با آن روبرو بودند، گفتند.
مهدیار خرامان، مدیر عامل لیمومی، از اهمیت و قابلیت اثرگذاری بالای بازاریابی محتوایی بر رشد و شکوفایی کسب و کارهای آنلاین گفت و توضیح داد: "تاثیرگذاری و قدرت شبکههای اجتماعی برای کسب وکارهای آنلاین مانند گذشته نیست، یکی از مهمترین علل آن فیلترینگ است. میزان ترافیکی که قبل از فیلترینگ برای آن هزینه میکردیم، پس از فیلترینگ به نصف و حتی کمتر رسیده، اما هزینه دو یا سه برابر شده است."
پورپزشک، مدیرعامل پادرو، درباره آینده اکوسیستم استارتاپی کشور گفت: "اکوسیستم استارتاپی اکنون به شدت سردرگم است، آینده مشخصی برای کسب وکارها قابل تصور نیست و این نهایتا اشتیاق سرمایهگذاران را برای ورود به بازارهای جدید کاهش میدهد. سرمایهگذار تنها بر مبنای سودآوری، درآمد یا بازدهی مالی کنار یک کسب و کار نمیایستد! نقطه مهمی از تصمیمگیری در این سرمایهگذاریها، سرمایهگذاری روی تیم اجرایی است."
او همچنین افزود: "در واقع یکی از داراییهای اصلی که توسط سرمایهگذار به آن توجه میشود، تیم کارآفرین و مجموعه اجرایی است. هر اقدامی که منجر به آسیب به تیم اجرایی شود، سرمایهگذاران اکوسیستم استارتاپی را با تردید مواجه میکند."
حسن سیرانی: "سال ۱۴۰۳ سال ابهام است." حسن سیرانی سال ۱۴۰۳ را سال ابهام خواند و بیان داشت که کسب وکارها باید بسیار با احتیاط عمل کنند.
در ادامه رویداد بر مدار دانایی، پشوتن پورپزشک توضیح داد: "در سال گذشته تصور داشتیم که سال ۱۴۰۲ سال بسیار سختی خواهد بود؛ ولی حقیقت امر این است که ۱۴۰۲ تمرینی برای سال ۱۴۰۳ بوده است و تاکید کرد که باید مراقب بود تا خطاهای تکراری در کسب و کارها رخ ندهد."
مهدیار خرامان با اشاره به افزایش قیمت کانالهای فروش، افزود: "من فکر میکنم چارهای نداریم که ما فعالین کسب و کارها، با همکاری یکدیگر به بیزینس خود ادامه دهیم. بنابراین با این تعریف، سال ۱۴۰۳ سال B2B خواهد بود." به معنای اینکه ما باید هر آنچه داریم را با هم به اشتراک بگذاریم تا بتوانیم در این صحرا دوام بیاوریم.
برای کسب اطلاعات بیشتر از این رویداد روی لینک کلیک کنید.