فولکسواگن در نمایشگاه خودروی پکن از کانپستی رونمایی کرد که میگوید مناسب با سلیقه مشتریان چینی طراحی شده و الهام بخش مدلهای جدیدی است که برای جوانان تولید خواهد شد.
کانسپت ID. Code یک شاسیبلند اسپرت است که چهرهای متفاوت با مدلهای کنونی کارخانه دارد. آندراس مینت، مدیر طراحی فولکسواگن میگوید در طراحی این ظاهر جدید میخواسته ماشین در عین دوستانه بودن حسی عضلانی و اسپرت داشته باشد.
چراغهای جلوی ماشین در نواری باریک و نورانی قرار گرفته و مجموعهای از لامپهای کوچک است که فرمهای مختلفی را نمایش میدهد. مثلا با نزدیک شدن راننده به ماشین چراغ فرمی شبیه چشم انسان میگیرد و چشمک میزند.
برای راننده یک دستیار مجازی ساخته شده که تصویرش روی پنجره جلو نمایش داده میشود و اطلاعاتی نظیر میزان شارژ، وضعیت هوا و قرارهای راننده را پیش از سوار شدن به او اطلاع میدهد. ساخت این آواتار واکنشی به رقیبان چینی فولکسواگن و علاقه زیاد مشتریان چینی به فنآوریهای جدید از جمله دادن دستورهای صوتی برای کنترل ماشین است.
اتاق کانسپت جدید فولکسواگن با الهام از خانه طراحی شده است. فولکسواگن میگوید ماشین بعد از خانه و محل کار، سومین فضایی است که مردم در آن زندگی میکنند و با خودران شدن ماشینها باید بتوانند خود را سرگرم کنند یا با یکدیگر گفتگو کنند.
کانسپت آیدی کد قدم اول در برنامه تازه فولکسواگن برای حفظ موقعیتش در بازار چین است. این شرکت سالها پرفروشترین خودروساز در چین بود، اما اواخر سال ۲۰۲۲ کارخانه چینی BYD جایش را گرفت.
سهم فولکسواگن از بازار چین در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۹ درصد بود، اما حالا به ۱۴ و نیم درصد کاهش یافته است. اولیور بلوم، مدیر گروه خودروسازی فولکسواگن به تازگی گفته این شرکت در حال حاضر امکان پس گرفتن مقام اول را در چین ندارد.
برنامه فولکسواگن این است که سهمش از بازار چین را تا سال ۲۰۳۰ به ۱۵ درصد برساند. این سهم به فولکسواگن اجازه میدهد سالانه حدود چهار میلیون دستگاه ماشین در این کشور بفروشد.