کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تغییر الگوی خرید میوه در ایران


کد خبر : ۱۱۶۴۰۵شنبه، ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵:۳۰۱۰۵۳۳ بازدید

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: الگوی خرید مردم برای میوه تغییر کرده و دیگر مانند گذشته میوه را به صورت انبوه نمی‌خرند و ...
تغییر الگوی خرید میوه در ایرانتغییر الگوی خرید میوه در ایران

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: الگوی خرید مردم برای میوه تغییر کرده و دیگر مانند گذشته میوه را به صورت انبوه نمی‌خرند و گزیده‌تر خرید می‌کنند.

به گزارش ایران جیب از ایلنا، اسدالله کارگر از مازاد عرضه انواع میوه فصل نسبت به تقاضای آن خبر داد و افزود: این مازاد ثباتی را در بازار میوه و تره بار تهران رقم زده اما در همین حال به کاهش سوددهی این صنف و گلایه‌مندی آنها انجامیده است.

وی در ادامه از ثبات بازار گوجه فرنگی و جبران کمبود عرضه‌ای که در هفته‌های پیش اتفاق افتاده بود گفت و اضافه کرد: به دلیل گرمای هوا تولید این محصول در حوالی تهران نیز ادامه دارد. هم اکنون آخرین قیمت کشف‌شده برای انواع گوجه فرنگی بوته‌‌رس بر حسب کیفیت ۱۵۰۰۰، ۲۵۰۰۰ و ۳۰۰۰۰ تومان است. گوجه فرنگی گلخانه‌ای نیز ۳۰۰۰۰، ۳۵۰۰۰ و ۵۰۰۰۰ تومان قیمت دارد.

کارگر در تشریح آخرین قیمت عمده‌فروشی کشف شده برای دیگر محصولات کشاورزی پرمصرف در میدان میوه و تره‌بار تهران توضیح داد: کف قیمت موز اکوادور ۷۵۰۰۰ تومان و سقف آن ۸۰۰۰۰ تومان است. نوع ممتاز این کالا نیز ۸۵۰۰۰ تومان قیمت دارد.

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران ادامه داد: کف قیمت کیوی ۲۰۰۰۰ تومان و سقف آن ۳۵۰۰۰ تومان و قیمت کیوی ممتاز ۵۰۰۰۰ تومان است. پرتقال تامسون نیز به ترتیبی که برای گونه‌های پیشین ذکر شد، ۱۰۰۰۰ تومان، ۱۵۰۰۰ تومان و ۳۵۰۰۰ تومان قیمت دارد. انار ساوه هم ۱۰۰۰۰، ۳۰۰۰۰ و ۵۰۰۰۰ تومان قیمت دارد.

در حالی که براساس آمار سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد، ایران در تولید ۲۲ محصول کشاورزی که عمدتا محصولات باغی است، مقام اول تا دهم دنیا را به خود اختصاص داده است، قیمت میوه در کشور بالا است و مطابق عرضه و تقاضا پیش نمی‌رود.

براساس آمار سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد ایران در تولید ۲۲ محصول مقام اول تا دهم را به خود اختصاص داده که عمده اینها محصولات باغی است و این در شرایطی است که میزان بارندگی در ایران، یک سوم و میزان تبخیر سه برابر متوسط جهانی است.

بر اساس آمار فائو ایران سال گذشته ۸ میلیون و ۵۰۲ هزار تن محصول کشاورزی و مواد غذایی به ارزش ۵ میلیارد و ۲۵۸ میلیون دلار به دیگر کشورها صادر کرد که بخش عظیمی از این صادرات روانه کشورهای همسایه از جمله عراق، چین، افغانستان، پاکستان، ترکیه، کویت، عمان، امارات و کشورهای اوراسیا شد، بنابراین مردم انتظار دارند که با وجود فراوانی تولید در د‌اخل و با توجه به آنکه صادر کننده میوه هستیم،‌ قیمت میوه‌ها در داخل مناسب‌تر باشد.

کارشناسان معتقد هستند گرانی میوه به علت وجود واسطه‌گری و سوداگری‌‌ بین تولیدکننده و مصرف‌کننده است و این وسط کشاورز عایدی چندانی از این ارقام گران میوه ندارد. میدان بزرگ میوه و تره بار تهران در جنوبی‌ترین نقطه تهران در کنار بزرگراه آزادگان قرار دارد، میوه ها روزانه‌ از سطح استان‌های مختلف به این مکان سرازیر می شود و از اینجا به سطح شهر تهران و یا دیگر استان‌های مصرف‌کننده به صورت مویرگی توزیع می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

سایت شب

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها

بستن
سایت شب