کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مردم ایران پس اندازشان را کجا خرج می‌کنند؟


کد خبر : ۱۱۶۲۲۵دوشنبه، ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷:۵۸۶۴۲۷ بازدید

داده‌های گوگل نشان می دهند که بیشترین جست و جوی ایرانیان در 12 ماه گذشته مربوط به بازار طلا بوده و پس از آن، بیشترین جستجو ...
مردم ایران پس اندازشان را کجا خرج می‌کنند؟مردم ایران پس اندازشان را کجا خرج می‌کنند؟

داده‌های گوگل نشان می دهند که بیشترین جست و جوی ایرانیان در 12 ماه گذشته مربوط به بازار طلا بوده و پس از آن، بیشترین جستجو مربوط به بازارهای ارز، مسکن، و بورس است؛ به نحوی که مردم بیشتر تمایل دارند تا در بازارهای مسکن، سکه و طلا سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش ایران جیب از اقتصاد آنلاین، تورم دو رقمی طولانی مدت در اقتصاد ایران باعث شده تا هر ایرانی به دنبال راه چاره‌ای برای فرار از کاهش ارز پول خود باشد. در این میان از آنجایی که سپرده‌گذاری در بانک، سودی پایین‌تر از نرخ تورم دارد، بسیاری از ایرانیان به دنبال سرمایه‌گذاری در بازارهای دارایی هستند که ارزش آن همزمان با نرخ تورم رشد می‌کند.

اما سرمایه‌گذاری در هر یک از این بازارها نیاز به میزان مشخصی سرمایه دارد.

به عنوان مثال، سرمایه‌گذاری در بازار مسکن نیازمند سرمایه بالایی است؛ ولی در نقطه مقابل، سرمایه‌گذاری در بازارهایی مانند بورس و ارز، با هر میزان سرمایه‌ای ممکن است. سرمایه‌گذاری در بازارهایی مانند خودرو نیازمند سرمایه کمتری نسبت به مسکن می‌باشد؛ اما با این حال، سرمایه مورد نیاز برای فعالیت در آن همچنان بالا است. تبدیل کالاهایی مانند خودرو و مسکن از کالاهای مصرفی به سرمایه‌ای، یکی از معلول‌های نرخ بالای تورم، نرخ بهره حقیقی منفی، و موانع بسیار بر سر راه تولید است؛ به عنوان مثال، نظام مالیاتی در ایران به گونه‌ای است که فعالیت‌های کارآفرینانه را تنبیه و فعالیت‌های سوداگرایانه را تشویق می‌کند؛ اما چطور می‌توان علایق مردم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف را تشخیص داد.

داده‌های گوگل نشان می‌دهد ایرانیان در بازه زمانی دی ماه سال ۱۴۰۱ الی دی ماه سال ۱۴۰۲، بیشترین جست و جو را در مورد بازار طلا داشته‌اند. داده‌های مقایسه‌ای گوگل، نتایج را بر اساس میزان محبوبیت، در بازه‌ای بین ۰ تا ۱۰۰ نشان می‌دهد؛ هرچه عدد به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد، در مقایسه با سایرین از محبوبیت بیشتری برخوردار است. از سوی دیگر، هرچه امتیاز پایین‌تر باشد، محبوبیت آن عبارت در موتور جست و جوی گوگل پایین‌تر بوده است.

میانگین امتیاز کلیدواژه قیمت طلا در بازه زمانی مشخص شده، ۴۲ بوده است. همچنین جست و جوی کلیدواژه قیمت طلا در ماه‌های بهمن و اسفند سال ۱۴۰۱ و همچنین مهر و خرداد سال ۱۴۰۲، به صورت ناگهانی افزایش یافته است. این مسأله نشان می‌دهد توجه جست و جو کنندگان ایرانی در تاریخ‌های ذکر شده، به طور ناگهانی به بازار طلا جذب شده است.

پس از بازار طلا، بیشترین جست و جوی ایرانیان در مورد بازار ارز بوده است. برای نشان دادن علاقه ایرانیان به بازار ارز، از کلیدواژه دلار استفاده شده است. میانگین امتیاز کلیدواژه دلار در بازه زمانی ذکر شده، ۱۹ بوده است. همچنین جست و جوی کلیدواژه دلار در ماه‌های بهمن و اسفند سال ۱۴۰۱، و همچنین مهر و خرداد سال ۱۴۰۲، به صورت ناگهانی افزایش یافته است. این مسأله نشان می‌دهد توجه جست و جو کنندگان ایرانی در تاریخ‌های ذکر شده، به طور ناگهانی به بازار دلار جذب شده است.

جست و جوی بالای مردم در مورد بازار طلا و ارز در بازه زمانی ذکر شده، می‌تواند نشان انتظارات تورمی بیشتر در این بازارها، نسبت به سایر بازارها باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها