داچیا مانیفستو در یک رایگیری به عنوان بهترین کانسپت سال انتخاب شد. در این رایگیری که توسط نشریه «کار دیزاین» برگزار شد، شانزده داور از چهرههای مطرح طراحی خودرو بهترین کانسپت را انتخاب کردند.
این دهمین سالی است که کانسپت برگزیده سال انتخاب میشود. مدیران طراحی آئودی، فورد، لامبورگینی، لوسید و مرسدس بنز در بین داوران این رقابت بودند، اما اجازه نداشتند به کانسپتی از شرکت خود رای دهند. جیمز مکلاکلین، سردبیر کار نیوز در مراسم معرفی برنده امسال گفت: «داچیا تاکنون برای هیچ بخشی از این رقابت در نظر گرفته نشده بود. برای همین بردن جایزه بهترین کانسپت سال دستاورد بزرگی [برای کارخانه] است و نشان میدهد بخش طراحی این شرکت تا چه حد پیشرفت کرده است.»
کارخانه رومانیایی داچیا یکی از زیرمجموعههای گروه خودروسازی رنو است و محصولات ارزان تولید میکند. این شرکت شش مدل دارد و ۸۵ درصد از محصولاتش را در بازار اروپا میفروشد.
کانسپت مانیفستو، یک شاسیبلند است که برای رانندگی در خارج از جاده طراحی شده است. این ماشین قرار نیست تولید شود، اما ایدههایی نوآورانه در آن معرفی شده که برخی از آنها در سالهای آینده در محصولات داچیا استفاده خواهد شد.
طراحان داچیا میگویند هدفشان طراحی ماشینی ساده و کاربردی بوده که در عین «با حال بودن» به حفظ محیط زیست هم کمک کند. مانیفستو شیشه جلو و در ندارد تا به گفته کارخانه سرنشینان به طبیعت نزدیکتر شوند. بیست درصد بدنه ماشین از پلاستیک بازیافتی ساخته شده که رنگ نمیشود و تعمیر آن ارزان و آسان است.
ماشین فقط یک چراغ جلو دارد چون طراحان داچیا میگویند وقتی نور کافی با یک چراغ فراهم میشود، گذاشتن دو چراغ ضروری نیست. این چراغ از ماشین جدا میشود و میتوان از آن به عنوان چراغ دستی استفاده کرد.
کاربرد دوگانه در بخشهای دیگر مانیفستو هم دیده میشود. مثلا روکش صندلیها کیسه خواب میشود و از پشت ماشین هم میتوان به عنوان میز کار استفاده کرد. باتریها هم از ماشین جدا میشود و میتوان از آن برای نیرو دادن به لوازم برقی استفاده کرد.
اتاق ماشین بسیار ساده است. همه چیز ضد آب ساخته شده تا راحت شسته شود. روی داشبورد گیرههایی گذاشته شده که راننده میتواند بسته به نیاز یا علاقهاش وسایل مختلف را به آن وصل کند و چیدمان داشبورد را با سلیقه خود تغییر دهد. لاستیکها هم بدون باد است و در نتیجه هیچوقت پنچر نمیشود. داچیا میگوید این لاستکها آنقدر بادوام است که در طول عمر ماشین نیازی به تعویض آنها نیست.مانیفستو در رقابت برای جایزه بهترین کانسپت سال با ۹ ماشین دیگر رقابت میکرد. پس از داچیا، سیتروئن اولی (Oli) بیشترین رای را به دست آورد و مرسدس «ویژن یک-یازده» سوم شد. کانسپتهایی از آئودی، لانچیا، پورشه، پژو، دوج، بامو و لینکلن دیگر شرکتکنندگان در مرحله پایانی رقابت بودند.