مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه بانک اطلاعات رفاه ایرانیان هر 6 ماه یک بار بهروز میشود، گفت: بانک اطلاعات رفاه در اختیار حاکمیت بوده و محرمانگی آن حفظ میشود.
زهرا قیومی مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی دریافت اطلاعات تکمیلی مردم نظیر دادههای ثبتی ملک را موجب دهک بندی عادلانهتر و ارائه خدماتی مطلوب دانست.
وی با اشاره به این که بانک اطلاعات رفاه ایرانیان هر 6 ماه یک بار بهروز میشود، گفت: در بررسی دادهها از دیگر بانکهای اطلاعاتی نیز استفاده میشود؛ یکی از اطلاعات در حوزه املاک است این در حالیست که دادههای مربوط به اسناد دقیق نبوده و یا مبتنی بر اطلاعات مورد نیاز بانک رفاه ایرانیان نیست.
وی با بیان اینکه در دهک بندیها با شاخصهای اقتصادی مردم روبهرو هستیم ادامه داد: برخی دادهها کامل نیست اما نیازمند بهروز رسانی دادهها و استانداردسازی آنها هستیم تا دهک بندی به درستی اجرایی شود تا افراد ذی نفع نیز در دهکهای مورد نیاز خود قرار گیرند. تعدادی از شاخصهای مورد بررسی بانک اطلاعاتی کاملی دارند حال آنکه در برخی دادهها نواقصی داریم که نیاز است تکمیل شوند.
قیومی ادامه داد: بانک اطلاعات رفاه در اختیار حاکمیت بوده و محرمانگی آن حفظ میشود و قبلا نیز این اتفاق افتاده و صرفا برای حوزه رفاه مردم مورد تدبیر قرار میگیرد؛ البته طبیعی است که کمک میکند تا نیازمندان را بشناسیم و در سیاست گذاری حمایتی، برخورد به هدف دقیق تر صورت گیرد.
مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمند سازی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به اینکه چگونه باید ملاکان گمنام را در کنار زحمت کشانی قرار داد که با عرق جبین توانایی کسب مال یا منزلی را پیدا کردهاند، گفت: استاندارد سازی جمع آوری داده صورت گرفته و تا حدودی توانستهاند اقدامات خوبی انجام دهند و برخی دادهها نیز از دستگاه ذی ربط در اختیار نیست. این نکته نیز درست است چون برخی دادهها ثبتی و برخی دیگر غیر ثبتی است و برای همه اینها استاندارد سازی صورت میگیرد تا کمترین تبعیض اتفاق افتد.
قیومی خاطرنشان کرد: اطلاعات در قالب یک سرویس قرار میگیرد و به کمک حوزههای دیگر نظیر بیمهای میآید و سازمان ذی ربط نیز شاید نیاز داشته باشد یکسری اطلاعات تکمیلی بگیرد و اگر دادهها به سرعت برسد تا پایان سال به وضع مطلوبی میرسیم که شاید عالی نباشد ولی قابلیت دارد که مردم از نوع دهک بندی راضی باشند.
وی در برنامهای رادیویی اضافه کرد: آگاه سازی و اقناع مردم مهمترین قدم برای سیاست گذاری حمایتی و ارائه خدمت مطلوب است و اگر دستگاههای ذی ربط همراه هم بوده و مردم اطلاعات ثبتی خود را بیشتر کنند، به نتیجه مطلوبتر خواهیم رسید.