جیمز فارلی، مدیر فورد میگوید روش ساخت تسلا مدل Y هدیهای بزرگ به فورد است. آقای فارلی در نشستی با سرمایهگذاران کارخانه گفت که فورد در حال عبور از دورهای سخت در بازار ماشینهای الکتریکی است.
فورد در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به ازای فروش هر ماشین الکتریکیاش، ۳۶ هزار دلار ضرر کرد. این ضرر یک میلیارد و ۳۰۰ هزار دلاری باعث شده تا فورد در سرمایهگذاریاش در ماشینهای الکتریکی تجدید نظر کند.
فورد میخواهد این ضرر را با نسل جدیدی از مدلهای الکتریکی که قرار است از سال ۲۰۲۵ به بازار بیاید جبران کند. یک وانت و یک شاسیبلند هفتنفره از جمله این محصولات الکتریکی جدید است.
فارلی به سهامداران فورد گفت: «تسلا با تمرکز کامل و دقیق بر کاهش هزینهها در تولید انبوه مدل Y هدیهای بزرگ به ما داد. آنها با این کار استاندارد جدیدی معرفی کردند.» آقای فارلی میگوید موفقیت در ساخت ماشینهای الکتریکی تنها با ساخت یک ماشین عالی به دست نمیآید و فورد باید بتواند در هزینه ساخت با کارخانههای دیگر رقابت کند. فورد برای این کار قصد دارد از روشهایی که تسلا برای تولید مدل Y ابداع کرده استفاده کند. یکی از این روشها ساخت بخش زیر ماشین با استفاده از پرسهای خیلی بزرگ است.
مدیر فورد پیش از این گفته بود که این کارخانه برای دیدن روشهایی که تسلا با آن هزینهها را کاهش میدهد، یک مدل Y را بررسی کردهاند و مثلا فهمیدهاند که مدل Y نسبت به فورد ماخ ئی ۱۶۰۰ متر کمتر سیم مصرف میکند و ۳۲ کیلوگرم سبکتر است. آقای فارلی میگوید فورد همچنین قصد دارد نیمی از قطعات ماشینهای الکتریکیاش را در داخل کارخانه تولید کند و میگوید از این طریق هزینه ساخت تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.