حالا حتی اگر خودروی شخصی خود را سراسر سال از پارکینگ هم تکان ندهید، باز باید برای نگهداری این خودرو هزینهی گزافی را صرف نمایید.
خبرآنلاین نوشت : همان طور که نگهداری یک خط تلفن توسط مشترکان، جدا از آن که مورد استفاده قرار گیرد یا خیر دربردارندهی هزینه است و باید مشترک نسبت به پرداخت آبونمان و ... اقدام کند، نگهداری خودرو در پارکینگ و مالکیت خودروی شخصی حتی با حداقل استفاده نیز مستلزم پرداخت هزینههای میلیونی است.
خرید بیمه شخص ثالث از جمله الزاماتی است که دارنده یا مالک خودرو مجبور به رعایت آن است. افزایش قیمت دیه، سبب شده است هزینه خرید بیمه نامه شخص ثالث نیز در سال جاریافزایشی ۳۰ درصدی را تجربه کند.
قیمت خرید بیمه نامه شخص ثالث برای هر خودرو با توجه به وضعیت راننده و میزان تصادفات و ... متفاوت است اما کمترین قیمت پرداختی برای یک خودرو بدون تخفیف، حدود چهار میلیون و سیصد هزار تومان است.
خرید بیمه نامه بدنه برای یک پراید نیز حداقل هزینهای حدود ۶۰۰ هزار تومان را در بردارد.
پرداخت عوارض خودرو نیز از الزامات مهم برای مالکان است. تا چندی قبل پرداخت عوارض تنها در زمان فروش خودرو و به صورت یکجا اتفاق میافتاد اما امروزه مالکان ملکف هستند هر سال نسبت به پرداخت عوارض شهرداری اقدام کنند.
طبق آخرین اطلاعرسانی سازمان شهرداری، نرخ عوارض سالیانه خودرو، برای محصولات داخلی معادل «یکهزارم» قیمت رسمی (قیمت کارخانه) و برای محصولات وارداتی نیز معادل «یک ونیم هزارم» ارزش خودروست. به عنوان مثال اگر ارزش خودروی داخلی معادل ۳۰۰ میلیون تومان باشد، عوارض سالانه آن ۳۰۰ هزارتومان است. اما همین خودرو، وارداتی باشد، عوارض سالانه آن ۴۵۰ هزار تومان میشود.
در عین حال هزینههای جانبی نظیر هزینه تعویض روغن و فیلتر در صورت استفاده از خودرو نیز از هزینههای کوتاهمدت نگهداری خودروهای شخصی است. در هر پنج هزار تا هفت هزار کیلومتر بر اساس نوع روغن، فیلتر و روغن خودرو لازم است تعویض شود. به این ترتیب هزینه تعویض روغن و فیلتر برای یک پراید حداقل چیزی در حدود ۴۸۰ هزار تومان با احتساب اجرت کار است. خرید ضد یخ نیز هزینهای بین ۷۰ تا هشتاد هزار تومان در بردارد.
این هزینه بدون محاسبهی هزینه بنزین برای دارندگان خودروی شخصی صورت گرفته است. هزینه خرید دو باک بنزین یعنی بین شصت تا هشتاد لیتر در ماه نود تا ۲۴۰ هزار تومان است. به این ترتیب حداقل قیمت خرید بنزین حدود یک میلیون و هشتاد و حداکثر آن در حدود دو میلیون و هشتصد و هشتاد میلیون تومان است.
با این وصف هزینهی نگهداری یک خودروی ارزانقیمت بازار بالاست. شاید برای درک بهتر این مطلب بتوان به این موضع اشاره کرد که با توجه به هزینه نزدیک به پنج میلیونی بیمه شخص ثالث و بدنه و شیوه محاسبه مبلغ عوارض و ... بتوان به این نکته اشاره کرد که یک دهه قبل با این مبلغ میشد یک دستگاه پراید دست دوم خریداری کرد.