مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در مورد آمار صدور کارت هوشمند سوخت گفت: ما روزانه نزدیک به 30 هزار کارت تولید میکنیم و تمام درخواستهای کارتهایی که تاکنون ثبت شده برای تولید ارسال شده است.
یکی از دلایل مهم شلوغی اخیر پمپبنزینها، کاهش تعداد کارت آزاد جایگاههای سوخت است. الزام استفاده از کارت سوخت شخصی چند ماه است که در پمپبنزینها اجرایی شده، در این میان هرچند کارت آزاد جایگاههای سوخت به طور کامل حذف نشده اما تعداد آنها کم شده و هر جایگاه سوخت معمولا یک کارت آزاد بیشتر ندارد که بعضا آن هم به راحتی در اختیار همه گذاشته نمیشود.
این در حالی است که در چند روز گذشته با اجرای طرح تعیین سقف سوختگیری، کارت سوخت آزاد در جایگاهها مشمول محدودیتهایی در میزان لیتر سوختگیری شده است و همچنین بر استفاده از کارت سوخت شخصی تاکید بیشتری میشود.
در این میان، برخی گزارشهای مردمی حاکی از آن است که فرایند دریافت کارت سوخت زمانبر است و برخی متقاضیان گلایهمند هستند که نحوه پیگیری وضعیت صدور کارت هم چندان مشخص نیست.
ما در ادامه، در صحبت با مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران پیگیر برخی شکایات مردم درباره مدت زمان صدور کارت سوخت و همچنین نحوه پیگیری دریافت کارت شدیم.
فرایند درخواست صدور کارت سوخت
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در ابتدا در مورد فرآیند درخواست برای صدور کارت هوشمند سوخت به همشهری آنلاین گفت: فرد متقاضی ابتدا باید به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کند. بعد از ثبت اطلاعات فرد در دفاتر پلیس +۱۰ و احراز هویت او در این مراکز، تقاضای فرد ثبت میشود و پس از آن شرکت پژوهش و توسعه ناجی که زیرمجموعه پلیس راهور فراجا است اطلاعات را تجمیع و به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران ارسال میکند.
محمد صادقی ادامه داد: در سامانه هوشمند سوخت مسائلی مانند وضعیت کارتهای قبلی افراد متقاضی مانند داشتن حکم قضایی و ... و مانده سهمیه کنترل میشود و اطلاعات نهایی دوباره به شرکت پژوهش و توسعه ناجی ارسال میشود و در آنجا اطلاعات و کلاس خودرو مشخص و برای تولید کارت به شرکت تولیدکننده کارت ارسال میشود.
صادقی افزود: کارتها ظرف یک یا دو روز تولید میشود و دوباره به شرکت پژوهش و توسعه ناجی تحویل و کارت تولیدشده در آنجا بر اساس پلاک و آدرس ثبت شده، پاکتگذاری و تحویل شرکت ملی پست میشود. اداره تجزیه مبادلات شرکت ملی پست ایران، کارتها را به شهرستانها ارسال میکند و در شهرستانها هم مأموران پستی موظف هستند به آخرین آدرسی که فرد متقاضی در مراکز پلاکگذاری پلیس راهور فراجا ثبت کرده و برروی پاکت درج شده است مراجعه و کارت را درب منزل تحویل متقاضی بدهند.
دلایل تاخیر در دریافت کارت سوخت چیست؟
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در مورد آمار صدور کارت هوشمند سوخت گفت: ما روزانه نزدیک به ۳۰ هزار کارت تولید میکنیم و تمام درخواستهای کارتهایی که تاکنون ثبت شده برای تولید ارسال شده است.
صادقی در مورد دلایل تاخیر در دریافت کارت یا عدم ارسال کارت سوخت به آدرس برخی متقاضیان بیان کرد: علت اصلی آن آدرسهای اشتباهی است که این افراد در مراکز پلاکگذاری پلیس راهور فراجا ثبت کردهاند.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه ما متولی تولید کارت هستیم و تا به امروز هر چه درخواست شده است همه را صادر کردهایم، افزود: الان ما نزدیک به ۳۶۰ هزار کارت هوشمند سوخت به شرکت ملی پست ایران تحویل دادهایم اما برخی از آنها به دلیل عدم حضور مالک در آدرس بیش از ۳ ماه است که در باجههای معطله شرکت ملی پست نگهداری میشوند که لازم است مالکین محترم جهت تحویل آنها به همراه مدارک معتبر به نزدیکترین باجه معطله پستی مراجعه کنند.
نحوه پیگیری وضعیت صدور کارت
صادقی در مورد نحوه پیگیری وضعیت صدور کارت هم بیان کرد: اگر کسی تقاضای کارت داده است با همان بارکد مرسوله پستی که پلیس +۱۰ به آنها داده است میتواند به دفاتر پست یا سایت شرکت ملی پست به آدرس: Tracking.Post.ir مراجعه کند و از آخرین وضعیت کارت هوشمند سوخت خود مطلع شود.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران ادامه داد: در این میان، البته کسانی هستند که کارت آنها به دلیل حکم قضایی توقیف و مسدود شده است و اجازه صدور کارت دوباره به آنها داده نشده است هر چند این موارد استثنا و کم است اما گاهی اوقات این افراد اطلاعی از وضعیت خود ندارند و تا زمانی که جرایم و سوءاستفادههایی که از کارت شده است را پرداخت نکنند امکان صدور مجدد کارت برای آنها نیست.