بنابر اعلام گوگل، قابلیت جستوجوی تصویر «لنز» اکنون قادر است به افراد کمک کند تا بفهمند در پوستشان چه میگذرد.
این ابزار برای جستوجوی هوشمند تصویر طراحی شده است. کاربران میتوانند از موضوع مورد نظر عکس بگیرند و از آن برای جستوجوی محتوای داخل آن استفاده کنند. گوگل پیشتر پیشنهاد کرده بود که این ابزار برای یافتن جزئیات تشکیلدهنده لباس یا جستوجوی مواد معینی در غذا کاربرد دارد.
اما این شرکت پیشنهاد کرده است که از «لنز» برای پیدا کردن بیماریهای پوستی یا دیگر موارد غیرعادی روی بدن نیز میتوان استفاده کرد.
گوگل هشدار میدهد که این ابزار «فقط جنبه اطلاعرسانی دارد و برای تشخیص بیماری» نیست، و از کاربران خواسته است که برای نظرخواهی با متخصص مشورت کنند. اما پیشنهاد کرد که این ابزار میتواند راهی مفید برای شروع جستوجوی برخی چیزها در بدن باشد که در غیر این صورت، شرح آنها با کلمه دشوار است.
گوگل گفت: «توصیف خال یا جوش عجیب پوستی فقط با استفاده از کلمات ممکن است دشوار باشد. اگر نمیدانید چیزهای دیگر روی بدنتان، مثل برآمدگی روی لب، خط روی ناخن، یا ریزش موی سر را چطور توصیف کنید، میتوانید از این ابزار کمک بگیرید.»
این ویژگی در یک وبلاگ گوگل با محتوای گستردهتر شرح داده شد که کاربردهای بدیهیتر دیگری مانند گرفتن دوربین به سمت «ساختمانی جالب یا مکانی دیدنی» یا ترجمه تابلوهای خیابان یا فهرست غذا را توضیح میدهد.
گوگل اعلام کرد این ویژگی جدید لنز است، اما مشخص نکرد که چه زمانی عرضه شده است.
این شرکت پیشتر نیز تلاش کرده بود به استفاده از هوش مصنوعی در [شناسایی] بیماریهای پوستی کمک کند. در سال ۲۰۲۱، ابزاری جدید به نام درماسیست (DermAssist) عرضه کرد.
گوگل میگوید «سالانه میلیاردها جستوجوی مرتبط با پوست» میبیند. درماسیست نیز برای کمک به این موارد ساخته شده است، هرچند حاوی عبارت رفع مسئولیت حاکی از آن است که این ابزار صرفا «برای اطلاعرسانی» طراحی شده است نه تشخیص پزشکی.
از آنجا که ویژگی درماسیست بهطور خاص برای کمک به [شناسایی] مشکلات پزشکی طراحی شده است، مشمول مقررات سختگیرانهتری میشود. به این ترتیب، گوگل همچنان آن را فقط به صورت «نسخه محدودتر» در دسترس عموم قرار داده است و از مردم میخواهد که با ثبتنام در وبسایت آن شرکت در کارآزمایی آن مشارکت کنند.
درماسیست از کاربران میخواهد که به چند سوال پاسخ دهند و سه عکس بارگذاری کنند. از سوی دیگر، گویا «لنز» با استفاده از الگوریتمهای گوگل یک عکس را با تصاویری مشابه از بیماریهای پوستی تطبیق میدهد و نشان میدهد که آن بیماری چه میتواند باشد.